Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Żegluga wraca na Kanał Elbląski

infoship
29.05.2015 12:31
0 Komentarzy

Po trwającej dwa lata rewitalizacji oddano w piątek doużytku Kanał Elbląski z unikatowym systemem pięciu zabytkowych pochylni.Samorząd woj. warmińsko-mazurskiego liczy, że odnowiony szlak wodny stanie sięatrakcją turystyczną na skalę europejską. Jak poinformował PAP rzecznikRegionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz,rewitalizacja najdłuższego kanału w Polsce kosztowała 111 mln zł i miałapoprawić warunki żeglugowe i bezpieczeństwo wodniaków. Był to pierwszy od ponad150 lat kompleksowy remont tego zabytkowego szlaku wodnego. Wyremontowanotorowiska, maszynownie, nabrzeża cumownicze i pozostałe elementy pięciuzabytkowych pochylni – w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach.Wyremontowano też cztery śluzy – w Ostródzie, Zielonej, Miłomłynie i MałejRusi. Odmulono 17 km kanału i wykonano umocnienia brzegowe na długości 24 km.Wzdłuż całego szlaku wykonano oznakowanie nawigacyjne i turytyczne, a obiektyhydrotechniczne wyposażono w sieć teletechniczną. Wybudowano też izbę historiikanału.

– „Wszystkie prace odbywały się pod nadzoremkonserwatorskim. Zabytkowe budowle i mechanizmy zostały przywrócone do dawnejświetności, zgodnie z oryginalna konstrukcją. Śluzy poza pierwotnym ręcznymnapędem wyposażono dodatkowo w napęd elektryczny” – powiedział Pinkiewicz.W piątek z udziałem władz regionu odbyło się uroczyste przekazanie odnowionegokanału do użytku, od soboty mogą już pływać po nim żeglarze. Wedługwicemarszałka woj. warmińsko-mazurskiego Jacka Protasa, inwestycja powinnaprzyczynić się do szybszego rozwoju gmin położonych wzdłuż kanału.

 -„Teraz po gruntownej rewitalizacji szlak zyskajeszcze większe znaczenie i szansę, że stanie się naszym, kolejnym po WielkichJeziorach i Grunwaldzie, flagowym produktem turystycznym na skalę co najmniejeuropejską” – ocenił. Z powodu rewitalizacji Kanał Elbląski był zamkniętydla wodniaków przez dwa ostatnie sezony żeglarskie, ale pierwsze prace przyodmulaniu kanału prowadzono już od sierpnia 2011 r. Zakończenie inwestycjiumożliwia Żegludze Ostródzko-Elbląskiej wznowienie rejsów turystycznych nacałej długości kanału, łącznie z pochylniami, które są największą atrakcjąturystyczną.

W minionych latach statkami turystycznymi tego przewoźnikapływało nawet 60 tys. pasażerów rocznie. Na tegoroczny sezon przygotowano dlaturystów dwa nowe statki – jeden stacjonuje w Malborku i będzie pływał po PętliŻuławskiej, drugi zostanie wkrótce sprowadzony do Ostródy i ma wozić pasażerówpo Kanale Elbląskim. Rewitalizacja kanału kosztowała 111 mln zł, z czego ponad48 mln zł to dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Zbudowanyw latach 1844-81 Kanał Elbląski – nazywany początkowo Oberlandzkim – jestunikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowipięciu zabytkowych pochylni z tzw. suchym grzbietem. Statki i jachty, żebypokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowiskuza pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Kanał łączy jeziorazachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Ma ponad 151 km długości. W 2011 r. zostałumieszczony na liście Pomników Historii. Samorządy gmin położonych nad kanałemstarają się o wpisanie systemu zabytkowych pochylni na Listę ŚwiatowegoDziedzictwa UNESCO.

Komentarze