Rząd planuje modernizację polskiego odcinka Drogi Wodnej E70. Z samorządami
Planowana jest modernizacja polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (Antwerpia-Kłajpeda) – poinformował w 8 maja wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Podkreślił, że w tej kwestii niezwykle ważna jest współpraca z samorządowcami, jako „partnerami lokalnymi do realizacji tych działań”. Dlatego w czerwcu planowane jest podpisanie z marszałkami województw listów intencyjnych w tej sprawie.
Jest potencjał
Międzynarodowa Droga Wodna E70 (Antwerpia-Kłajpeda) przechodzi m.in. przez terytorium Polski.
„Wzmacniając rolę i pracę tych samorządów, a także wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników dróg wodnych, planujemy i chcemy dążyć do zapewnienia środków na realizację zadań modernizacyjno-utrzymaniowych w przebiegu Międzynarodowej Drogi Wodnej E70” – powiedział Arkadiusz Marchewka z Ministerstwa Infrastruktury.
Zwrócił uwagę, że występujące od lat zmiany klimatyczne, których głównym skutkiem jest odczuwalna dla rzek susza hydrologiczna, spowodowały powstanie w wielu miejscach wąskich gardeł, które często uniemożliwiają uprawianie szeroko rozumianej turystyki wodnej. Podkreślił jednak, że mimo to w 2023 r. na Międzynarodowej Drodze Wodnej E70 przeprowadzono 12 tys. śluzowań.
„Chcemy wypracować dokument, który będzie wskazywał i obejmował zadania modernizacyjne na obiektach hydrotechnicznych (…) Aktualnie jesteśmy na etapie wypracowywania konkretnego stanowiska pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury, Wodami Polskimi oraz przedstawicielami samorządów pięciu województw, przez które ta droga przebiega” – poinformował Marchewka.
Chodzi o województwa: warmińsko-mazurskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i lubuskie. Teraz Ministerstwo Infrastruktury wypracuje harmonogram prac na MDW E70, a w czerwcu planowane jest podpisanie z marszałkami województw listów intencyjnych związanych z realizacją tych działań.
Polska flota śródlądowa
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła też 8 maja informację na temat rozwoju turystyki na śródlądowych drogach wodnych. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka przekazał, że – wg. danych z końca 2022 roku – 116 statków pasażerskich żeglugi śródlądowej przewiozło łącznie 1 100 000 osób. Podkreślił, że „w skali całego roku wskaźnik ten wzrósł o 11,6 proc.”
„To jasno wskazuje na znaczny wzrost zainteresowania turystyką wodną w Polsce i wskazuje, że to jedno z ważnych wyzwań żeglugi śródlądowej” – ocenił wiceminister.
Podczas posiedzenia komisji wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys wskazał, że w Polsce jest ponad 3,7 tys. km dróg wodnych, z czego 2,5 tys. km stanowią rzeki żeglowne; 656 km skanalizowane odcinki dróg rzecznych, 335 km same kanały, a 255 km jeziora żeglowne.
Obecnie w kraju jest 171 marin żeglarskich i portów jachtowych, w tym 54 na Pojezierzu Mazurskim, 19 nad Bałtykiem oraz 1236 przystani jachtowych.
Przedstawiciel MSiT dodał, że zgodnie z szacunkami w Polsce mamy około 60 tys. jachtów, z czego 10 tys. stacjonuje na Mazurach. Ponad 100 jachtów ma certyfikat do rejsów oceanicznych.
Borys dodał, że zgodnie z danymi GUS, szklaki kajakowe w kraju mają około tysiąca km.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze