Bydgoszcz dąży do 100% niskiej podłogi w komunikacji tramwajowej. Jak to idzie?
W Bydgoszczy zakończono właśnie największy w historii miasta kontrakt na wymianę taboru tramwajowego. Na torach kursuje już komplet 40 nowoczesnych tramwajów Swing, zamówionych od bydgoskiej firmy Pesa.
Wraz z wcześniej zakupionymi składami, po mieście jeździ dziś aż 75 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych tramwajów Swing zakupiono w ramach największego kontraktu taborowego w historii Bydgoszczy i jaka była jego wartość?
- Jakie wyposażenie i udogodnienia posiadają nowe tramwaje Swing?
- Jakie inwestycje infrastrukturalne towarzyszą wymianie taboru tramwajowego w Bydgoszczy?
Pełna dostawa Swingów zakończona
– Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Z sukcesem zdobyliśmy fundusze europejskie, które umożliwiły zakup łącznie 40 nowoczesnych tramwajów i nadrobienie wieloletnich zaległości. Do 2010 roku mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Resztę floty stanowiły wysłużone ponad 30-letnie „Konstale”. Dziś Bydgoszcz jest jednym z miast z najmłodszym taborem tramwajowym w Polsce.
W połowie marca 2025 roku odebrano ostatni tramwaj z zamówionych 40 – pojazd oznaczony numerem bocznym 181. Tym samym zakończono realizację wartego 431,2 mln zł kontraktu, współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej.
Nowe Swingi to w pełni niskopodłogowe pojazdy, wyposażone w klimatyzację, nowoczesne systemy informacji pasażerskiej, Wi-Fi oraz ładowarki do urządzeń mobilnych. Żaden wcześniejszy kontrakt nie obejmował tak dużej liczby tramwajów kupionych jednocześnie.
Młody i nowoczesny tabor
Średni wiek tramwajów kursujących po Bydgoszczy to obecnie zaledwie 11,5 roku. Cała flota składa się z 75 nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych przez Pesę w latach 2008–2025 oraz 14 starszych „Konstali” (13 podwójnych składów i jeden pojedynczy). Starsze tramwaje wykorzystywane są jeszcze na linii nr 6 oraz jako rezerwa taborowa.
Średni wiek tramwajów Tramicus i Swing wynosi zaledwie nieco ponad 6 lat. W porównaniu z innymi miastami to bardzo dobry wynik – jedynie Olsztyn, który w 2015 roku zbudował nową sieć tramwajową od podstaw, może pochwalić się jeszcze młodszą flotą.
Kolejne tramwaje w drodze
Dzięki uzyskaniu niemal 44 milionów złotych z Krajowego Programu Odbudowy, Bydgoszcz planuje zakup kolejnych sześciu nowoczesnych tramwajów. Trwa obecnie przygotowywanie dokumentacji technicznej oraz formalno-prawnej, która umożliwi przeprowadzenie postępowania zakupowego. Nowe pojazdy mają trafić na tory do końca 2027 roku.
Realizacja tego planu pozwoli na całkowite wycofanie z eksploatacji najstarszych tramwajów, a tym samym zakończenie procesu wymiany taboru na nowoczesny i bezemisyjny.
Inwestycje w infrastrukturę
Równolegle z wymianą taboru prowadzone są inwestycje w infrastrukturę tramwajową. Wśród najważniejszych zadań znajdują się:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej,
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa nowego torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów.
Wszystkie te działania mają na celu nie tylko zwiększenie komfortu podróży, ale także podniesienie sprawności całego systemu transportu publicznego w mieście.
Swingi w liczbach
- Liczba zakupionych pojazdów: 40 sztuk
- Wartość kontraktu: 431,2 mln zł
- Żywotność tramwaju: do 35 lat
- Maksymalna prędkość: do 80 km/h
- Niska podłoga: 100%
Bydgoszcz coraz bliżej całkowicie nowoczesnej floty tramwajowej. Dzięki konsekwentnym inwestycjom w nowy tabor i infrastrukturę, miasto umacnia swoją pozycję lidera nowoczesnego, komfortowego i ekologicznego transportu szynowego w Polsce.
Komentarze