Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W Gdańsku zwodowano nowoczesny prom hybrydowy dla Norwegów

infoship
24.08.2025 16:03
0 Komentarzy

W lipcu br. w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyło się uroczyste wodowanie nowego promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym.

Jednostka, nazwana Bjarkøy, budowana jest dla norweskiego armatora Torghatten Nord AS i obsłuży w przyszłości trasę Stornes – Bjørnerå w regionie Troms.

Rozkład rejsu:

  1. Dla jakiego norweskiego armatora budowany jest prom hybrydowy Bjarkøy w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.?
  2. Jakie jest główne źródło zasilania napędu promu Bjarkøy i w jaki sposób będzie ono ładowane?
  3. Jaką maksymalną liczbę pasażerów i samochodów będzie mógł przewozić prom Bjarkøy na trasie Stornes – Bjørnerå?
Nowoczesny prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym został na początku lipca zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.

Wodowanie z Norwegami

Ceremonię wodowania obserwowali przedstawiciele stoczni – m.in. prezes zarządu Dariusz Jaguszewski, wiceprezes Bartłomiej Pomierski, kierownik projektu Piotr Alboszta oraz dyrektor ds. kontraktacji Michał Jaguszewski. Ze strony armatora obecni byli CEO Marius Hansen, CFO Trygve Tofte, broker Jon Staalesen, CEO biura projektowego NSD Gjermund Johannessen oraz kierownik projektu Tore Heidegard.

Wodowanie przebiegło bardzo sprawnie i zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Obecnie zakres wszystkich prac na statku jest zaawansowany w blisko 80 procentach i wkrótce będziemy przygotowywać prom do prób portowych (Harbour Acceptance Tests), których start jest planowany na drugą połowę września – powiedział Piotr Alboszta, kierownik projektu B620/1.

Torghatten Nord AS obsługuje obecnie 43 połączenia promowe oraz 15 tras szybkimi jednostkami pasażerskimi. Współpraca z Remontowa Shipbuilding rozpoczęła się w 2009 r., a w jej ramach powstały m.in. cztery promy fiordowe z napędem dieslowskim (Rebbensøy, Uløytind, Vengsøy i Kvaløy) oraz cztery jednostki zasilane LNG (Landegode, Væroy, Barøy i Lødingen).

Kontrakt na budowę Bjarkøy podpisano w grudniu 2023 r. Dostawa jednostki planowana jest na I kwartał 2026 roku. Projekt opracowała firma The Norwegian Ship Design Company AS, a dokumentację roboczą przygotowała spółka Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding.

Nowoczesny prom pasażersko-samochodowy o napędzie hybrydowym został na początku lipca zwodowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A.

Parametry i technologia

Prom Bjarkøy ma długość całkowitą 63,65 m i szerokość 15,50 m. Na pokładzie pomieści do 149 osób (w tym pasażerowie i załoga) oraz 50 samochodów osobowych.

Napęd jednostki oparto na dwóch pędnikach azymutalnych z pionowymi silnikami elektrycznymi. Główne źródło zasilania stanowią baterie, które będą ładowane z sieci lądowej w czasie postoju na załadunek i rozładunek. W trybie awaryjnym uruchamiane będą agregaty prądotwórcze. W projekcie wykorzystano lekkie materiały i rozwiązania techniczne o niskich stratach energetycznych, co pozwoli na maksymalną redukcję zużycia energii.

Jednostka ma zapewnić szybkie i efektywne połączenie – czas rejsu między Stornes a Bjørnerå nie będzie przekraczał 12 minut.

Komentarze