Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyła budowa nowoczesnego stawiacza pław dla Urzędu Morskiego w Szczecinie

infoship
03.10.2025 20:00
0 Komentarzy

3 października 2025 r. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wziął udział w uroczystym rozpoczęciu palenia pierwszych blach pod budowę nowoczesnego stawiacza pław dla Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Umowę ze Stocznią Szczecińską „Wulkan” na realizację zadania podpisano w kwietniu br. Wartość kontraktu wynosi ponad 30 mln zł.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa żeglugi i rozwoju infrastruktury morskiej w regionie będzie miała nowa jednostka . stawiacza pław budowana dla Urzędu Morskiego w Szczecinie?
  2. W jaki sposób nowy stawiacz pław zastąpi wysłużoną jednostkę „Galaktyka” i jakie zadania będzie realizować?
  3. Jakie są główne parametry techniczne nowej jednostki oraz kiedy planowane jest zakończenie jej budowy?

Umowa ze stocznią

 Rozpoczynamy budowę jednostki, która będzie miała bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo żeglugi i rozwój infrastruktury morskiej w regionie. To nie tylko ważna inwestycja dla Urzędu Morskiego w Szczecinie, ale także symboliczny powrót Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” do realizacji w pełni wyposażonych statków po ponad 20 latach przerwy – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Nowa jednostka zastąpi wysłużoną „Galaktykę”, będącą w służbie Urzędu Morskiego w Szczecinie od 50 lat. Jej głównym zadaniem będzie obsługa oznakowania nawigacyjnego na akwenach pozostających w jurysdykcji urzędu, czyli obiektów i budowli znajdujących się na wodzie, których funkcją jest wskazywanie bezpiecznej drogi wszystkim uczestnikom ruchu morskiego. Jednostka będzie odpowiedzialna m.in. za wystawianie i zdejmowanie pław, a także konserwację stałych znaków nawigacyjnych, takich jak stawy czy dalby. Stawiacz będzie mógł również brać udział w akcjach lodołamania, co dodatkowo zwiększy jego znaczenie dla bezpieczeństwa żeglugi w regionie.

Jednostka będzie miała 29 metrów długości, 8,3 metra szerokości, projektowe zanurzenie 1,8 metra i osiągała prędkość do 10 węzłów. Zostanie dostosowana do klasy lodowej L1, umożliwiającej samodzielną żeglugę zimą w trudnych warunkach lodowych oraz do żeglugi w rejonie III, tj. w odległości do 20 mil morskich od linii brzegowej. Stawiacz będzie wyposażony w specjalistyczny żuraw i kabestan do obsługi pław i kotwic. Ponadto dysponować będzie powiększonym pokładem roboczym oraz możliwością pracy z czterema pławami o masie 4,5 tony każda i dwiema kotwicami o masie 1,5 tony. Jednostka pomieści 14 osób, w tym 6-osobową stałą załogę.

Termin wykonania zamówienia to 18 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Komentarze