Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
W minionych latach polscy przewoźnicy tramwajowy zamówili szereg nowych pojazdów o różnorodnych parametrach.
W poniższej tabeli zestawiono ceny wybranych ostatnio zamawianych pojazdów.
Miasto, model, rok
Długość, parametry
Cena łącznie brutto
Liczba sztuk
Cena za pojazd
Warszawa, Pesa 134N, 2014
19,3 m, 1-kierunkowe
168 mln zł
30
5,6 mln zł
Kraków, Pesa, 2013
Ok. 40 m, 4-członowe
358 mln zł
36
9,9 mln zł
Gdańsk, Pesa Jazz Duo 128NG, 2013
Ok. 32 m, 5-członowe
43 mln zł
5
8,5 mln zł
Toruń, Pesa, 2013
3- i 5-członowe
93 mln zł
12
7,8 mln zł*
Warszawa, Pesa Jazz Duo, 2013
31 m, 2-kierunkowe
380 mln zł
45
8,4 mln zł
Szczecin, Pesa 120NaS, 2012
31 m, 5-członowe, 1-kierunkowe
241 mln zł
28**
8,6 mln zł
Olsztyn, Solaris Tramino, 2012
29 m, 3-członowe, 2-kierunkowe
121 mln zł
15
8,1 mln zł
Kraków, Bombardier NGT8, 2011
33 m, 3-członowe, 1-kierunkowe
243 mln zł
24
10,1 mln zł
Kraków, Protram 405N-Kr
40,5 m, 5-członowy, 1-kierunkowy
–
–
6,8 mln zł
Poznań, Moderus Beta, 2011
28 m, 3-członowy, 1-kierunkowy, częściowo nisko-podłogowy
–
–
2,9 mln zł
Wrocław, Skoda 19T, 2010
30 m, 5-członowe, 2-kierunkowe
264 mln zł
28***
9,4 mln zł
Warszawa, Pesa 120Na, 2009
31 m, 1-kierunkowe
1 500 mln zł
186
8,1 mln zł
Gdańsk, Pesa 120NaG, 2009
31 m, 1-kierunkowe
305 mln zł
35
8,8 mln zł
*cena średnia, tramwaje z różną liczbą członów
**zamówienie objęło też 6 zakupionych wcześniej pojazdów
***zamówienie rozszerzone do 31 tramwajów
Zamawiane w ostatnim okresie tramwaje mają długość 19-40 metrów. Najczęściej kupowane są pojazdy liczące około 30 metrów. Tramwaje takie mają pojemność pasażerską 200-250 miejsc, czyli odpowiadają wielkością i pojemnością składowi wagonów 105Na. 30-metrowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj można więc uznać za typ podstawowy do porównań cenowych. Takie tramwaje kosztowały w minionych pięciu latach od 8,1 do 10,1 mln za sztukę, co oznacza 25% różnicę między wartością najwyższą a najniższą. Najniższą cenę –8,1 mln zł –uzyskano w najliczniejszym zamówieniu Tramwajów Warszawskich na 186 pojazdów. O niskiej cenie jednostkowej zadecydował więc efekt skali. Przy mniej licznych zamówieniach, rzędu kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk, cena brutto za 1 wagon jest bliższa wartości 8,6-8,8 mln zł (6 do 9% więcej, ceny w Gdańsku i Szczecinie).
Czy tramwaj dwukierunkowy jest dużo droższy niż jednokierunkowy? Teoria ta wydaje się nie być prawdziwa, bowiem tramwaje Jazz Duo dla Warszawy i Gdańska kosztują 8,4-8,5 mln zł za sztukę. To mniejsza wartość niż cena jednokierunkowych tramwajów Swing dla Gdańska czy Szczecina. Można więc zaryzykować twierdzenie, że cena tramwaju dwukierunkowego zależy od rozwiązań konstrukcyjnych i może być on nawet tańszy niż pojazd jednokierunkowy.
Wydłużenie tramwaju nie ma znacznego wpływu na jego cenę –do takich wniosków można dość, analizując cenę powiększonych, 40-metrowych tramwajów zamówionych przez Kraków. 30% dłuższy tramwaj ma cenę tylko o 15% wyższą niż przykładowo tramwaj Swing dla Szczecina. Przewoźnicy powinni więc uwzględniać alternatywę w postaci zakupu pojazdów dłuższych niż standardowe, 30-metrowe, zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów osobowych. Tramwaje krótkie, 20-metrowe, są z kolei około 30% tańsze niż typowe pojazdy.
Wyraźnie droższe są tramwaje zagranicznych producentów –i to zarówno kanadyjskiego Bombardiera, jak i czeskiej Skody. Wagony Bombardier NGT8 zakupione w Krakowie są nie tylko 17% droższe niż tramwaje z Pesy, ale i nie w pełni niskopodłogowe. Czeskie Skody są z kolei droższe o 9%. Jeszcze wyższe są ceny tramwajów zamawianych w Europie Zachodniej. Bombardier dostarcza tramwaje z rodziny Flexity do Berlina po 3 mln euro za sztukę. To ponad 12 mln zł za jeden wagon.
Oddzielną półkę cenową stanowią częściowo niskopodłogowe tramwaje wyprodukowane w lokalnych warsztatach tramwajowych, takie jak Moderus Beta czy Protram 205Wras. O ile cena tramwaju z Modertransu jest niska –2,9 mln zł –to należy pamiętać, iż pojazdy te posiadają szereg przestarzałych rozwiązań konstrukcyjnych, nie są w pełni niskopodłogowe i oferują o wiele niższy komfort jazdy niż bardziej zaawansowane pojazdy 100% niskopodłogowe (hałas, drgania, spokojność biegu). Niekorzystnie prezentuje się cena pierwszego, prototypowego tramwaju 405N-Kr –6,8 mln zł brutto. To niewiele mniej, niż cena nowego i w pełni niskopodłogowego 30-metrowego tramwaju.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze