Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Za nami BALTEXPO 2025. Polska branża morska z wizją przyszłości

infoship
16.10.2025 20:00
0 Komentarzy

Zakończyła się kolejna edycja Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BALTEXPO 2025 – jednego z najważniejszych wydarzeń branży morskiej w Europie.

W gdańskim centrum wystawienniczym spotkało się 300 wystawców z 23 krajów, reprezentujących sektory portowy, stoczniowy, militarny i offshore. Wydarzenie stało się nie tylko prezentacją najnowszych technologii i rozwiązań, ale przede wszystkim platformą dialogu o przyszłości europejskiej gospodarki morskiej. Partnerem strategicznym tegorocznej edycji był Port Gdańsk, pełniący kluczową rolę w rozwoju polskiego sektora morskiego i logistyki.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej ma partnerstwo Portu Gdańsk w ramach targów BALTEXPO 2025?
  2. W jaki sposób unijna strategia przemysłu morskiego ma wpłynąć na konkurencyjność i bezpieczeństwo portów w Europie?
  3. Jakie nowe możliwości zawodowe i rozwojowe otwiera przed młodymi ludźmi sektor morski, zaprezentowany podczas Dnia Edukacji, Kariery i Pracy na BALTEXPO 2025?

Polskie porty filarem bezpieczeństwa i gospodarki

W ceremonii otwarcia targów uczestniczyli przedstawiciele władz państwowych, samorządowych i dyplomatycznych, w tym wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka i wiceszef MON Stanisław Wziątek. Podczas przemówienia wiceminister Marchewka podkreślił znaczenie portów morskich jako fundamentu bezpieczeństwa narodowego i gospodarczego:

– Za rozwojem gospodarki morskiej idzie wzmocnienie bezpieczeństwa całego państwa. Wielka woda daje nam szansę na budowanie bezpieczeństwa gospodarczego, energetycznego, militarnego i żywnościowego – i z tej szansy korzystamy jak nigdy wcześniej – mówił przedstawiciel rządu.

Jak wskazują dane, rok 2024 był rekordowy dla polskich portów: 3,3 mln TEU przeładunków i 550 mln zł zysku netto, przy wpływach do budżetu sięgających 56 mld zł. Porty stają się coraz silniejszym ogniwem nie tylko gospodarki narodowej, ale też bezpieczeństwa Europy.

Porty w centrum unijnej strategii morskiej

Podczas BALTEXPO wiele uwagi poświęcono morskiej strategii przemysłowej Unii Europejskiej, której celem jest wzmocnienie europejskiego przemysłu morskiego, rozwój zielonej energii i zwiększenie odporności infrastruktury krytycznej. W panelu dyskusyjnym głos zabrała Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, która wskazała, że reindustrializacja i modernizacja portów to warunek konkurencyjności całego kontynentu:

– Aby skutecznie wzmacniać gospodarkę i strategiczną autonomię Unii Europejskiej, porty muszą ewoluować, odpowiadając na przyszłe potrzeby związane z czystą energią, rozwojem klastrów przemysłowych i funkcjami podwójnego zastosowania – cywilnego i obronnego – podkreśliła.

Prezes Pyć zwróciła również uwagę na potrzebę uproszczenia procedur legislacyjnych i wydłużenia maksymalnego okresu dzierżaw dla inwestorów portowych, który w Polsce ograniczony jest obecnie do 30 lat, podczas gdy w wielu krajach UE wynosi nawet 50. Takie zmiany mogłyby zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną polskich portów i zapewnić im długofalową stabilność.

BALTEXPO
BALTEXPO

Solidarność portów w czasie wojny

Silnym akcentem targów był Okrągły Stół dla instytucji morskich z Polski i Ukrainy, poświęcony bezpieczeństwu morskiemu w warunkach wojennych oraz odbudowie infrastruktury ukraińskich portów. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ukraińskiego Zarządu Portów Morskich, Urzędu Morskiego w Gdyni, a także reprezentanci polskich portów i ukraińskiej dyplomacji.

Dyskutowano o integracji szlaków morskich Ukrainy z Europą, cyfryzacji i zabezpieczeniach antydronowych. Spotkaniu towarzyszyła projekcja filmu „Working toward victory”, dokumentującego determinację i odwagę pracowników ukraińskich portów w czasie wojny. Debata stała się symbolem solidarności i współpracy międzynarodowej w obliczu globalnych wyzwań.

Morska branża przyciąga młodych – Dzień Edukacji, Kariery i Pracy

Jednym z najbardziej inspirujących wydarzeń BALTEXPO 2025 był Dzień Edukacji, Kariery i Pracy, który przyciągnął studentów, absolwentów i specjalistów zainteresowanych karierą w sektorze morskim. Uczestnicy mogli poznać oferty zatrudnienia i ścieżki rozwoju w firmach branży portowej, offshore i logistyki.

Podczas prezentacji „Port Gdańsk – miejsce, gdzie rozwija się przyszłość” Natalia Lewandowska, dyrektor Departamentu Zarządzania Zasobami Ludzkimi Portu Gdańsk, opowiedziała o możliwościach zawodowych w obszarze infrastruktury, bezpieczeństwa, cyfryzacji i ochrony środowiska. Zachęcała młodych ludzi, by budowali kariery w sektorze, który łączy stabilność z nowoczesnością i ma ogromny potencjał rozwoju.

Polska stoi u progu rozwoju sektora offshore, który w najbliższej dekadzie stworzy kilka tysięcy nowych miejsc pracy. Automatyzacja i cyfryzacja procesów portowych otwierają przestrzeń dla specjalistów IT, inżynierów i logistyków.

Przyszłość polskich portów

Podczas panelu o roli kapitału publicznego i prywatnego w rozwoju portów, w którym uczestniczył Stefan Rudnik, dyrektor Departamentu Inwestycji Portu Gdańsk, eksperci rozmawiali o wyzwaniach stojących przed polskim sektorem morskim w kontekście geopolityki, transformacji energetycznej i zmian klimatycznych.

BALTEXPO 2025 po raz kolejny udowodniło, że polska branża morska to sektor dynamiczny, nowoczesny i otwarty na współpracę międzynarodową. Porty – takie jak Gdańsk, Gdynia czy Świnoujście – stają się nie tylko filarami gospodarki, ale także symbolami innowacyjności i odporności.

Wydarzenie potwierdziło, że przyszłość polskiego morza to połączenie technologii, bezpieczeństwa, edukacji i partnerstwa, które razem budują silną pozycję Polski w europejskiej przestrzeni morskiej.

Komentarze