Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt: Plany restrukturyzacji BKV

infotram
01.09.2008 12:34
0 Komentarzy

Jak informuje centralny dziennik węgierski Magyar Nemzet oraz agencja MTI, nowo wybrany dyrektor generalny stołecznych zakładów komunikacyjnych Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) István Kocsis, swoją działalność zamierza rozpocząć od gruntownej reorganizacji zakładów, zatrudniających około 10 tys. pracowników. W praktyce byłby to powrót do struktury sprzed drugiej wojny światowej. Według jego koncepcji, samo BKV, czyli obecna dyrekcja stałaby się holdingiem, a poszczególne gałęzie przewozowe stałyby się samodzielnymi firmami na własnym rozrachunku.
Poszczególne firmy byłyby następujące: BKV HÉV (BHÉV) – koleje dojazdowe Budapesti Helyiérdekű Vasút (BHÉV), które wcześniej jako samodzielna kolej należały do kolei państwowych Magyar Államvasútak (MÁV).
BKV Metróobsługiwałoby szybką kolej podziemną, ale w razie zbudowania takiej – również miejską kolej naziemną.
BKV Autobusz obsługiwałoby całą stołeczną komunikację autobusową i część podmiejskiej. O tym, gdzie będzie trakcja trolejbusowa nie padła mowa. Przed wojną i krótko po wojnie należała do Fővárosi Villamosvasút (FVV) – czyli stołecznych kolei tramwajowych.
Po reorganizacji BKV tramwaje razem z koleją zębatą na górę Széchényi należałyby do firmy BKV Villamos.
Oprócz powyższych oddzielna firma BKV Turisztikai zajmowałaby się zarówno wypożyczaniem pojazdów dla wycieczek jak i organizowaniem imprez turystycznych, np. tramwajowych czy kolejowych kursów nostalgicznych. Tu należałby wyciąg krzesełkowy na górę János hegy oraz kolej linowa na górę zamkową, jak również tramwaje wodne.
Oddzielną firmę stanowiłyby zakłady remontowe: BKV Karbantartóoraz firma zajmująca się długami i żądaniami BKV – BKV Adosságkezelő.
Bardzo interesująca jest koncepcja dyr. Istvána Kocsisa o wspólnej eksploatacji kolei dojazdowych BHÉV razem z kolejami pasażerskimi MÁV Start. Pozwoliłoby to zorganizowanie nowych linii podmiejskich, które częściowo korzystałyby z torów BHÉV, a nawet tramwajowych, a częściowo kolejowych.
Taką innowacją jest czasowe przekierowanie linii MÁV nr. 2 Budapeszt – Ostrzychom (Budapest – Esztergom) na odcinku od stacji Budapest-Óbuda na tory kolei dojazdowych BHÉV aż do mostu Małgorzaty (Margit híd) w związku z przebudową na dwutorowy Północnego Mostu Kolejowego (Északi Vasúti Összekötő Híd) i dalej trasy do Ostrzychomia. Według wcześniejszego komunikatu MÁV, linia ta pozostałaby jako bisowa również po powrocie trasy przez stacje Újpest, Angyalföld i Rákosrendező do dworca Budapest Nyugati.
Rozwiązanie to obok uruchomienia nowych linii podmiejskich BHÉV-MÁV Start, pozwoliłoby także na zsynchronizowanie cen biletów i rozkładów jazdy oraz zakup dwusystemowego taboru. Napięcie trakcyjne sieci MÁV jest 25 kV 50 Hz prądu zmiennego, a BHÉV 1 kV prądu stałego. István Kocsis zamierza także wciągnąć prywatny kapitał do inwestycji mających na celu ulepszenie stołecznej komunikacji szynowej. W takiej koncepcji prywatny inwestor zbudowałby połączenie linii BHÉV Budapest Örs vezér tere – Mátyásföld – Csömör z linią nr. 71 MÁV Budapest Nyugati – Rákospalota-Újpest – Fót w rejonie stacji Alagimajor.

Komentarze