Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Samorządowy Szlak Wodny nabiera tempa. Powstaje nowa siatka połączeń 2026

infoship
22.10.2025 20:00
0 Komentarzy

Na Pomorzu Zachodnim coraz wyraźniej rysuje się wizja zintegrowanego, nowoczesnego transportu wodnego. Świnoujście gościło ostatnio kluczowe spotkanie władz samorządowych, które może zaważyć na przyszłości żeglugi pasażerskiej w regionie.

Spotkanie, w którym udział wzięli Starosta Policki Shivan FatePatrycja Grzywna z Wydziału Rozwoju Strategicznego oraz Arkadiusz Mazepa, zastępca prezydenta Świnoujścia, dotyczyło konkretnego projektu: Samorządowego Szlaku Wodnego. To koncepcja utworzenia regularnej siatki wodnych połączeń pasażerskich między kluczowymi miejscowościami – Szczecinem, Trzebieżą, Stepnicą, Nowym Warpnem i Świnoujściem.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla mieszkańców i turystów ma przynieść utworzenie Samorządowego Szlaku Wodnego na Pomorzu Zachodnim?
  2. W jaki sposób współpraca samorządów wpłynie na realizację i finansowanie projektu zintegrowanego transportu wodnego?
  3. Jakie działania przygotowawcze są już prowadzone w kontekście planowanego uruchomienia szlaku przed sezonem letnim 2026 roku?
Spotkanie w sprawie szlaku wodnego
Spotkanie w sprawie szlaku wodnego/foto: UM Świnoujście

Dwie funkcje

Planowana sieć ma pełnić podwójną funkcję: komunikacyjną i turystyczną. Z jednej strony umożliwi mieszkańcom sprawniejsze przemieszczanie się między miejscowościami regionu, z drugiej – stanie się realnym atutem dla branży turystycznej, przyciągając odwiedzających szukających alternatywnych form podróżowania i wypoczynku na wodzie.

Współpraca samorządów ma tu kluczowe znaczenie. Tylko wspólne działanie gmin i powiatów może zapewnić spójność, stabilność oraz odpowiednie finansowanie projektu. Władze analizują już różne scenariusze funkcjonowania szlaku – od wyboru tras, przez częstotliwość kursowania, aż po model zarządzania.

Co ważne, przygotowania do sezonu letniego 2026 już trwają. Wstępne analizy logistyczne i finansowe mają na celu taką organizację transportu wodnego, by był on efektywny, przewidywalny i atrakcyjny cenowo. Możliwe jest też wykorzystanie istniejącej infrastruktury – nabrzeży, przystani czy przystanków wodnych – co obniży koszty startowe całego przedsięwzięcia.

Rozwój Samorządowego Szlaku Wodnego to realna szansa na przekształcenie regionu w silny punkt na mapie żeglugi śródlądowej i rekreacyjnej w Polsce. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Pomorze Zachodnie zyska nie tylko nowy środek transportu, ale i skuteczne narzędzie wspierające rozwój gospodarczy, turystykę oraz zrównoważoną mobilność.

Komentarze