Port Gdańsk podsumował I półrocze 2024 roku. Mamy spadki
W I półroczu 2024 r. Port Gdańsk obsłużył łącznie 38,1 mln ton ładunków. To o 7 procent mniej niż w analogicznym okresie 2023 r. – głównie za sprawą malejącego importu węgla. Ich przeładunki spadły w porcie o 60 proc.
Ponad połowę ładunków stanowiły paliwa płynne. Przeładowano ich więcej o prawie 10 proc. w porównaniu do I półrocza 2023 r. Na drugim miejscu uplasowała się drobnica (głównie w kontenerach) – 4,5 proc. więcej.
Spis treści:
- Jakie działania podejmuje Port Gdańsk w odpowiedzi na spadek przeładunków węgla, aby zrekompensować te straty i zwiększyć ogólne przeładunki w nadchodzących miesiącach?
- Jakie są przewidywania dotyczące dalszych trendów w przeładunkach paliw płynnych i drobnicy w Porcie Gdańsk w drugiej połowie 2024 roku?
- W jaki sposób obecna sytuacja geopolityczna może wpłynąć na przyszłe przeładunki w Porcie Gdańsk, zwłaszcza w kontekście ograniczeń importu węgla?
Jakich towarów przeładowano najwięcej?
Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, ocenia, że blisko 40 mln ton ładunków w okresie styczeń-czerwiec bieżącego roku stanowi dobry wynik.
– Zważywszy na to, że w związku z sytuacją geopolityczną przez ostatnie dwa lata – rok 2022 i 2023 – mieliśmy do czynienia z anormatywnym wzrostem przeładunków surowców energetycznych, w tym węgla. W tym roku mamy jednak o 7 proc. mniej przeładunków ogółem niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, głównie za sprawą malejącego importu węgla w związku z ograniczeniem sprowadzania go do kraju – wyjaśnia Dorota Pyć.
W ciągu I półrocza 2024 r. przeładunki paliw płynnych w Porcie Gdańsk wyniosły 20,1 mln ton. To o blisko 10 procent proc. więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Za tak dobry wynik odpowiada Naftoport. Terminal obsłużył 253 zbiornikowce i przeładował 19,8 mln ton ropy naftowej i produktów naftowych.
Przeładunki drobnicy to ok. 11,6 mln t – więcej o 4,5 proc. niż w ub.r., z czego 10,2 mln t to kontenery – wzrost o blisko 3 proc.
Baltic Hub, największy na Morzu Bałtyckim terminal kontenerowy, stale poprawia swój wynik. Przeładował ponad 1 milion kontenerów 20 stopowych (TEU). I zrobił to pomimo zaawansowanych inwestycji, takich jak na przykład trwająca budowa nabrzeża T3.
Na plusie są też zboża. W ciągu I półrocza terminale przeładowały o 10 proc. ziarna więcej niż w tym samym czasie ubiegłego roku. W sumie było to ponad 1,5 mln ton – głównie na eksport. Więcej przeładowano też samochodów i innych ładunków tocznych – ponad 63 tys. sztuk.
Duży spadek przeładunku węgla
Zdecydowanie mniej pracy między styczniem a czerwcem 2024 r. w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku miały natomiast terminale węglowe, zarówno te zlokalizowane w porcie zewnętrznym, jak i wewnętrznym.
W sumie przeładowały one ok. 3,3 mln ton węgla, z czego ponad 2,9 mln ton w relacji importowej. To o 62 proc. mniej niż w tym samym okresie w 2023 r.
Skąd taki spadek? W kwietniu 2024 r. ministerstwo przemysłu zablokowało import węgla z zagranicy. Nie znaczy to, że surowiec do Polski nie jest w ogóle sprowadzany. Nadal obowiązują bowiem umowy handlowe zawierane jeszcze przez poprzednie zarządy spółek importujących węgiel do Polski, w tym m.in. zarząd PGE Paliwa.
Spadek zanotowały też ładunki z kategorii inne masowe (przeładunki sięgnęły 1,5 mln ton), ruda (52 tys. ton) oraz drewno (39 tys. ton).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze