Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

140 lat tramwajów w Sarajewie

infotram
03.02.2025 16:30
0 Komentarzy

Bośnia i Hercegowina toruje sobie drogę do Unii Europejskiej poprzez projekty odzwierciedlające siłę i determinację swojego narodu. Każdego ranka o godzinie 5:10 pierwszy tramwaj wyrusza z Ilidžy, zachodniego przedmieścia Sarajewa, w kierunku średniowiecznego bazaru Baščaršija, będącego kulturalnym sercem miasta.

Ta codzienna podróż stała się nieodłącznym elementem życia w Sarajewie na przestrzeni 140 lat funkcjonowania tramwajów. Pokolenia mieszkańców korzystały z tej trasy, czyniąc tramwaj nieodłącznym symbolem miasta.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie ma historia tramwajów w Sarajewie dla tożsamości miasta i jego mieszkańców?
  2. W jaki sposób modernizacja infrastruktury transportowej w Bośni i Hercegowinie przyczynia się do integracji kraju z Unią Europejską?
  3. Jakie inne projekty infrastrukturalne są realizowane w Bośni i Hercegowinie w 2024 roku i jakie mają one znaczenie dla przyszłości kraju?
Tramwaj w Sarajewie
Tramwaj w Sarajewie/foto: EBI

Tramwaje od 1885 roku

Tramwajowa historia Sarajewa rozpoczęła się w 1885 roku, kiedy to pierwszy tramwaj ciągnięty przez konie ruszył w trasę. Już dziesięć lat później miasto stało się jednym z pierwszych w Europie, które zelektryfikowało swoją sieć tramwajową. Przez kolejne dekady system tramwajowy odegrał kluczową rolę w rozwoju Sarajewa.

Dla Esada Mujagicia tramwaj to coś więcej niż tylko środek transportu – to całe jego życie zawodowe.

„Kiedy w latach 80. zacząłem pracę w miejskim przedsiębiorstwie transportowym, nie przypuszczałem, że tramwaje staną się główną osią mojej kariery” – mówi.

Podczas brutalnego oblężenia Sarajewa w latach 90. po raz pierwszy w historii miasta tramwaje przestały kursować, ponieważ ich trasy zostały odcięte przez konflikt. Po dwóch latach zawieszenia kursowania tramwajów ruch został wznowiony, choć oblężenie jeszcze się nie skończyło. Od tego momentu Mujagić każdego dnia pracował nad naprawą szkód spowodowanych pociskami i odłamkami.

„Chcieliśmy, aby tramwaje znów działały” – wspomina. „Chcieliśmy przywrócić mieszkańcom choć odrobinę normalności.”

Przez wiele lat po wojnie stare tramwaje Sarajewa nosiły ślady konfliktu, podróżując po mieście jako niemilknące świadectwo tamtych czasów. Mujagić przez lata zabiegał o ich wymianę, a jego wysiłki w końcu przyniosły rezultat – w 2024 roku Sarajewo zaprezentowało flotę nowych, jaskrawożółtych tramwajów. Była to pierwsza taka modernizacja od 40 lat.

Nowe tramwaje są jedynie jednym z wielu sygnałów postępu, czyniących rok 2024 przełomowym dla długoterminowych projektów Bośni i Hercegowiny oraz jej europejskich aspiracji. Na początku 2024 roku przywódcy Unii Europejskiej oficjalnie zgodzili się na rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z krajem. W całym kraju realizowane są kluczowe inwestycje infrastrukturalne – powstają nowe drogi, budowane są farmy wiatrowe, a szpitale przechodzą modernizację. Europejski Bank Inwestycyjny współpracuje z sektorem publicznym i prywatnym, aby wspierać te projekty.

Komentarze