Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premierowe operacje LNG w Świnoujściu. Historyczny moment dla polskich portów

infoship
14.11.2025 20:00
0 Komentarzy

W miniony długi weekend w Świnoujściu doszło do dwóch wyjątkowych operacji portowych, które po raz pierwszy w historii zrealizowano na polskim wybrzeżu.

Zarówno Terminal LNG, jak i Terminal Promowy stały się areną nowatorskich działań potwierdzających rosnące znaczenie portu w sektorze paliw alternatywnych oraz nowoczesnej logistyki morskiej.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego operacje przeprowadzone w Świnoujściu uznaje się za przełomowe dla polskich portów i żeglugi LNG?
  2. Jakie znaczenie ma nowe nabrzeże powstałe w ramach rozbudowy Terminalu LNG i z jakich funduszy zostało dofinansowane?
  3. Na czym polega wyjątkowość bunkrowania promu Peter Pan w formule burta do burty i jakie korzyści dla środowiska daje paliwo LNG?
Bunkrowanie promu LNG
Bunkrowanie promu LNG/foto: Port Świnoujście

Pierwszy komercyjny załadunek LNG w Terminalu w Świnoujściu

10 listopada na terenie terminalu LNG, którego operatorem jest Gaz-System, przeprowadzono pierwszy komercyjny załadunek skroplonego gazu ziemnego na statek. Operacja ta była możliwa dzięki powstaniu nowego nabrzeża – drugiego w kompleksie – zbudowanego w ramach projektu „Rozbudowa części morskiej Terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu”.

Projekt, współfinansowany z instrumentu CEF 2014–2020 kwotą 27,88 mln zł, znacząco zwiększył możliwości przeładunkowe terminalu. To właśnie dzięki tej inwestycji możliwa była pierwsza komercyjna operacja załadunku LNG w historii obiektu, co stanowi ważny krok w rozwoju polskiej infrastruktury gazowej i portowej.

Bunkrowanie promu LNG
Bunkrowanie promu LNG/foto: Port Świnoujście

Historyczne bunkrowanie promu LNG – pierwsze w Polsce

Kolejnego dnia, 11 listopada, wydarzyła się druga przełomowa operacja. W Terminalu Promowym w Świnoujściu po raz pierwszy w Polsce dokonano bunkrowania promu o napędzie LNG w formule burta do burty.

Prom Peter Pan, należący do armatora TT-Line, został zatankowany paliwem dostarczonym przez ORLEN, przy użyciu bunkierki Avenir Ascencion. Statki zacumowały obok siebie przy nabrzeżu, co umożliwiło sprawny transfer paliwa bez konieczności odstawiania jednostki promowej z regularnej eksploatacji.

Do tej pory bunkrowanie na wodzie w polskich portach odbywało się wyłącznie z użyciem tradycyjnych paliw. Zastosowanie LNG jest dużym krokiem w stronę ekologicznej żeglugi – paliwo to znacząco obniża emisję spalin i stanowi ważny element transformacji energetycznej sektora morskiego.

Pracowity weekend i przełom dla zielonej żeglugi

Obie operacje pokazują, że port w Świnoujściu staje się jednym z kluczowych punktów na mapie Europy dla nowoczesnych technologii bunkrowania i przeładunku LNG.

Dzięki zaangażowaniu wielu partnerów – Gaz-Systemu, ORLEN-u, operatorów terminali oraz załóg statków – możliwe było przeprowadzenie dwóch historycznych działań, które otwierają nowe możliwości dla polskiej branży portowej i żeglugowej.

Bunkrowanie promu LNG
Bunkrowanie promu LNG/foto: Port Świnoujście

Port Szczecin–Świnoujście podkreśla, że to dopiero początek rozwoju bardziej ekologicznych i zaawansowanych technologicznie usług w regionie. Wraz z rosnącą liczbą statków z napędem LNG znaczenie tych operacji będzie tylko wzrastać.

Miniony weekend stał się więc symbolicznym początkiem nowej ery dla portu – ery bardziej przyjaznej środowisku i opartej na innowacyjnych rozwiązaniach morskich.

Komentarze