Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

DPP Praga zmodernizuje tramwaje KT8. Środkowe niskie człony ML8LF zamówione

infotram
10.04.2025 11:30
0 Komentarzy

Praski operator Dopravní podnik hl. m. Prahy wybrał najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym na dostawę niskopodłogowych modułów ML8LF do modernizacji tramwajów KT8.

Umowa ramowa została podpisana 3 lutego 2025 roku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie zmiany przewiduje modernizacja tramwajów KT8D5 realizowana w Pradze?
  2. Kto wygrał przetarg na dostawę modułów ML8LF i jaka była wartość zamówienia?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie montaż niskopodłogowych członów ML8LF w tramwajach?
Tramwaj KT8
Tramwaj KT8

Niski człon

Kontrakt dotyczy modernizacji taboru tramwajowego w Pradze, a dokładniej przebudowy istniejących wagonów KT8D5 poprzez montaż środkowego członu niskopodłogowego. Tego typu modernizacje są stosowane w wielu miastach Europy Środkowo-Wschodniej i mają na celu poprawę dostępności tramwajów dla pasażerów z ograniczoną mobilnością. Praga, która wcześniej z sukcesem wdrożyła tego typu modernizacje, kontynuuje program przebudowy klasycznych, wysokopodłogowych zestawów tramwajowych.

W ogłoszeniu przetargowym przewidziano podpisanie umowy ramowej z jednym wykonawcą na dostawy nowych członów ML8LF. Umowa obejmuje dostawy w okresie czterech lat, od marca 2022 do marca 2026. Postępowanie zakończyło się złożeniem tylko jednej oferty.

Wartość całego zamówienia wynosi 5.621.125 CZK brutto, co po przeliczeniu daje około 1.020.000 PLN brutto, czyli około 829.000 PLN netto (kurs: 1 CZK = 0,18 PLN). Przy założeniu, że zamówienie dotyczy jednego egzemplarza – choć najprawdopodobniej obejmuje większą liczbę – cena jednostkowa netto za jeden moduł ML8LF wynosi 829.000 PLN netto.

Zamówienie zostało udzielone firmie PRAGOIMEX a.s., która była jedynym oferentem. Oferta została oceniona pozytywnie, mimo braku konkurencji – wykonawca spełnił wszystkie wymagania formalne, a cena mieściła się w budżecie zamawiającego. Wybór ten może budzić pytania o ograniczoną konkurencję w tym segmencie rynku, ale jednocześnie potwierdza mocną pozycję PRAGOIMEX na czeskim rynku modernizacji tramwajów.

Wybór został dokonany na podstawie kryterium: najniższa cena

Techniczne szczegóły

Środkowy człon ML8LF to konstrukcja niskopodłogowa, projektowana specjalnie do integracji z istniejącymi pojazdami KT8. Dzięki nim tramwaje zyskują możliwość wygodnego wejścia z poziomu peronu, poprawia się przepływ pasażerów i wzrasta ich komfort podróży. Każdy nowy człon będzie w pełni zintegrowany z systemami zasilania, informacji pasażerskiej oraz bezpieczeństwa istniejących wagonów.

Dostawy mają być realizowane w ramach umowy ramowej, do 2026 roku. Oczekuje się, że zmodernizowane tramwaje pojawią się w ruchu liniowym jeszcze przed końcem 2025 roku.

Komentarze