Rekordowy budżet 2026 na gospodarkę morską. Inwestycje w porty, statki i bezpieczeństwo
Polska gospodarka morska otrzyma w 2026 roku rekordowe środki – 2,4 miliarda złotych, co oznacza 400 milionów więcej niż w roku bieżącym.
To największe wsparcie dla sektora morskiego w historii budżetu państwa. Informację tę ogłosił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który podkreślił strategiczne znaczenie inwestycji dla rozwoju transportu morskiego, szkolnictwa oraz bezpieczeństwa energetycznego kraju.
Rozkład rejsu:
- Jakie kluczowe inwestycje w sektorze morskim zostaną zrealizowane w 2026 roku?
- Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski będzie miał terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej?
- W jaki sposób nowe jednostki szkolno-badawcze mają wspierać rozwój kadr dla polskiej gospodarki morskiej?
Co powstanie?
Jak wskazał wiceminister Marchewka, kluczowymi inwestycjami przewidzianymi na 2026 rok będą: budowa nowej infrastruktury portowej w Świnoujściu, w tym terminala kontenerowego, a także stworzenie nowoczesnych jednostek szkolno-badawczych dla uczelni morskich. Nowy statek ma trafić do Politechniki Morskiej w Szczecinie jako następca dobrze znanego „Nawigatora XXI”, natomiast żaglowiec szkoleniowy powstanie z myślą o studentach Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Znaczącą część środków pochłonie także rozbudowa infrastruktury w Zatoce Gdańskiej, gdzie powstanie terminal gazowy FSRU (Floating Storage Regasification Unit). Będzie on zdolny do zaspokojenia aż 30 procent rocznego zapotrzebowania Polski na gaz. To projekt o kluczowym znaczeniu dla suwerenności energetycznej państwa, zwłaszcza w obliczu zmian geopolitycznych i konieczności dywersyfikacji dostaw surowców energetycznych.
Na uwagę zasługuje również planowana budowa toru wodnego do portu w Elblągu, dzięki której przekop Mierzei Wiślanej wreszcie zyska pełne uzasadnienie funkcjonalne – umożliwiając wpływanie dużych jednostek handlowych. Kolejną dużą inwestycją będzie poprawa dostępu do portu w Szczecinie poprzez budowę tzw. mijanki na torze wodnym. Pozwoli to na bezpieczny i sprawny ruch statków w obu kierunkach, co jest istotne dla zwiększenia przepustowości portu. Podsumowując - kluczowe inwestycje w 2026 roku:
- Nowy terminal kontenerowy w Świnoujściu – wraz z infrastrukturą dostępową.
- Budowa statków szkolno-badawczych – następca „Nawigatora XXI” dla Politechniki Morskiej w Szczecinie i nowy żaglowiec dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
- Infrastruktura dla terminala FSRU (Floating Storage Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej – umożliwi pokrycie nawet 30 proc. krajowego zapotrzebowania na gaz.
- Budowa toru wodnego do portu w Elblągu – co uczyni przekop Mierzei Wiślanej w pełni funkcjonalnym i umożliwi wpływanie dużych jednostek.
- Budowa mijanki na torze wodnym do portu w Szczecinie – rozwiązanie, które umożliwi dwukierunkowy ruch dużych statków do i z portu.
Jakość planowanych inwestycji
Wszystkie wymienione działania są dowodem na to, że sektor morski nie jest już traktowany jako marginalna gałąź gospodarki, lecz jako istotny element narodowej strategii infrastrukturalnej i przemysłowej. O tym, że rząd zamierza intensywnie wspierać tę dziedzinę, świadczy nie tylko wzrost środków, ale również jakość planowanych inwestycji – ich zasięg, potencjał ekonomiczny i długofalowy wpływ na rozwój regionów nadmorskich.
W kontekście całego budżetu państwa na rok 2026, warto przypomnieć, że dochody mają wynieść 647,2 miliarda złotych, a wydatki – 918,9 miliarda. Deficyt zaplanowano na poziomie 271,7 miliarda złotych, czyli około 6,5 procent PKB. Dla porównania, na cele obronne zaplanowano aż 200 miliardów złotych, a na ochronę zdrowia 247,8 miliarda.
Minister finansów Andrzej Domański podczas prezentacji projektu budżetu nazwał go „budżetem bezpieczeństwa i inwestycji”. Jak podkreślił, planowane nakłady w obszarze gospodarki morskiej idealnie wpisują się w tę filozofię – to inwestycje zarówno w twardą infrastrukturę, jak i w nowoczesne kadry, technologie i suwerenność energetyczną.
Podsumowując, rok 2026 może być przełomowy dla polskiej gospodarki morskiej. Rządowe inwestycje mają potencjał nie tylko zmodernizować porty i kanały żeglugowe, ale również wzmocnić krajową pozycję w basenie Morza Bałtyckiego oraz wykształcić nowe pokolenie specjalistów i liderów branży morskiej. W obliczu rosnącej roli transportu intermodalnego, zielonej transformacji i globalnych napięć energetycznych – to decyzje, które mogą zaważyć o przyszłości morskiej Polski na dekady.
Komentarze