Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Stena Line wprowadza do floty nowy hybrydowy prom Stena Futura

infoship
25.09.2025 20:00
0 Komentarzy

Stena Line powitała w porcie w Belfaście pierwszy z nowych hybrydowych promów towarowych. Statek Stena Futura, wart wiele milionów funtów, od 22 września będzie obsługiwał trasę przeznaczoną wyłącznie dla frachtu – Belfast–Heysham.

Stena Futura o długości 147 metrów będzie realizować 12 rejsów tygodniowo, zapewniając znacząco większą przepustowość na popularnej trasie łączącej przewoźników z Irlandii Północnej z kluczową siecią dróg północnej Anglii.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla przewoźników ma wprowadzenie do eksploatacji promu hybrydowego Stena Futura na trasie Belfast–Heysham?
  2. W jaki sposób technologie zastosowane w Stena Futura i Stena Connecta przyczynią się do realizacji celów klimatycznych Stena Line?
  3. Jakie dodatkowe korzyści dla regionu przyniesie modernizacja infrastruktury portowej w Heysham i współpraca z Belfast Harbour?

Większa przepustowość i nowe możliwości dla przewoźników

Wraz z bliźniaczą jednostką Stena Connecta, która jest w budowie i rozpocznie eksploatację na początku 2026 roku, zwiększy to moce przewozowe na trasie Belfast–Heysham o 40%. Decyzja ta jest odpowiedzią na rosnący popyt klientów na przewozy między Irlandią Północną a Wielką Brytanią.

Inwestycja w zrównoważony transport

Oba nowe promy hybrydowe zostały zaprojektowane jako jednostki „methanol-ready”, z możliwością napędu bateryjnego oraz wykorzystania zasilania z lądu, gdy będzie dostępne. Stena Futura stanowi ważny krok w kierunku bardziej ekologicznej żeglugi i jest częścią szerszej strategii wdrażania technologii zrównoważonych. Statek bliźniaczy Stena Connecta dodatkowo zostanie wyposażony w możliwość instalacji żagli rotorowych, co podkreśla zaangażowanie operatora w rozwój napędu wiatrowego.

– „Stena Futura i siostrzana Stena Connecta to inwestycja przekraczająca 100 milionów funtów, pokazująca nasze silne zaangażowanie w sieć połączeń na Morzu Irlandzkim. To odpowiedź na oczekiwania klientów w zakresie zwiększonej przepustowości i ogromny krok w stronę zrównoważonej żeglugi” – podkreślił Paul Grant, dyrektor ds. tras w Stena Line.

Wsparcie partnerów portowych

Nowoczesny prom spotkał się z uznaniem ze strony partnerów portowych.

– „To wspaniałe wydarzenie dla portu w Belfaście. Stena Line odgrywa strategiczną rolę w naszym regionie i z przyjemnością witamy ich kolejny statek. Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie Stena Futura przyczyni się do dalszego wzrostu przewozów na trasie Belfast–Heysham” – powiedział Joe O’Neil, prezes Belfast Harbour.

Phil Hall, dyrektor portu w Peel Ports Group, dodał: – „Stena Futura to początek nowej ery bardziej ekologicznej żeglugi przez Morze Irlandzkie. W połączeniu z naszymi inwestycjami w modernizację portu w Heysham oraz długoletnią współpracą ze Stena Line, zapewnimy bardziej wydajną i przyjazną środowisku obsługę klientów”.

Lider na Morzu Irlandzkim

Stena Line pozostaje największym operatorem promowym na Morzu Irlandzkim, oferującym do 238 rejsów tygodniowo. W swojej ofercie posiada zarówno połączenia pasażersko-towarowe (m.in. Belfast–Cairnryan, Belfast–Liverpool, Dublin–Holyhead, Rosslare–Fishguard), jak i dedykowane trasy towarowe, w tym Belfast–Heysham oraz Dublin.

Nowa jednostka hybrydowa to krok milowy w rozwoju operatora, który konsekwentnie łączy rozwój usług z ambitnymi celami klimatycznymi – redukcją emisji CO₂ o 30% do 2030 roku.

Komentarze