Bąble w metrze
infotram
26.05.2009 13:34
0 Komentarzy
Bąble w metrze
Na stacji warszawskiego meta Kabaty pojawiły się wypukłe oznaczenia, popularnie nazywane bąblami, które stanowić mają ułatwienie dla osób niewidomych. Po długich negocjacjach z kierownictwem spółki zaakceptowali oni wstępnie sposób oznaczenia przystanków. Jego testy potrwają do końca czerwca. Jeżeli system się sprawdzi pojawi się on wówczas na wszystkich stacjach pierwszej linii metra. Zdaniem przedstawicieli Związku Niewidomych takie oznaczenia powinny pojawić się już na etapie jej projektowania. Przypomnijmy, iż sprawa nabrała tempa po wypadku na stacji Centrum, we wrześniu ubiegłego roku, kiedy to niewidoma osoba wpadła pod pociąg. Wówczas krawędź peronu nie była praktycznie w żaden sposób oznaczona. W wypadku mężczyzna stracił nogę.
W styczniu 2009 roku Metro Warszawskie Sp. z o.o. zwróciło się do Ministra Infrastruktury z inicjatywą wydania szczegółowych przepisów określających warunki zapewnienia dostępności dla osób niepełnosprawnych w systemach komunikacji publicznej. W celu przyspieszenia procesu legislacyjnego Metro Warszawskie zaproponowało, że na warunkach określonych przez Ministerstwo Infrastruktury jest gotowe przeprowadzić w metrze stosowne badania i testy, nadzorowane przez ośrodek badawczo-naukowy. W dniu 19 stycznia br. Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz wystosowała do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka wystąpienie w sprawie wydania przepisów technicznych, jakim powinny odpowiadać linie metra, w szczególności w zakresie wprowadzenia oznakowania dotykowego. Dzień później odbyło się spotkanie z przedstawicielami Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury w sprawie problematyki wydania stosownych przepisów. Zapadła na nim wstępna akceptacja dla działań proponowanych przez Metro. W dniu 6 lutego 2009 roku spotkali się, w Ministerstwie Infrastruktury, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardta i podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Olgierd Dziekoński. Wyznaczono wówczas termin zakończenia prac na jesień 2009 roku. 3 lutego 2009 na spotkaniu z Jarosławem Dudą Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych –Sekretarzem Stanu, projekt wzbudził duże zainteresowanie Ministra. Wówczas Metro Warszawskie otrzymało obietnicę wsparcia dla tej inicjatywy.
Centrum Naukowo Techniczne Kolejnictwa podjęło się przeprowadzenia całego procesu badawczego i konsultacji społecznych w zakresie prac nad opracowaniem oznakowania dotykowego. W kwietniu 2009 roku podczas spotkania w CNTK projekty oznakowania poddano konsultacjom ze środowiskami osób niepełnosprawnych –Polskiego Związku Niewidomych oraz Stowarzyszenia Integracja. 16 marca Departament Kolejnictwa poinformował Metro Warszawskie o akceptacji Karty Programowej. Dzień później została uzgodniona treść umowy pomiędzy Centrum Naukowo Technicznym Kolejnictwa a Metrem Warszawskim i PKP SA Oddział Dworce Kolejowe w sprawie realizacji pracy pt.: „Opracowanie projektu przepisów określających warunki techniczne stosowania elementów dotykowych dla obiektów infrastrukturalnych transportu szynowego (metro, kolej)”. W ramach porozumienia Metro Warszawskie Sp. z o. o. przyjęło na siebie finansowanie przedsięwzięcia. 18 marca 2009 roku nastąpiło podpisanie umowy pomiędzy Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa a Metrem Warszawskim Sp. z o.o. i PKP SA Oddział Dworce Kolejowe w sprawie realizacji pracy pt. „Opracowanie projektu przepisów określających warunki techniczne stosowania elementów dotykowych dla obiektów infrastrukturalnych transportu szynowego (metro, kolej)”. 24 marca br. odbyło się pierwsze spotkanie robocze zespołu CNTK, Metra Warszawskiego i PKP SA w celu omówienia trybu realizacji pierwszego etapu pracy. 20 kwietnia w siedzibie CNTK odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Polskiego Związku Niewidomych – Zarząd Główny i Oddział Mazowiecki oraz Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Metra Warszawskiego i PKP SA Oddział Dworce Kolejowe. W trakcie spotkania przedstawiciele środowisk niepełnosprawnych testowali i zatwierdzili rozwiązania do testowania. Termin zakończenia realizacji umowy został wyznaczony na 31. 07. 2009 roku. Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w oparciu o materiał przygotowany przez Metro Warszawskie opracowało Kartę Programową Przedsięwzięcia p.t. „Wydanie przepisów określających warunki techniczne dla metra oraz standardy stosowania znaków dotykowych w obiektach infrastruktury transportowej”. Karta programowa określa warunki realizacji prób i testów oznakowania dotykowego w podziemnych obiektach komunikacyjnych.
W związku z powyższym na stacji Kabaty pojawiły się dwa typy oznaczeń – wklęsłe linie prowadzące do wyjścia i wypukłe „bąble“ostrzegawcze. Podobne udogodnienia dla niepełnosprawnych zostały również zamontowane na stacji Plac Wilsona oraz Dworcu Centralnym. Jak to działa? Dzięki oznaczeniom, wystającym ponad podłogę osoby niewidome i słabowidzące są niejako prowadzone przez całą stację. Śledząc je, nie zderzą się np. z ławką, której nie można wyczuć za pomocą laski, bo jest podwieszona do ściany, czy z wiszącą budką telefoniczną. Zabezpieczone zostały także krawędzie peronów. Wypukłości umieszczone 70 cm od krawędzi pozwolą na bezpieczniejsze niż dotychczas wsiadanie do pociągów. Podobne zabezpieczenia są stosowane w podziemnych kolejkach na całym świecie –w Madrycie, Lizbonie, Brukseli, Stuttgarcie, Rotterdamie czy Londynie.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Warszawa: Tramwaje wracają na Marszałkowską i Grójecką
Pasażerza darmo
09.10.2025
Awaria w Poznaniu. Duże utrudnienia w kursowaniu tramwajów
Pasażerza darmo
18.09.2025
MPK Wrocław rusza z kolejnym remontem. Sporo zmian dla pasażerów
Pasażerza darmo
25.07.2025
Warszawa: Od 7 lipca tramwaje nie jeżdżą przez Pl. Zawiszy
Pasażerza darmo
07.07.2025
Tramwaje MPK Łódź wracają na dw. Łódź Fabryczna
Pasażerza darmo
04.07.2025
Warszawa: Ruch w metrze na linii M1 przywrócony na kolejnych odcinkach
Pasażerza darmo
02.07.2025
Uszkodzenia po pożarze metra poważne. WTP koryguje komunikację zastępczą
Pasażerza darmo
01.07.2025
Warszawa: Częściowe wznowienie ruchu metra na linii M1
Pasażerza darmo
01.07.2025
Warszawa: Pożar w metrze. Ruch pociągów linii M1 całkowicie wstrzymany
Pasażerza darmo
01.07.2025
Wszystkie warszawskie linie tramwajowe i metro pojadą rzadziej
Pasażerza darmo
30.06.2025
Warszawa przypomina o remoncie torów na ul. Słomińskiego
Pasażerza darmo
26.06.2025
Więcej z Działu Prawo
Wrocławska Policja szuka świadków zderzenia tramwaju z autobusem
Prawoza darmo
14.06.2025
Wybili szybę w wagonie Tramwajów Szczecińskich. Teraz szuka ich policja
Prawoza darmo
06.06.2025
Z młotkiem na tramwaj. W Szczecinie
27.12.2024
Zapłaci 5 tys. zł za jazdę tramwajem
23.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
15 lat tramwajów Škoda 15T w Pradze
05.10.2025
Zderzenie tramwaju z autobusem w Łodzi. Jedna osoba w szpitalu
Przewoźnicyza darmo
27.09.2025
Poznań: Ostatni wakacyjny weekend z zabytkowymi tramwajami
Przewoźnicyza darmo
30.08.2025
Wyjątkowe pojazdy na poznańskich tramwajowych liniach turystycznych
Przewoźnicyza darmo
23.08.2025
Budapeszt uruchamia expressową linię tramwajową. Współpraca BKK i MAV
Przewoźnicyza darmo
22.08.2025
Pojazd jak z filmów science-fiction. Trafił do MPK-Łódź
Przewoźnicyza darmo
26.07.2025
Więcej z Działu Producenci
Sofia jak Warszawa. Z metrem od Skody
01.10.2025
38 tramwajów CAF Urbos dla miasta Grenoble
Producenciza darmo
14.07.2025
Tramwaje Stadler Tramlink w Mediolanie. ATM modernizuje flotę
Producenciza darmo
20.02.2025
Oto TINA. Od Stadlera dla Rostocku
20.02.2025
Więcej z Działu Infrastruktura
Warszawa: Tramwaje wróciły na ul. Słomińskiego
Infrastrukturaza darmo
29.09.2025
Kolejny etap prac przy metrze na Bemowie
Infrastrukturaza darmo
24.09.2025
Wszystkie linie tramwajowe w Elblągu wracają na swoje trasy
Infrastrukturaza darmo
13.09.2025
Łódź: Modernizacja torowiska w parku Staromiejskim nabiera tempa
Infrastrukturaza darmo
10.09.2025
Komentarze