Partner Stocznia z Polic zbuduje nową pogłębiarkę toru wodnego Szczecin – Świnoujście
Spółka Partner Stocznia z Polic ma zaprojektować i zbudować nowoczesną pogłębiarkę dla utrzymania toru podejściowego do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście–Szczecin.
Wartość kontraktu wynosi blisko 280 milionów złotych.
Rozkład jazdy:
- Kto został wybrany wykonawcą nowej pogłębiarki dla Urzędu Morskiego w Szczecinie i jaka jest wartość kontraktu?
- Jakie parametry techniczne i możliwości będzie posiadała nowa pogłębiarka?
- Jakie znaczenie ma ta inwestycja dla rozwoju infrastruktury portowej i żeglugowej w regionie Pomorza Zachodniego?
Wybór wykonawcy i przebieg przetargu
O wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym na „Zakup pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście – Szczecin” poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Szczecinie, Ewa Wieczorek.
Najtańszą i najwyżej ocenioną ofertę złożyła Partner Stocznia z Polic, która zaproponowała realizację projektu za 279,21 mln zł. Drugą ofertę, opiewającą na ponad 347 mln zł, przedstawiła Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska.
Zgodnie z Prawem zamówień publicznych, umowa z wybranym wykonawcą może zostać podpisana po upływie 10 dni od ogłoszenia wyników – pod warunkiem, że żaden z uczestników nie złoży odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Termin ewentualnego odwołania upływa 12 listopada.
Przy ocenie ofert uwzględniono dwa kryteria: cenę (waga 60) oraz długość okresu gwarancji i rękojmi (waga 40).
Nowa jednostka – parametry i przeznaczenie
Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, zapowiedział, że umowa z wykonawcą może zostać podpisana jeszcze w listopadzie. Na zaprojektowanie i budowę jednostki przewidziano 36 miesięcy.
Nowa pogłębiarka będzie dużą jednostką o długości około 80 metrów i pojemności ładowni wynoszącej co najmniej 3 tysiące metrów sześciennych. Ma to być nowoczesna, nasiębierna pogłębiarka ssąco-refulująca, przystosowana do ładowania urobku do ładowni samowyładowczej za pomocą wleczonej rury ssącej.
Jednostka będzie mogła opróżniać ładownię trzema sposobami: przez klapy denne, przez dyszę typu „rainbow” lub za pomocą połączenia z nabrzeżem. Jej maksymalna długość wyniesie 84,5 metra, szerokość 20 metrów, a zanurzenie nie przekroczy 5,5 metra. Głębokość pogłębiania określono w zakresie od 5 do 25 metrów.
Napęd stanowić będą dwa silniki wysokoprężne, a na dziobie znajdzie się ster strumieniowy z napędem elektrycznym. Dodatkowo statek zostanie wyposażony w hydrograficzną łódź roboczą i autonomiczny pojazd nawodny do pomiarów głębokości.
Znaczenie dla regionu i gospodarki morskiej
Nowa jednostka będzie wykorzystywana do utrzymania głębokowodnych torów żeglugowych, w tym planowanego nowego, wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia o długości 70 km, szerokości 500 m i głębokości 17 m. Pogłębiarka będzie mogła również prowadzić prace przy mniejszych portach – w Kołobrzegu, Darłowie czy Dziwnowie – oraz wykonywać prace refulacyjne, czyli sztuczne zasilanie brzegu i poszerzanie plaż.
Partner Stocznia z Polic zrealizuje projekt w konsorcjum ze Stocznią Szczecińską „Wulkan” i holenderską stocznią „Neptun”. Właśnie w stoczni „Wulkan” powstaje obecnie inna jednostka dla Urzędu Morskiego – 29-metrowy stawiacz pław, którego budowę rozpoczęto w październiku.
Inwestycja w ramach programu rządowego
Przetarg na budowę pogłębiarki stanowi część rządowego programu „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023–2029”. Finansowanie projektu zapewnia budżet państwa.
Urząd Morski w Szczecinie dysponuje obecnie kilkoma jednostkami obsługującymi tory wodne, stawiającymi i konserwującymi oznakowanie nawigacyjne, a także realizującymi zadania ratownicze i przeciwpożarowe. Największym z obecnie użytkowanych statków jest „Planeta I”, stacjonująca w Świnoujściu.



















Komentarze