Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Terminal Westerplatte z PŻB

infoship
10.05.2015 07:27
0 Komentarzy

W sobotę odbyła się inauguracja obsługi promów PŻB przez  terminal promowy zlokalizowany na Nabrzeżu Obrońców Westerplatte, blisko wejścia do portu i zarazem w niewielkiej odległości od centrum Gdańska.  Oferuje  on stanowiska przystosowane do obsługi większych statków niż baza promowa na Nabrzeżu Ziółkowskiego. Innym niewątpliwym atutem Terminalu Promowego Westerplatte, zwłaszcza względem klientów generujących na trasie Gdańsk – Nynashamn ładunki typu Ro-Ro, jest jego lokalizacja tuż przy Trasie Sucharskiego, która zapewnia bardzo sprawny i bezkolizyjny względem ruchu miejskiego dowóz i wywóz ładunków z terminala w kierunku południa Polski. W ten sposób ładunki przewożone będą dalej przez Most Wantowy do obwodnicy południowej z wyjściem na drogę krajową nr 7 w kierunku Warszawy oraz Autostradę A1. Za kilkanaście tygodni oddany zostanie do użytku nowy tunel pod Martwą Wisłą, który stworzy możliwość sprawnej obsługi dowozowo-odwozowej również w kierunku północnym regionu.

Przez ostatnie lata Terminal Promowy Westerplatte wykorzystywany był głównie do obsługi statków pasażerskich. Przekierowanie ruchu promowego z Nabrzeża Ziółkowskiego na Terminal Promowy Westerplatte nie wpłynie jednak na obsługę ruchu wycieczkowego. Statki pasażerskie nadal przyjmowane będą na Westerplatte, gdyż armator promowy generować będzie ruch wyłącznie w jednej z trzech dostępnych części nabrzeża, tuż przy budynku dworca pasażerskiego. Jak zapewnia armator, zmiana dotyczy wyłącznie lokalizacji zawinięć promów. Nie przewiduje się natomiast na tę chwilę żadnych zmian w zakresie częstotliwości serwisu, który dla przypomnienia obsługiwany jest w Gdańsku 3-4 razy w tygodniu.

Infrastruktura Terminalu dedykowana jestobsłudze:

  • jednostek przewożących ładunki w technologii ro-ro

  • promów

  • statków pasażerskich     

Terminal Promowy Westerplatte obsługuje regularne połączeniepasażersko-samochodowe do Nynäshamn w Szwecji (60 km od Sztokholmu). Na trasieo długości 283 mil kursuje prom M/F Wawel. Terminal Promowy Westerplatte jestterminalem otwartym – Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA zaprasza kontrahentówzainteresowanych uruchomieniem regularnych połączeń żeglugowych. TerminalPromowy Westerplatte gwarantuje możliwość równoległej obsługi statków przytrzech stanowiskach – każde wyposażone w rampę ro-ro.

Potencjał terminalu:

– 3 stanowiska statkowe:

  1. stanowisko nr 1 o maksymalnym zanurzeniu 8,3 m

  2. stanowisko nr 2 o maksymalnym zanurzeniu 9,1 m

  3. stanowisko nr 3 o maksymalnym zanurzeniu 9,3 m

– możliwość obsługi jednostek o długości do 225 m

– dwie pływające rampy ro-ro o dopuszczalnym obciążeniu 80ton każda na pontonach o wymiarach: długość 35 m i szerokość 21 m oraz jednastała rampa uchylna o dopuszczalnym obciążeniu 40,7 ton

– łączna powierzchnia terminalu – 72 000 m2

– place postojowe o pow. 10 700 m2 mogące pomieścićjednorazowo:

  • 375 samochodów osobowych / 125 samochodów ciężarowych
  • 12 autokarów
  • 20 składów pociągów drogowych

– place manewrowo-składowe o pow. 19 900 m2 mogące pomieścićjednorazowo:

  • 500-1100 samochodów osobowych lub
  • 140-360 naczep

– magazyn o pow. 8 000 m2

– układ torowy prowadzący do magazynu oraz przyległej rampykolejowej – maks. długość składu 170 m

– sześć stanowisk do obsługi celnej i granicznej dlapojazdów samochodowych

– dworzec pasażerski o łącznej powierzchni 2 050 m2 zgalerią komunikacyjną i zapleczem administracyjno-biurowym zapewniający pełnąobsługę ruchu pasażerskiego (sześć stanowisk odprawy pasażerskiej)

– schody ruchome i winda do galerii komunikacyjnej

– parkingi przed budynkiem dworca dla 52 samochodówosobowych i 8 autobusów

– roczna zdolność przeładunkowa terminalu:

  • 600 tys.-1 mln pasażerów
  • 180 tys.-400 tys. samochodów osobowych
  • 150 tys.-350 tys. samochodów ciężarowych

– obsługa zgodna z wymogami układu z Schengen

Kolejne inwestycje, które będą skutkowały jeszcze lepszymskomunikowaniem Terminalu z rozbudowywaną i modernizowaną siecią transportowąto:

– budowa tunelu pod Martwą Wisłą

– budowa nowego, dwutorowego mostu kolejowego nad MartwąWisłą

Komentarze