Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

38 tramwajów CAF Urbos dla miasta Grenoble

infotram
14.07.2025 14:30
0 Komentarzy

CAF podpisał dwa nowe kontrakty we Francji o łącznej wartości przekraczającej 300 milionów euro, umacniając tym samym swoją pozycję na francuskim rynku kolejowym.

Z jednej strony, Syndicat Mixte des Mobilités de l’Aire Grenobloise (SMMAG), czyli Międzygminny Związek Mobilności Obszaru Grenoble, zlecił CAF dostawę 38 tramwajów Urbos, z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe 9 sztuk. Z drugiej strony, region Burgundia-Franche-Comté przyznał konsorcjum CAF-Alstom nowe zamówienie na 14 regionalnych pociągów Coradia Polyvalent. Umowa ta wynika z wcześniejszych porozumień między CAF a Alstom po przejęciu przez CAF zakładu w Reichshoffen w 2022 roku – CAF odpowiada za projekt i produkcję jednostek tej platformy, natomiast Alstom dostarcza część wyposażenia.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie jednostki taborowe zostały zamówione przez SMMAG oraz region Burgundia-Franche-Comté w ramach nowych kontraktów CAF?
  2. W jaki sposób tramwaje Urbos dla Grenoble zostaną dostosowane do potrzeb pasażerów i warunków miejskich?
  3. Jakie znaczenie dla CAF ma zakład produkcyjny w Bagnères-de-Bigorre w kontekście realizacji kontraktu dla Grenoble?
CAF Urbos dla Grenoble
CAF Urbos dla Grenoble/foto: CAF

Umowa z opcją

Podpisanie kontraktu z SMMAG na dostawę 38 tramwajów Urbos (z opcją na 9 kolejnych) stanowi kolejny sukces CAF we Francji. Jednostki będą stopniowo zastępować obecnie eksploatowane tramwaje od 2028 roku, zgodnie z globalną strategią operatora, który chce oferować coraz bardziej nowoczesny i dopasowany do potrzeb pasażerów transport publiczny.

Przyszłe tramwaje dla Grenoble, nazywanego stolicą francuskich Alp, będą wyposażone w najnowsze rozwiązania technologiczne platformy Urbos – sprawdzonego już pojazdu, który jest użytkowany przez przewoźników w niemal 50 miastach na całym świecie. Umowa dla Grenoble dołącza do aktualnie realizowanych projektów CAF dla Marsylii, Montpellier i Tours.

Tramwaje dostosowane zostaną do lokalnych wymogów w zakresie dostępności, większej pojemności, komfortu oraz efektywności eksploatacyjnej. Jednostki będą w pełni klimatyzowane, niskopodłogowe i pomieszczą 281 pasażerów, z czego 82 na miejscach siedzących. Pojazdy będą przystosowane dla osób z ograniczoną mobilnością i użytkowników wózków, a 12 par drzwi dwuskrzydłowych skróci czas wymiany pasażerów na przystankach. Produkcja odbędzie się w zakładzie CAF w Bagnères-de-Bigorre.

Strategiczna obecność CAF we Francji

Od 2019 roku CAF stał się ważnym graczem na francuskim rynku kolejowym, odnosząc liczne sukcesy handlowe i rozwijając działalność przemysłową. Nowe zamówienia potwierdzają skuteczność strategii CAF, polegającej na przypisaniu konkretnych funkcji każdej z dwóch francuskich fabryk:

  • Bagnères-de-Bigorre – specjalizacja w produkcji tramwajów i krótkich pociągów (do 50 m),
  • Reichshoffen – zakład skupiający się na dłuższych składach (powyżej 50 m).

Od 2022 roku firma zainwestowała około 10 milionów euro rocznie w modernizację i rozbudowę obu zakładów, aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów.

CAF oferuje dziś jedną z najszerszych gam produktów na rynku francuskim – od pociągów Intercités i RER, przez tramwaje i metro, po autobusy bezemisyjne. Dzięki temu umacnia swoją pozycję i rozszerza portfel zamówień w kraju, czyniąc z Francji jeden z kluczowych rynków w nadchodzących latach. Zamówienia te zapewniają także ciągłość produkcyjną i rozwój przemysłowy w lokalnych zakładach, wzmacniając rolę CAF jako długoterminowego partnera władz samorządowych i krajowych w zakresie nowoczesnego transportu publicznego.

Francja pozostaje jednym z krajów na świecie, które najbardziej konsekwentnie inwestują w modernizację taboru kolejowego. CAF zamierza aktywnie uczestniczyć w tych procesach.

Komentarze