Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Viking Line zapowiada rewolucję na Bałtyku. Helios – największy na świecie elektryczny prom pasażersko-samochodowy

infoship
02.08.2025 20:00
0 Komentarzy

Fiński armator Viking Line zaprezentował koncepcję statku, który może zrewolucjonizować transport morski na Bałtyku. Helios – bo tak nazwano nowy projekt – to największy na świecie w pełni elektryczny prom pasażersko-samochodowy.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, bezemisyjne połączenia między Helsinkami a Tallinem mogą ruszyć już na początku lat 30. XXI wieku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla środowiska przyniesie wprowadzenie elektrycznego promu Helios na trasie Helsinki–Tallinn?
  2. Jakie wyzwania infrastrukturalne muszą zostać pokonane, aby projekt Helios mógł zostać zrealizowany?
  3. W jaki sposób Viking Line planuje sfinansować budowę największego na świecie elektrycznego promu pasażersko-samochodowego?

Nowa era żeglugi – Helios jako przełom technologiczny

Koncepcja promu Helios zakłada stworzenie jednostki o długości 195 metrów i szerokości 30 metrów, mogącej pomieścić około 2 000 pasażerów i 650 samochodów osobowych. Jego ładowność w przeliczeniu na metry ładunkowe wynosi 2 000 metrów, a prędkość maksymalna to około 23 węzłów. Co istotne, napęd statku będzie w pełni elektryczny – dzięki bateriom o pojemności od 85 do 100 megawatogodzin (MWh), które będą ładowane w portach, z wymaganą mocą ładowania przekraczającą 30 MWh.

Jednym z wyróżników jednostki jest brak komina – charakterystycznego elementu tradycyjnych promów – co wynika bezpośrednio z zerowej emisji spalin. Helios będzie ładowany w trakcie postoju w porcie, co zapewni mu wystarczającą energię do szybkiego rejsu przez Zatokę Fińską.

Idealna trasa dla żeglugi elektrycznej

Trasa między Helsinkami a Tallinem, o długości 80 kilometrów (czyli 43 mil morskich), została uznana za idealną do testowania i rozwijania w pełni elektrycznej żeglugi. W opracowanie koncepcji promu zaangażowane były stocznia w Rauma oraz inne fińskie i estońskie instytucje badawcze. Projekt wpisuje się w szersze działania podjęte w ramach inicjatywy FIN-EST Green Corridor, której celem jest stworzenie zielonego korytarza morskiego między Finlandią a Estonią.

W inicjatywie tej uczestniczą nie tylko miasta Helsinki i Tallin, ale również ich porty, estońskie Ministerstwo Klimatu oraz operatorzy promowi: Viking Line, Tallink Grupp i Rederi AB Eckerö.

Kierunek: bezemisyjność i rozwój infrastruktury portowej

Prezes Viking Line, Jan Hanses, podkreśla, że Helios to krok porównywalny z epokowymi zmianami w historii żeglugi: „To jak przejście od żagli do pary, a potem do silników spalinowych. Teraz nadszedł czas na elektryczność.” Dodaje również, że pełna realizacja tego projektu wymaga nie tylko inwestycji w nowe jednostki, ale także rozwoju odpowiedniej infrastruktury portowej – szczególnie w helsińskiej dzielnicy Jätkäsaari, gdzie trwają prace nad rozbudową portu do 2032 roku.

Rosnące potrzeby – rosnący ruch pasażerski i towarowy

Obecnie większość ruchu pasażerskiego i towarowego obsługiwanego przez Port w Helsinkach kierowana jest do Estonii. Według prognoz Portu Helsińskiego, liczba pasażerów między West Harbour a Tallinem wzrośnie z 5,5 miliona w 2024 roku do 11,6 miliona do 2040 roku. Także przewozy towarowe mają wzrosnąć znacząco.

W odpowiedzi na te prognozy Viking Line planuje zamówić dwie jednostki elektryczne, co pozwoli podwoić obecne możliwości przewozowe na tej trasie przez cały rok. Technologia bezemisyjna pozwoli z jednej strony zwiększyć przepustowość, a z drugiej – spełniać coraz bardziej restrykcyjne normy środowiskowe oraz unikać kosztów związanych z handlem emisjami w Unii Europejskiej.

Kolejny krok: dofinansowanie z Unii Europejskiej

Wiosną 2025 roku Viking Line złożył wniosek o finansowanie budowy promu w ramach unijnego Funduszu Innowacji. Koncepcja Helios ma posłużyć jako podstawa do dalszych prac projektowych i ogłoszenia przetargu na budowę jednostki.

Helios – dane techniczne w skrócie

  • Długość: ok. 195 m
  • Szerokość: ok. 30 m
  • Napęd: w 100% elektryczny
  • Pojemność baterii: 85–100 MWh
  • Wymagana moc ładowania: >30 MWh
  • Prędkość: ok. 23 węzły
  • Pasażerowie: ok. 2 000
  • Samochody osobowe: ok. 650
  • Ładowność towarowa: ok. 2 000 metrów ładunkowych

Viking Line od lat inwestuje w innowacyjne i niskoemisyjne rozwiązania – przykładem są wcześniejsze jednostki, takie jak Viking Grace czy Viking Glory. Teraz firma stawia kolejny, być może największy krok w stronę przyszłości: pełnej elektryfikacji żeglugi pasażerskiej. Jeżeli koncepcja Helios zostanie urzeczywistniona, zmieni ona nie tylko standardy na Bałtyku, ale również wpłynie na globalne podejście do transportu morskiego.

Komentarze