Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ile kosztuje nowy tramwaj?

infotram
13.03.2014 12:06
0 Komentarzy
W minionych latach polscy przewoźnicy tramwajowy zamówili szereg nowych pojazdów o różnorodnych parametrach.
W poniższej tabeli zestawiono ceny wybranych ostatnio zamawianych pojazdów.
Miasto, model, rok
Długość, parametry
Cena łącznie brutto
Liczba sztuk
Cena za pojazd
Warszawa, Pesa 134N, 2014
19,3 m, 1-kierunkowe
168 mln zł
30
5,6 mln zł
Kraków, Pesa, 2013
Ok. 40 m, 4-członowe
358 mln zł
36
9,9 mln zł
Gdańsk, Pesa Jazz Duo 128NG, 2013
Ok. 32 m, 5-członowe
43 mln zł
5
8,5 mln zł
Toruń, Pesa, 2013
3- i 5-członowe
93 mln zł
12
7,8 mln zł*
Warszawa, Pesa Jazz Duo, 2013
31 m, 2-kierunkowe
380 mln zł
45
8,4 mln zł
 
Szczecin, Pesa 120NaS, 2012
31 m, 5-członowe, 1-kierunkowe
241 mln zł
28**
8,6 mln zł
Olsztyn, Solaris Tramino, 2012
29 m, 3-członowe, 2-kierunkowe
121 mln zł
15
8,1 mln zł
Kraków, Bombardier NGT8, 2011
33 m, 3-członowe, 1-kierunkowe
243 mln zł
24
10,1 mln zł
Kraków, Protram 405N-Kr
40,5 m, 5-członowy, 1-kierunkowy
6,8 mln zł
Poznań, Moderus Beta, 2011
28 m, 3-członowy, 1-kierunkowy, częściowo nisko-podłogowy
2,9 mln zł
Wrocław, Skoda 19T, 2010
30 m, 5-członowe, 2-kierunkowe
264 mln zł
28***
9,4 mln zł
Warszawa, Pesa 120Na, 2009
31 m, 1-kierunkowe
1 500 mln zł
186
8,1 mln zł
Gdańsk, Pesa 120NaG, 2009
31 m, 1-kierunkowe
305 mln zł
35
8,8 mln zł
*cena średnia, tramwaje z różną liczbą członów
**zamówienie objęło też 6 zakupionych wcześniej pojazdów
***zamówienie rozszerzone do 31 tramwajów
Zamawiane w ostatnim okresie tramwaje mają długość 19-40 metrów. Najczęściej kupowane są pojazdy liczące około 30 metrów. Tramwaje takie mają pojemność pasażerską 200-250 miejsc, czyli odpowiadają wielkością i pojemnością składowi wagonów 105Na. 30-metrowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj można więc uznać za typ podstawowy do porównań cenowych. Takie tramwaje kosztowały w minionych pięciu latach od 8,1 do 10,1 mln za sztukę, co oznacza 25% różnicę między wartością najwyższą a najniższą. Najniższą cenę –8,1 mln zł –uzyskano w najliczniejszym zamówieniu Tramwajów Warszawskich na 186 pojazdów. O niskiej cenie jednostkowej zadecydował więc efekt skali. Przy mniej licznych zamówieniach, rzędu kilkanaście-kilkadziesiąt sztuk, cena brutto za 1 wagon jest bliższa wartości 8,6-8,8 mln zł (6 do 9% więcej, ceny w Gdańsku i Szczecinie).

tram323135_760

Czy tramwaj dwukierunkowy jest dużo droższy niż jednokierunkowy? Teoria ta wydaje się nie być prawdziwa, bowiem tramwaje Jazz Duo dla Warszawy i Gdańska kosztują 8,4-8,5 mln zł za sztukę. To mniejsza wartość niż cena jednokierunkowych tramwajów Swing dla Gdańska czy Szczecina. Można więc zaryzykować twierdzenie, że cena tramwaju dwukierunkowego zależy od rozwiązań konstrukcyjnych i może być on nawet tańszy niż pojazd jednokierunkowy.
Wydłużenie tramwaju nie ma znacznego wpływu na jego cenę –do takich wniosków można dość, analizując cenę powiększonych, 40-metrowych tramwajów zamówionych przez Kraków. 30% dłuższy tramwaj ma cenę tylko o 15% wyższą niż przykładowo tramwaj Swing dla Szczecina. Przewoźnicy powinni więc uwzględniać alternatywę w postaci zakupu pojazdów dłuższych niż standardowe, 30-metrowe, zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów osobowych. Tramwaje krótkie, 20-metrowe, są z kolei około 30% tańsze niż typowe pojazdy.
Wyraźnie droższe są tramwaje zagranicznych producentów –i to zarówno kanadyjskiego Bombardiera, jak i czeskiej Skody. Wagony Bombardier NGT8 zakupione w Krakowie są nie tylko 17% droższe niż tramwaje z Pesy, ale i nie w pełni niskopodłogowe. Czeskie Skody są z kolei droższe o 9%. Jeszcze wyższe są ceny tramwajów zamawianych w Europie Zachodniej. Bombardier dostarcza tramwaje z rodziny Flexity do Berlina po 3 mln euro za sztukę. To ponad 12 mln zł za jeden wagon.
Oddzielną półkę cenową stanowią częściowo niskopodłogowe tramwaje wyprodukowane w lokalnych warsztatach tramwajowych, takie jak Moderus Beta czy Protram 205Wras. O ile cena tramwaju z Modertransu jest niska –2,9 mln zł –to należy pamiętać, iż pojazdy te posiadają szereg przestarzałych rozwiązań konstrukcyjnych, nie są w pełni niskopodłogowe i oferują o wiele niższy komfort jazdy niż bardziej zaawansowane pojazdy 100% niskopodłogowe (hałas, drgania, spokojność biegu). Niekorzystnie prezentuje się cena pierwszego, prototypowego tramwaju 405N-Kr –6,8 mln zł brutto. To niewiele mniej, niż cena nowego i w pełni niskopodłogowego 30-metrowego tramwaju.

Komentarze