Rząd przyspiesza modernizację floty śródlądowej
We wtorek, 23 września 2025 r., na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych.
Nowe przepisy mają zwiększyć efektywność wykorzystania środków Funduszu Żeglugi Śródlądowej oraz przyspieszyć proces modernizacji floty.
Rozkład jazdy:
- Jakie główne zmiany w zasadach udzielania kredytów przewiduje nowelizacja ustawy o wsparciu armatorów śródlądowych?
- W jaki sposób projekt ma wspierać rozwój statków nisko- i zeroemisyjnych?
- Dlaczego dotychczasowe instrumenty Funduszu Żeglugi Śródlądowej nie były w pełni wykorzystywane?
Fundusz dla nowoczesnych i ekologicznych statków
Fundusz Żeglugi Śródlądowej będzie wspierał armatorów w zakupie, remoncie i modernizacji statków, tak by jednostki były bardziej konkurencyjne, bezpieczne i przyjazne środowisku. Zmiany mają szczególnie pomóc we wprowadzaniu statków nisko- i zeroemisyjnych, a także ograniczać hałas i emisję spalin.
Dotychczasowe instrumenty wsparcia nie cieszyły się dużym zainteresowaniem – w latach 2020–2023 liczba umów kredytowych nie przekraczała kilku rocznie, a pula środków pozostawała niewykorzystana.
Najważniejsze zmiany w projekcie
Projekt nowelizacji przewiduje m.in.:
- uproszczenie procedur kredytowych,
- możliwość zabezpieczenia kredytu zastawem na jednostce pływającej,
- rozszerzenie zakresu umorzeń kredytów,
- wsparcie dla statków napędzanych paliwami alternatywnymi,
- zniesienie 30-proc. limitu środków przeznaczonych na kredyty preferencyjne dla armatorów świadczących usługi pasażerskie.
Dodatkowo nowe przepisy pozwolą ubiegać się o kredyty preferencyjne również na statki, które zostały już zakupione, zmodernizowane lub wyremontowane w ciągu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku.
Wsparcie innowacji i lepsze zarządzanie
Zgodnie z projektem umorzenie kredytów ma zostać powiązane z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, w szczególności w zakresie ochrony środowiska. Ustawa usprawni także działanie Rady Żeglugi Śródlądowej oraz realizację Planu promocji żeglugi śródlądowej.
Nowelizacja ma otworzyć drogę do rozwoju sektora, wzmocnienia konkurencyjności polskich armatorów i stoczni rzecznych, a także do lepszego wykorzystania potencjału transportu wodnego śródlądowego.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze