Ile kosztuje nowy tramwaj?
infotram
13.03.2014 12:06
0 Komentarzy
Ile kosztuje nowy tramwaj?
W minionych latach polscy przewoźnicy tramwajowy zamówili szereg nowych pojazdów o różnorodnych parametrach.
W poniższej tabeli zestawiono ceny wybranych ostatnio zamawianych pojazdów.
Miasto, model, rok
|
Długość, parametry
|
Cena łącznie brutto
|
Liczba sztuk
|
Cena za pojazd
|
Warszawa, Pesa 134N, 2014
|
19,3 m, 1-kierunkowe
|
168 mln zł
|
30
|
5,6 mln zł
|
Kraków, Pesa, 2013
|
Ok. 40 m, 4-członowe
|
358 mln zł
|
36
|
9,9 mln zł
|
Gdańsk, Pesa Jazz Duo 128NG, 2013
|
Ok. 32 m, 5-członowe
|
43 mln zł
|
5
|
8,5 mln zł
|
Toruń, Pesa, 2013
|
3- i 5-członowe
|
93 mln zł
|
12
|
7,8 mln zł*
|
Warszawa, Pesa Jazz Duo, 2013
|
31 m, 2-kierunkowe
|
380 mln zł
|
45
|
8,4 mln zł
|
Szczecin, Pesa 120NaS, 2012
|
31 m, 5-członowe, 1-kierunkowe
|
241 mln zł
|
28**
|
8,6 mln zł
|
Olsztyn, Solaris Tramino, 2012
|
29 m, 3-członowe, 2-kierunkowe
|
121 mln zł
|
15
|
8,1 mln zł
|
Kraków, Bombardier NGT8, 2011
|
33 m, 3-członowe, 1-kierunkowe
|
243 mln zł
|
24
|
10,1 mln zł
|
Kraków, Protram 405N-Kr
|
40,5 m, 5-członowy, 1-kierunkowy
|
–
|
–
|
6,8 mln zł
|
Poznań, Moderus Beta, 2011
|
28 m, 3-członowy, 1-kierunkowy, częściowo nisko-podłogowy
|
–
|
–
|
2,9 mln zł
|
Wrocław, Skoda 19T, 2010
|
30 m, 5-członowe, 2-kierunkowe
|
264 mln zł
|
28***
|
9,4 mln zł
|
Warszawa, Pesa 120Na, 2009
|
31 m, 1-kierunkowe
|
1 500 mln zł
|
186
|
8,1 mln zł
|
Gdańsk, Pesa 120NaG, 2009
|
31 m, 1-kierunkowe
|
305 mln zł
|
35
|
8,8 mln zł
|
*cena średnia, tramwaje z różną liczbą członów
**zamówienie objęło też 6 zakupionych wcześniej pojazdów
***zamówienie rozszerzone do 31 tramwajów
Zamawiane w ostatnim okresie tramwaje mają długość 19-40 metrów. Najczęściej kupowane są pojazdy liczące około 30 metrów. Tramwaje takie mają pojemność pasażerską 200-250 miejsc, czyli odpowiadają wielkością i pojemnością składowi wagonów 105Na. 30-metrowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj można więc uznać za typ podstawowy do porównań cenowych. Takie tramwaje kosztowały w minionych pięciu latach od 8,1 do 10,1 mln za sztukę, co oznacza 25% różnicę między wartością najwyższą a najniższą. Najniższą cenę –8,1 mln zł –uzyskano w najliczniejszym zamówieniu Tramwajów Warszawskich na 186 pojazdów. O niskiej cenie jednostkowej zadecydował więc efekt skali. Przy mniej licznych zamówieniach, rzędu kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk, cena brutto za 1 wagon jest bliższa wartości 8,6-8,8 mln zł (6 do 9% więcej, ceny w Gdańsku i Szczecinie).
Czy tramwaj dwukierunkowy jest dużo droższy niż jednokierunkowy? Teoria ta wydaje się nie być prawdziwa, bowiem tramwaje Jazz Duo dla Warszawy i Gdańska kosztują 8,4-8,5 mln zł za sztukę. To mniejsza wartość niż cena jednokierunkowych tramwajów Swing dla Gdańska czy Szczecina. Można więc zaryzykować twierdzenie, że cena tramwaju dwukierunkowego zależy od rozwiązań konstrukcyjnych i może być on nawet tańszy niż pojazd jednokierunkowy.
Wydłużenie tramwaju nie ma znacznego wpływu na jego cenę –do takich wniosków można dość, analizując cenę powiększonych, 40-metrowych tramwajów zamówionych przez Kraków. 30% dłuższy tramwaj ma cenę tylko o 15% wyższą niż przykładowo tramwaj Swing dla Szczecina. Przewoźnicy powinni więc uwzględniać alternatywę w postaci zakupu pojazdów dłuższych niż standardowe, 30-metrowe, zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów osobowych. Tramwaje krótkie, 20-metrowe, są z kolei około 30% tańsze niż typowe pojazdy.
Wyraźnie droższe są tramwaje zagranicznych producentów –i to zarówno kanadyjskiego Bombardiera, jak i czeskiej Skody. Wagony Bombardier NGT8 zakupione w Krakowie są nie tylko 17% droższe niż tramwaje z Pesy, ale i nie w pełni niskopodłogowe. Czeskie Skody są z kolei droższe o 9%. Jeszcze wyższe są ceny tramwajów zamawianych w Europie Zachodniej. Bombardier dostarcza tramwaje z rodziny Flexity do Berlina po 3 mln euro za sztukę. To ponad 12 mln zł za jeden wagon.
Oddzielną półkę cenową stanowią częściowo niskopodłogowe tramwaje wyprodukowane w lokalnych warsztatach tramwajowych, takie jak Moderus Beta czy Protram 205Wras. O ile cena tramwaju z Modertransu jest niska –2,9 mln zł –to należy pamiętać, iż pojazdy te posiadają szereg przestarzałych rozwiązań konstrukcyjnych, nie są w pełni niskopodłogowe i oferują o wiele niższy komfort jazdy niż bardziej zaawansowane pojazdy 100% niskopodłogowe (hałas, drgania, spokojność biegu). Niekorzystnie prezentuje się cena pierwszego, prototypowego tramwaju 405N-Kr –6,8 mln zł brutto. To niewiele mniej, niż cena nowego i w pełni niskopodłogowego 30-metrowego tramwaju.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje MPK Poznań wróciły na trasę piątkowską
Pasażerza darmo
07.04.2025
Toruń tymczasowo wstrzymuje kursowanie tramwajów
Pasażerza darmo
01.04.2025
Tramwaje nie dojadą do dworca Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
17.03.2025
Gdańsk: Tramwaje wracają na ul. 3-go Maja
Pasażerza darmo
17.03.2025
Tramwaje MPK Łódź wrócą na Dąbrowę. Pojedzie tam linia nr 13
Pasażerza darmo
04.03.2025
Łódź: Tramwaje linii 15 wracają na Stoki
Pasażerza darmo
03.03.2025
Zmiany w kursowaniu tramwajów MPK Łódź. Przebudowa wodociągu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Tramwaje wróciły na ulicę Kołłątaja we Wrocławiu
Pasażerza darmo
10.02.2025
W weekend warszawskie metro ponownie nie dojedzie na Kabaty
Pasażerza darmo
07.02.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą na Stoki. Będą zastępcze autobusy
Pasażerza darmo
07.02.2025
Po tygodniowej przerwie tramwaje MPK Łódź wracają na Piotrkowską
Pasażerza darmo
30.01.2025
Zmiany w kursowaniu warszawskich tramwajów i metra. Pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.01.2025
Awaryjna naprawa torowiska we Wrocławiu. Zmiany w komunikacji tramwajowej
Pasażerza darmo
27.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie jeżdżą ul. Piotrkowską
Pasażerza darmo
24.01.2025
W Hyundaiu zepsuły się hamulce. Zablokował centrum Warszawy
Pasażerza darmo
22.01.2025
W Bydgoszczy więcej kursów obsłużą tramwaje niskopodłogowe
Pasażerza darmo
21.01.2025
Tramwaje MPK Łódź nie pojadą ul. Gdańską
Pasażerza darmo
09.01.2025
Metro nie dojedzie do Bemowa. Pojadą autobusy
Pasażerza darmo
02.01.2025
Gdańsk uruchamia nocną sylwestrową linię tramwajową N0
Pasażerza darmo
31.12.2024
Elbląg uruchamia nocne tramwaje w sylwestrową noc
Pasażerza darmo
31.12.2024
MPK Wrocław zawiesza dwie linie tramwajowe
Pasażerza darmo
30.12.2024
Mikołajkowy tramwaj zapewni dojazd na Bydgoski Jarmark Świąteczny
Pasażerza darmo
06.12.2024
Więcej z Działu Prawo
Więcej z Działu Przewoźnicy
Wielkanocny Tramwaj MPK Wrocław
Przewoźnicyza darmo
09.04.2025
Pierwsza Škoda 52T już w Pradze
04.04.2025
Skody za Tatry. W Brnie
28.03.2025
Nowa era paryskiego metra z nowymi składami MF19
Przewoźnicyza darmo
18.02.2025
Ołomuniec wycofuje tramwaje Astra i Tatra T3
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
MPK Kraków z kolejnymi używanymi tramwajami. Trzy GT8SU
Przewoźnicyza darmo
14.02.2025
Kijów zamówił trzy kolejne tramwaje od Tatra Yug
Przewoźnicyza darmo
08.02.2025
Grudziądz z kasą na 3 nowe tramwaje
29.01.2025
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Tramwaje Škoda debiutują w Bonn
11.12.2024
Tramwaje Inekon T8M-700IT dla Bułgarii
02.06.2009
Tramwaje modułowe UKWZ
12.05.2009
Komentarze