Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Startuje budowa terminalu intermodalnego w Porcie Gdynia

infoship
15.04.2025 20:00
0 Komentarzy

Do sierpnia 2026 roku potrwa budowa nowego terminalu intermodalnego na zlecenie Portu Gdynia, który pozwoli m.in. na sprawniejsze przeładunki towarów między transportem morskim i kolejowym.

Mowa o inwestycji, której wartość sięga ponad 21 milionów euro. Budową zajmuje się spółka NDI z Sopotu.

Rozkład jazdy:

  1. Kto realizuje budowę terminalu intermodalnego w Porcie Gdynia i jaka jest wartość inwestycji?
  2. Jakie elementy infrastruktury powstaną w ramach nowego terminalu intermodalnego?
  3. Jakie znaczenie strategiczne ma budowa terminalu intermodalnego dla Portu Gdynia i kraju?
Mapa terminala w Porcie Gdynia
Mapa terminala w Porcie Gdynia

Jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat

Port Gdynia poinformował o zawarciu umowy ze wspomnianą firmą NDI, która przez najbliższych kilkanaście miesięcy będzie prowadzić prace w rejonie tzw. Centrum Logistycznego (terenu położonego na zachód od Estakady Kwiatkowskiego, który stanowi lądowe zaplecze portu). Terminal intermodalny to jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat, jak podkreślają władze portu.

Co powstanie na miejscu? Nowoczesna infrastruktura, która obsłuży zarówno transport kolejowy, jak i drogowy oraz mocno powiększy zdolności przeładunkowe. Mowa zarówno o zadaniach cywilnych, jak i wojskowych, związanych z funkcją głównej morskiej bazy NATO w Polsce, jaką pełni Port Gdynia.

Nowy terminal to odpowiedź na rzeczywiste potrzeby nowoczesnej logistyki, nie tylko w sensie ekonomicznym, ale także strategicznym dla kraju. Wzmacniamy potencjał przeładunkowy portu, zwiększamy elastyczność operacyjną i tworzymy rozwiązania odporne na zmienność geopolityczną. Inwestycje tego typu są dziś fundamentem niezależności transportowej i trwałego bezpieczeństwa – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Portu Gdynia.

Na miejscu powstaną m.in. dwa kolejowe tory ładunkowe, każdy o długości ok. 750 metrów, zakończone rampą załadunkową. Zakres obejmuje też nowy plac manewrowo-odstawczy, tor dojazdowy i układ kolejowo-drogowy z nowoczesnym systemem sterowania ruchem.

Zakończenie wszystkich prac planowane jest na sierpień 2026 roku. O znaczeniu inwestycji świadczy też łączna kwota sięgająca około 21,3 miliona euro. Co ważne, port realizuje zadanie z dotacją ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Komentarze