Stena Line przejmuje operatora promowego Wasaline
Stena Line ogłosiła przejęcie spółki NLC Ferry, operatora linii Wasaline, obsługującej połączenie między szwedzkim portem Umeå a fińską Vaasą.
Transakcja, która ma zostać sfinalizowana na początku 2026 roku, oznacza wzmocnienie pozycji Stena Line na Morzu Bałtyckim i rozszerzenie jej sieci połączeń do pięciu tras w regionie.
Rozkład jazdy:
- Kiedy planowane jest sfinalizowanie przejęcia spółki NLC Ferry przez Stena Line?
- Jakie znaczenie dla regionu Kvarken ma połączenie promowe między Umeå a Vaasą?
- W jaki sposób Wasaline i Stena Line przyczyniają się do rozwoju ekologicznego transportu morskiego?
Strategiczne połączenie dla regionu Kvarken
Jak podkreślił Niclas Mårtensson, dyrektor generalny Stena Line, przejęcie Wasaline to dla firmy nie tylko nowa inwestycja, ale też zobowiązanie wobec dwóch silnych ośrodków gospodarczych po obu stronach Zatoki Botnickiej.
– Z wielką radością i entuzjazmem w Stena Line bierzemy odpowiedzialność za Wasaline oraz za trasę między dwoma ważnymi regionami i miastami, Umeå i Vaasa – powiedział Mårtensson.
Zgodnie z umową Stena Line przejmuje NLC Ferry, należącą dotychczas do Kvarken Link, której właścicielami były miasta Umeå i Vaasa. Sam statek Aurora Botnia, obsługujący trasę, pozostanie jednak własnością Kvarken Link. Transakcja wymaga jeszcze zatwierdzenia przez rady miejskie obu miast, co ma nastąpić w listopadzie 2025 roku.
Kontynuacja współpracy i zielony kierunek rozwoju
Dyrektor generalny Wasaline, Peter Ståhlberg, zapewnił, że przejęcie nie wpłynie negatywnie na działalność przewoźnika, a wręcz przeciwnie – otworzy nowe możliwości rozwoju.
– Zapewnienie ciągłości połączenia między Vaasa a Umeå oraz stworzenie możliwości jego rozwoju w przyszłości ma dla nas znaczenie strategiczne. (…) Pracownicy Wasaline, zarówno na lądzie, jak i na statku, będą nadal świadczyć usługi na takim samym wysokim poziomie – podkreślił Ståhlberg.
Wasaline już wcześniej stawiała na innowacje w dziedzinie ekologicznego transportu. W lipcu 2025 roku spółka podpisała umowę z Gasum na dostawy biogazu oraz porozumienie FuelEU ze Stena Line, dzięki czemu trasa Umeå–Vaasa stała się pierwszym międzynarodowym zielonym korytarzem żeglugowym w Europie.
Zielony kurs i nowe możliwości dla Bałtyku
Jak zaznacza Stena Line, dzięki włączeniu Wasaline do swojej struktury firma zyska dostęp do najnowocześniejszych technologii środowiskowych i paliw alternatywnych.
– Dzięki Wasaline zyskujemy nie tylko statek zdolny do regularnej żeglugi w sposób neutralny pod względem emisji CO₂, lecz także silne ogniwo intermodalne łączące północ Skandynawii z Göteborgiem i Trelleborgiem, a dalej z kontynentem europejskim – dodał Mårtensson.
Finalizacja w 2026 roku
Zakończenie transakcji planowane jest na początek 2026 roku, po uzyskaniu wymaganych zgód samorządów i instytucji nadzorczych. Po sfinalizowaniu przejęcia Stena Line będzie obsługiwać pięć tras na Morzu Bałtyckim, umacniając swoją pozycję jako jednego z liderów ekologicznego transportu morskiego w Europie Północnej.

















Komentarze