Wiemy, kiedy ruszy tramwaj wodny z Pucka na Hel. Pierwszy test
Na Zatoce Puckiej zaprezentowano nowoczesny tramwaj wodny z napędem elektrycznym, który już w sezonie letnim 2026 roku rozpocznie regularne rejsy pasażerskie na trasie Puck – Swarzewo – Chałupy.
Trasę obsługiwać będzie PKS Gdynia, a pierwsza prezentacja jednostki odbyła się 10 października z udziałem przedstawicieli samorządów zrzeszonych w Związku Powiatowo-Gminnym Zatoki Puckiej, w tym reprezentanci powiatu puckiego, gmin nadmorskich oraz lokalnych instytucji związanych z rozwojem turystyki i transportu.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla mieszkańców i turystów przyniesie uruchomienie elektrycznego tramwaju wodnego na Zatoce Puckiej w sezonie 2026?
- W jaki sposób samorządy współpracowały przy realizacji projektu i jakie źródła finansowania umożliwiły jego powstanie?
- Jak nowy tramwaj wodny wpisuje się w ideę ekologicznego transportu i zielonej mobilności na Pomorzu?
Sezon 2026
W sezonie letnim 2026 roku mieszkańcy i turyści zyskają długo wyczekiwaną alternatywę dla zakorkowanej drogi wojewódzkiej nr 216. Na wodach Zatoki Puckiej zadebiutuje elektryczny tramwaj wodny, który połączy Puck, Swarzewo i Chałupy, umożliwiając szybkie, ekologiczne i widowiskowe podróże na Półwysep Helski. Inwestycja realizowana przez Związek Powiatowo-Gminny Zatoki Puckiej ma być gotowa na majówkę 2026 roku, a portem macierzystym nowej jednostki będzie Puck.
– Skoro mamy taki skarb jak Zatoka Pucka, to trzeba go wykorzystać nie tylko na relaks, ale też, żeby się przemieścić – mówi burmistrzyni Pucka, Hanna Pruchniewska, która oficjalnie ogłosiła plan rozpoczęcia regularnych rejsów podczas rozmowy z Radiem ZET. Testy jednostki wypadły pozytywnie, a pierwsze kursy zaplanowano na maj 2026 roku. Trasę obsługiwać będzie PKS Gdynia.
Nowoczesny tramwaj wodny, zbudowany przez stocznię Alumilex z Gdyni, będzie w pełni elektryczny – zasilany dwoma silnikami elektrycznymi oraz wspierany przez panele fotowoltaiczne na dachu. Jednostka pomieści do 50 pasażerów i 20 rowerów, a w przyszłości ma obsługiwać co najmniej cztery kursy dziennie między Puckiem a Półwyspem Helskim, z możliwością zwiększenia częstotliwości przy wysokim zainteresowaniu.
Dofinansowanie i współpraca międzygminna
Projekt wodnego tramwaju to efekt szerokiej współpracy lokalnych samorządów. Inwestycję zrealizowano dzięki 85-procentowemu dofinansowaniu z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych #PolskiŁad. Pozostałą część kosztów – szacowanych na ponad 3 mln zł – pokryły: Miasto Puck, Gmina Puck, Gmina Władysławowo i Powiat Pucki, działające wspólnie w ramach Związku Powiatowo-Gminnego Zatoki Puckiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednostka została zaprezentowana 10 października podczas pokazu z udziałem przedstawicieli samorządów, przewoźnika PKS Gdynia, oraz partnerów projektu. Władze Władysławowa zapowiedziały budowę dedykowanego przystanku i zaplecza w Chałupach, by zapewnić bezpieczną obsługę ruchu pasażerskiego i rowerowego.
Tramwaj wodny jako część zielonego łańcucha mobilności
W nowym projekcie nie chodzi wyłącznie o komunikację – to kompleksowa oferta mobilności zintegrowanej z turystyką rowerową i ochroną środowiska. Na trasie Puck–Swarzewo–Chałupy nowy tramwaj wodny będzie uzupełniał istniejącą sieć ścieżek, w tym popularną trasę R10, przebiegającą wzdłuż wybrzeża Bałtyku.
– To doskonała wiadomość dla tych, którzy chcą połączyć wodną przeprawę z odkrywaniem uroków nadmorskich tras rowerowych – podkreślają samorządowcy.
Nowa jednostka została zaprojektowana z myślą o komforcie i dostępności: pomieści osoby z niepełnosprawnościami, rowerzystów i turystów z bagażem, a jej bezemisyjny napęd oznacza brak hałasu i zanieczyszczeń w delikatnym ekosystemie Zatoki Puckiej.
Atrakcyjna trasa i morska przygoda
Tramwaj wodny połączy trzy nadmorskie miejscowości: historyczny Puck, klimatyczne Swarzewo i pełne surferskiego ducha Chałupy. Trasa została zaplanowana tak, by sama podróż była atrakcją: pasażerowie będą mogli podziwiać malownicze wybrzeża, rezerwaty przyrody i panoramę Półwyspu Helskiego z zupełnie nowej perspektywy.
W styczniu 2026 roku zaplanowano konkurs na nazwę jednostki – samorządy chcą zaangażować w ten proces mieszkańców regionu i fanów nadmorskich klimatów. Docelowo tramwaj wodny ma stać się integralną częścią systemu transportu sezonowego na Pomorzu.




Komentarze