Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd planuje modernizację polskiego odcinka Drogi Wodnej E70. Z samorządami

infoship
08.05.2024 20:04
0 Komentarzy

Planowana jest modernizacja polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (Antwerpia-Kłajpeda) – poinformował w 8 maja wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Podkreślił, że w tej kwestii niezwykle ważna jest współpraca z samorządowcami, jako „partnerami lokalnymi do realizacji tych działań”. Dlatego w czerwcu planowane jest podpisanie z marszałkami województw listów intencyjnych w tej sprawie.

Jest potencjał

Międzynarodowa Droga Wodna E70 (Antwerpia-Kłajpeda) przechodzi m.in. przez terytorium Polski.

„Wzmacniając rolę i pracę tych samorządów, a także wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników dróg wodnych, planujemy i chcemy dążyć do zapewnienia środków na realizację zadań modernizacyjno-utrzymaniowych w przebiegu Międzynarodowej Drogi Wodnej E70” – powiedział Arkadiusz Marchewka z Ministerstwa Infrastruktury.

Zwrócił uwagę, że występujące od lat zmiany klimatyczne, których głównym skutkiem jest odczuwalna dla rzek susza hydrologiczna, spowodowały powstanie w wielu miejscach wąskich gardeł, które często uniemożliwiają uprawianie szeroko rozumianej turystyki wodnej. Podkreślił jednak, że mimo to w 2023 r. na Międzynarodowej Drodze Wodnej E70 przeprowadzono 12 tys. śluzowań.

„Chcemy wypracować dokument, który będzie wskazywał i obejmował zadania modernizacyjne na obiektach hydrotechnicznych (…) Aktualnie jesteśmy na etapie wypracowywania konkretnego stanowiska pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury, Wodami Polskimi oraz przedstawicielami samorządów pięciu województw, przez które ta droga przebiega” – poinformował Marchewka.

Chodzi o województwa: warmińsko-mazurskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i lubuskie. Teraz Ministerstwo Infrastruktury wypracuje harmonogram prac na MDW E70, a w czerwcu planowane jest podpisanie z marszałkami województw listów intencyjnych związanych z realizacją tych działań.

Polska ma 116 statków pasażerskich żeglugi śródlądowej
Polska ma 116 statków pasażerskich żeglugi śródlądowej

Polska flota śródlądowa

Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła też 8 maja informację na temat rozwoju turystyki na śródlądowych drogach wodnych. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka przekazał, że – wg. danych z końca 2022 roku – 116 statków pasażerskich żeglugi śródlądowej przewiozło łącznie 1 100 000 osób. Podkreślił, że „w skali całego roku wskaźnik ten wzrósł o 11,6 proc.”

„To jasno wskazuje na znaczny wzrost zainteresowania turystyką wodną w Polsce i wskazuje, że to jedno z ważnych wyzwań żeglugi śródlądowej” – ocenił wiceminister.

Podczas posiedzenia komisji wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys wskazał, że w Polsce jest ponad 3,7 tys. km dróg wodnych, z czego 2,5 tys. km stanowią rzeki żeglowne; 656 km skanalizowane odcinki dróg rzecznych, 335 km same kanały, a 255 km jeziora żeglowne.

Obecnie w kraju jest 171 marin żeglarskich i portów jachtowych, w tym 54 na Pojezierzu Mazurskim, 19 nad Bałtykiem oraz 1236 przystani jachtowych.

Przedstawiciel MSiT dodał, że zgodnie z szacunkami w Polsce mamy około 60 tys. jachtów, z czego 10 tys. stacjonuje na Mazurach. Ponad 100 jachtów ma certyfikat do rejsów oceanicznych.

Borys dodał, że zgodnie z danymi GUS, szklaki kajakowe w kraju mają około tysiąca km.

Komentarze