Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Linia 17 Tramwajów Śląskich zmieni trasę i tabor. Wiemy kiedy

infotram
17.01.2024 09:45
0 Komentarzy

Obsługiwana przez Tramwaje Śląskie linia tramwajowa nr 17 wróci przed feriami na przebudowaną w ostatnich latach ul. Łagiewnicką w Świętochłowicach (Śląskie) – przekazali przedstawiciele tego miasta.

Odbyły się już jazdy próbne – wskazali.

Tramwaje z niską podłogą

Świętochłowicki magistrat zasygnalizował, że wznowienie kursowania tramwajów ul. Łagiewnicką planowane jest przed feriami (w woj. śląskim rozpoczynają się one 29 stycznia), a linię nr 17 będzie obsługiwał tabor z obniżonymi wejściami w części środkowej. Jednocześnie do końca modernizacji ronda w Rudzie Śląskiej-Chebziu, tramwaj będzie kursował do Placu Słowiańskiego w dzielnicy Lipiny.

Umowę na przebudowę ul. Łagiewnickiej w Świętochłowicach samorządowcy z tego miasta i przedstawiciele samorządowej spółki Tramwaje Śląskie podpisali we wrześniu 2021 r. Pierwotnym terminem ukończenia całości prac był marzec ub. roku.

Remont objął 2,5 km ul. Łagiewnickiej w dzielnicy Chropaczów – od ul. Barlickiego w sąsiednich Lipinach do granicy Bytomia. Zakładał wymianę i rozbudowę torowiska tramwajowego oraz sieci trakcyjnej, a także przebudowę układu komunikacyjnego drogi, w tym nową jezdnię, odwodnienie, chodniki, drogę dla rowerów i oświetlenie.

Tamtejszą jednotorową wcześniej linią tramwajową kursuje linia nr 17, łącząca Chorzów, przez centrum Świętochłowic oraz dzielnice Chropaczów i Lipiny, z pętlą tramwajową w dzielnicy Chebzie w Rudzie Śląskiej.

Finansująca wymianę infrastruktury tramwajowej spółka TŚ współpracowała przy tym przedsięwzięciu z lokalnym samorządem, który zamówił w tym samym postępowaniu przebudowę układu komunikacyjnego ul. Łagiewnickiej wraz z odwodnieniem, oświetleniem i organizacją ruchu. Zlikwidowany został również wiadukt nad dawną linią kolejową.

W przetargu na to zamówienie, na którego realizację Tramwaje i miasto przeznaczyły łącznie 39,6 mln zł brutto, spłynęło osiem ofert. Najtańszą, za 49,1 mln zł brutto, złożyła spółka Silesia Invest. We wtorek świętochłowicki samorząd przekazał, że koszt prac przekroczył ostatecznie 55 mln zł.

Były utrudnienia

„To inwestycja, na którą mieszkańcy czekali od lat. Osoby, z którymi często rozmawiałem o trwającym remoncie wspominały, że już w latach 70-tych miasto przymierzało się do tego działania. Dzięki determinacji i kompetencji zespołu współpracowników tego dokonaliśmy i marzenia stały się rzeczywistością” – powiedział cytowany we wtorkowej informacji miasta jego prezydent Daniel Beger.

„Przepraszam lokalną społeczność za wszelkie niedogodności związane z tą inwestycją, jednak z powodu jej skomplikowania, które niejednokrotnie pojawiało się w trakcie robót oraz konieczności koordynacji kilku podmiotów remont przeciągnął się. Mam nadzieję, że efekt końcowy zrekompensuje wszelkie trudności” – dodał Beger.

Tramwaje Śląskie prowadziły prace wzdłuż ul. Łagiewnickiej jako część „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko – Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014-20.

Na część drogową inwestycji świętochłowicki samorząd pozyskał wsparcie z rządowych funduszy. Do Świętochłowic trafiła największa w skali woj. śląskiego dotacja z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) – 12,6 mln zł do projektu określonego na 25,1 mln zł. Kolejne 5 mln zł na ten cel Świętochłowice otrzymały z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL).(PAP)

Komentarze