Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Żagle rotorowe na nowym statku Stena Line

infoship
21.03.2025 20:00
0 Komentarzy

Norsepower, dostawca rozwiązań w zakresie napędu wspomaganego wiatrem, oraz szwedzki operator promowy Stena Line zawarli porozumienie dotyczące montażu dwóch żagli rotorowych Norsepower na nowoczesnym statku typu RoRo, przystosowanym do zasilania metanolem.

Projekt ten stanowi element szerszej strategii Stena Line, mającej na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 30% do roku 2030.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla środowiska i efektywności energetycznej przyniesie zastosowanie żagli rotorowych Norsepower na nowym statku Stena Line?
  2. W jaki sposób projekt nowego statku RoRo wpisuje się w strategię dekarbonizacji Stena Line do 2030 roku?
  3. Dlaczego trasa między Belfastem a Heysham została uznana za szczególnie korzystną dla zastosowania napędu wspomaganego wiatrem?

Jaki będzie nowy statek?

Nowy statek, o długości 147 metrów, powstaje w chińskiej stoczni Jinling Weihai i zostanie wyposażony w dwa żagle rotorowe Norsepower o wymiarach 28 na 4 metry. Dzięki nim jednostka ma osiągać do 9% oszczędności paliwa na trasie, na której będzie operować. Odbiór statku planowany jest na czwarty kwartał 2025 roku, a jego eksploatacja będzie miała miejsce na Morzu Irlandzkim, na trasie między Belfastem a Heysham – gdzie warunki są idealne do wykorzystania wiatru jako wsparcia napędu.

Partnerstwo pomiędzy Norsepower a Stena Line pokazuje wspólne zaangażowanie obu firm w rozwój technologii przyjaznych środowisku. Stena Line, znana z wysokich wymagań technicznych, intensywnie inwestuje w alternatywne źródła energii, w tym metanol i przyszłe dostawy e-metanolu. Jest to spójne z misją Norsepower, która skupia się na ograniczaniu emisji dzięki wykorzystaniu wiatru.

Heikki Pöntynen, dyrektor generalny Norsepower, podkreślił, że współpraca z firmą tak zaawansowaną technologicznie i nastawioną na zrównoważony rozwój, jak Stena Line, to potwierdzenie jakości i niezawodności technologii rotorowej Norsepower. Z kolei Dennis Tetzlaff, dyrektor operacyjny floty w Stena Line, zaznaczył, że nowy statek Stena Connecta, który wkrótce zostanie wyposażony w żagle rotorowe, jest kolejnym krokiem w kierunku redukcji zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń, co ma kluczowe znaczenie dla przyszłości żeglugi.

Projekt nowego statku RoRo to część większej inicjatywy wprowadzania technologii przyjaznych środowisku. Kolejna jednostka z tej samej serii zostanie przygotowana pod kątem przyszłej instalacji żagli rotorowych, co dodatkowo świadczy o długofalowym zaangażowaniu Stena Line w rozwój napędu wiatrowego.

W trosce o ograniczenie wpływu inwestycji na środowisko, żagle rotorowe zostaną wyprodukowane w nowym zakładzie Norsepower w Yancheng (Chiny), a następnie bezpośrednio dostarczone do stoczni. Takie rozwiązanie pozwala zredukować koszty i emisje związane z logistyką, potwierdzając jednocześnie proekologiczne podejście obu firm.

Stena Line ma wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań – już w 2015 roku uruchomiła pierwszy prom zasilany metanolem (Stena Germanica). Obecne inwestycje w technologię żagli rotorowych jeszcze bardziej umacniają jej pozycję jako pioniera w dziedzinie dekarbonizacji transportu morskiego.

Komentarze