Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co wiemy o nowych Moderusach Gamma dla MPK Poznań?

infotram
26.03.2025 12:30
0 Komentarzy

Moderus Gamma LF 04 AC BD to najnowszy model tramwaju dostarczany przez firmę Modertrans Poznań dla MPK Poznań.

​Nowa Gamma jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie cechy wyróżniają tramwaje Moderus Gamma LF 04 AC BD pod względem konstrukcji i wyposażenia?
  2. Ile tramwajów zamówiło MPK Poznań i w jakim terminie planowana jest ich pełna dostawa?
  3. W jaki sposób nowe tramwaje wpłyną na jakość transportu publicznego w Poznaniu?

Jakie są nowe tramwaje?

Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 osób, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj ma dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach – łącznie jest ich 12. Co więcej został wyposażony aż w 4 rampy umożliwiające bezkolizyjne dostanie się do wnętrza osobom na wózkach inwalidzkich lub matkom z wózkami dziecięcymi. 

W porównaniu z obecnie wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy, jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy oświetlenie wewnątrz wagonu. Z myślą o osobach z niepełnosprawnością wzroku zastosowane będą zewnętrzne tablice, na których informacje wyświetlane będą w kolorze białym. 

Charakterystyka techniczna i wyposażenie:

  • Konstrukcja: Tramwaj jest w pełni niskopodłogowy, trójczłonowy i dwukierunkowy, co zwiększa jego funkcjonalność na trasach miejskich.​
  • Wymiary i pojemność: Pojazd ma długość niemal 32 metrów i może pomieścić 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. ​
  • Wejścia: Wyposażony w 12 par drzwi (po 6 z każdej strony), co usprawnia wymianę pasażerów na przystankach.​
  • Dostępność: Posiada cztery rampy ułatwiające wsiadanie osobom na wózkach inwalidzkich oraz rodzicom z wózkami dziecięcymi. ​
  • Komfort podróży: Przestronny, klimatyzowany przedział pasażerski z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy.​
  • Kabina motorniczego: Zwiększona powierzchnia przeszklenia poprawia widoczność i komfort pracy prowadzącego.​
  • Oświetlenie: Zastosowano pełne oświetlenie LED, co zwiększa efektywność energetyczną i estetykę wnętrza.​
  • System informacji pasażerskiej: Nowoczesny system zapewnia czytelne i aktualne komunikaty dla podróżnych.​

Dostawy i eksploatacja

Dostawa wszystkich 30 tramwajów planowana jest do połowy 2026 roku. Ich wprowadzenie ma na celu zwiększenie komfortu podróży oraz efektywności transportu publicznego w Poznaniu.​

Dzięki takim zakupom Poznań będzie mógł wyeliminować tramwaje wysokopodłogowe – czyli niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami ruchu oraz starszych i opiekunów podróżujących z dzieckiem w wózku. Dzięki inwestycjom może to nastąpić jeszcze w tym roku, choć nie jest wykluczone, że część wozów wysokopodłogowych pozostanie w firmie jako rezerwa. Obecnie MPK Poznań dysponuje ok. 230 tramwajami, a niską podłogę ma 78 proc. z nich.

Komentarze