Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Statek „Khatanga” zostanie usunięty z Portu Gdynia

infoship
10.02.2025 20:00
0 Komentarzy

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, rosyjski statek „Khatanga”, który cumuje w gdyńskim porcie od 2017 roku i zagraża bezpieczeństwu żeglugi, zostanie usunięty.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wydał decyzję, w której zobowiązał do podjęcia działań w tej sprawie Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Jednostka powinna zostać usunięta w ciągu trzech miesięcy.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego statek „Khatanga” został zatrzymany w Porcie Gdynia w 2017 roku?
  2. Jakie działania podjęto w związku z pogarszającym się stanem technicznym statku?
  3. Jakie kroki zamierza podjąć Zarząd Morskiego Portu Gdynia po otrzymaniu decyzji o usunięciu jednostki?

Wycofany z eksploatacji statek

Zbiornikowiec „Khatanga” ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do transportu ropy naftowej i jej pochodnych. Od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia, gdzie został zatrzymany, kiedy nie przeszedł kontroli technicznej. Statek miał przejść remont i odpłynąć, ale do tego nie doszło. W 2020 roku armator jednostki – Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość przez co „Khatanga” pozostała w porcie. Z biegiem lat coraz bardziej pogarszał się jej stan techniczny.

Jak czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury, statek jest wycofany z eksploatacji i zagraża bezpieczeństwu żeglugi. Już dwukrotnie zrywał się z cum. Dlatego zapadła decyzja o jego usunięciu. Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni zobowiązał do tego Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Decyzja satysfakcjonuje prezydent Gdyni Aleksandrę Kosiorek, która sama przyglądała się sytuacji i wyrażała swoje zaniepokojenie na temat obecności rosyjskiej jednostki w Porcie Gdynia.

Cieszę się, że taka decyzja zapadła. Statek od lat stanowił zagrożenie dla ruchu w porcie i innych jednostek. Sama niejednokrotnie to podkreślałam. Swoje uwagi w tym temacie zgłaszałam Zarządowi Morskiego Portu Gdynia za pośrednictwem przedstawiciela miasta w radzie nadzorczej spółki – mówi Kosiorek.

Ministerstwo informuje też, że zarząd gdyńskiego portu powinien usunąć jednostkę niezwłocznie – jednak nie później niż 3 miesiące od wydania decyzji.

A co zamierza Port Gdynia i co myśli o decyzji Urzędu Morskiego?

Zarząd Morskiego Portu Gdynia od miesięcy starał się o decyzję, która odblokuje możliwość wyprowadzenia statku z Poru Gdynia. Wczoraj, na wniosek ZMPG S.A., takie pismo wydała dyrektor Urzędu Morskiego. Jednocześnie decyzja ta nie precyzuje jeszcze warunków wyprowadzenia jednostki z portu. Zostaną one ustalone w porozumieniu z ZMPG S.A. Statek z pewnością nie nadaje się do samodzielnej żeglugi a docelowo prawdopodobnie będzie zezłomowany. ZMPG będzie dążyć do sprzedaży tej jednostki, aby z jej ceny pokryć przynajmniej część zobowiązań, jakie powstały wskutek nieopłacania postoju przez rosyjskiego armatora – informuje Kalina Gierblińska, rzecznik prasowy Portu Gdynia.

Dodatkowo w ministerialnym komunikacie zaznaczono także, że ZMPG będzie się domagać od rosyjskiego armatora zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie. Suma jest niebagatelna, ponieważ gdyński port oszacował koszty związane z postojem „Khatangi” na 15 mln zł.

Komentarze