Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bydgoszcz dąży do 100% niskiej podłogi w komunikacji tramwajowej. Jak to idzie?

infotram
25.03.2025 10:30
0 Komentarzy

W Bydgoszczy zakończono właśnie największy w historii miasta kontrakt na wymianę taboru tramwajowego. Na torach kursuje już komplet 40 nowoczesnych tramwajów Swing, zamówionych od bydgoskiej firmy Pesa.

Wraz z wcześniej zakupionymi składami, po mieście jeździ dziś aż 75 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych tramwajów Swing zakupiono w ramach największego kontraktu taborowego w historii Bydgoszczy i jaka była jego wartość?
  2. Jakie wyposażenie i udogodnienia posiadają nowe tramwaje Swing?
  3. Jakie inwestycje infrastrukturalne towarzyszą wymianie taboru tramwajowego w Bydgoszczy?

Pełna dostawa Swingów zakończona

– Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Z sukcesem zdobyliśmy fundusze europejskie, które umożliwiły zakup łącznie 40 nowoczesnych tramwajów i nadrobienie wieloletnich zaległości. Do 2010 roku mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Resztę floty stanowiły wysłużone ponad 30-letnie „Konstale”. Dziś Bydgoszcz jest jednym z miast z najmłodszym taborem tramwajowym w Polsce.

W połowie marca 2025 roku odebrano ostatni tramwaj z zamówionych 40 – pojazd oznaczony numerem bocznym 181. Tym samym zakończono realizację wartego 431,2 mln zł kontraktu, współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.

Nowe Swingi to w pełni niskopodłogowe pojazdy, wyposażone w klimatyzację, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, Wi-Fi oraz ładowarki do urządzeń mobilnych. Żaden wcześniejszy kontrakt nie obejmował tak dużej liczby tramwajów kupionych jednocześnie.

Młody i nowoczesny tabor

Średni wiek tramwajów kursujących po Bydgoszczy to obecnie zaledwie 11,5 roku. Cała flota składa się z 75 nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych przez Pesę w latach 2008–2025 oraz 14 starszych „Konstali” (13 podwójnych składów i jeden pojedynczy). Starsze tramwaje wykorzystywane są jeszcze na linii nr 6 oraz jako rezerwa taborowa.

Średni wiek tramwajów Tramicus i Swing wynosi zaledwie nieco ponad 6 lat. W porównaniu z innymi miastami to bardzo dobry wynik – jedynie Olsztyn, który w 2015 roku zbudował nową sieć tramwajową od podstaw, może pochwalić się jeszcze młodszą flotą.

Kolejne tramwaje w drodze

Dzięki uzyskaniu niemal 44 milionów złotych z Krajowego Programu Odbudowy, Bydgoszcz planuje zakup kolejnych sześciu nowoczesnych tramwajów. Trwa obecnie przygotowywanie dokumentacji technicznej oraz formalno-prawnej, która umożliwi przeprowadzenie postępowania zakupowego. Nowe pojazdy mają trafić na tory do końca 2027 roku.

Realizacja tego planu pozwoli na całkowite wycofanie z eksploatacji najstarszych tramwajów, a tym samym zakończenie procesu wymiany taboru na nowoczesny i bezemisyjny.

Inwestycje w infrastrukturę

Równolegle z wymianą taboru prowadzone są inwestycje w infrastrukturę tramwajową. Wśród najważniejszych zadań znajdują się:

  • modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej,
  • modernizacja zajezdni tramwajowej,
  • budowa nowego torowiska na Szwederowo,
  • rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
  • modernizacja ronda Jagiellonów.

Wszystkie te działania mają na celu nie tylko zwiększenie komfortu podróży, ale także podniesienie sprawności całego systemu transportu publicznego w mieście.

Swingi w liczbach

  • Liczba zakupionych pojazdów: 40 sztuk
  • Wartość kontraktu: 431,2 mln zł
  • Żywotność tramwaju: do 35 lat
  • Maksymalna prędkość: do 80 km/h
  • Niska podłoga: 100%

Bydgoszcz coraz bliżej całkowicie nowoczesnej floty tramwajowej. Dzięki konsekwentnym inwestycjom w nowy tabor i infrastrukturę, miasto umacnia swoją pozycję lidera nowoczesnego, komfortowego i ekologicznego transportu szynowego w Polsce.

Komentarze