Żegluga wraca na Kanał Elbląski
Po trwającej dwa lata rewitalizacji oddano w piątek doużytku Kanał Elbląski z unikatowym systemem pięciu zabytkowych pochylni.Samorząd woj. warmińsko-mazurskiego liczy, że odnowiony szlak wodny stanie sięatrakcją turystyczną na skalę europejską. Jak poinformował PAP rzecznikRegionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz,rewitalizacja najdłuższego kanału w Polsce kosztowała 111 mln zł i miałapoprawić warunki żeglugowe i bezpieczeństwo wodniaków. Był to pierwszy od ponad150 lat kompleksowy remont tego zabytkowego szlaku wodnego. Wyremontowanotorowiska, maszynownie, nabrzeża cumownicze i pozostałe elementy pięciuzabytkowych pochylni – w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach.Wyremontowano też cztery śluzy – w Ostródzie, Zielonej, Miłomłynie i MałejRusi. Odmulono 17 km kanału i wykonano umocnienia brzegowe na długości 24 km.Wzdłuż całego szlaku wykonano oznakowanie nawigacyjne i turytyczne, a obiektyhydrotechniczne wyposażono w sieć teletechniczną. Wybudowano też izbę historiikanału.
– „Wszystkie prace odbywały się pod nadzoremkonserwatorskim. Zabytkowe budowle i mechanizmy zostały przywrócone do dawnejświetności, zgodnie z oryginalna konstrukcją. Śluzy poza pierwotnym ręcznymnapędem wyposażono dodatkowo w napęd elektryczny” – powiedział Pinkiewicz.W piątek z udziałem władz regionu odbyło się uroczyste przekazanie odnowionegokanału do użytku, od soboty mogą już pływać po nim żeglarze. Wedługwicemarszałka woj. warmińsko-mazurskiego Jacka Protasa, inwestycja powinnaprzyczynić się do szybszego rozwoju gmin położonych wzdłuż kanału.
-„Teraz po gruntownej rewitalizacji szlak zyskajeszcze większe znaczenie i szansę, że stanie się naszym, kolejnym po WielkichJeziorach i Grunwaldzie, flagowym produktem turystycznym na skalę co najmniejeuropejską” – ocenił. Z powodu rewitalizacji Kanał Elbląski był zamkniętydla wodniaków przez dwa ostatnie sezony żeglarskie, ale pierwsze prace przyodmulaniu kanału prowadzono już od sierpnia 2011 r. Zakończenie inwestycjiumożliwia Żegludze Ostródzko-Elbląskiej wznowienie rejsów turystycznych nacałej długości kanału, łącznie z pochylniami, które są największą atrakcjąturystyczną.
W minionych latach statkami turystycznymi tego przewoźnikapływało nawet 60 tys. pasażerów rocznie. Na tegoroczny sezon przygotowano dlaturystów dwa nowe statki – jeden stacjonuje w Malborku i będzie pływał po PętliŻuławskiej, drugi zostanie wkrótce sprowadzony do Ostródy i ma wozić pasażerówpo Kanale Elbląskim. Rewitalizacja kanału kosztowała 111 mln zł, z czego ponad48 mln zł to dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Zbudowanyw latach 1844-81 Kanał Elbląski – nazywany początkowo Oberlandzkim – jestunikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowipięciu zabytkowych pochylni z tzw. suchym grzbietem. Statki i jachty, żebypokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowiskuza pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne. Kanał łączy jeziorazachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Ma ponad 151 km długości. W 2011 r. zostałumieszczony na liście Pomników Historii. Samorządy gmin położonych nad kanałemstarają się o wpisanie systemu zabytkowych pochylni na Listę ŚwiatowegoDziedzictwa UNESCO.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze