Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Partner Stocznia z Polic zbuduje nową pogłębiarkę toru wodnego Szczecin – Świnoujście

infoship
07.11.2025 20:00
0 Komentarzy

Spółka Partner Stocznia z Polic ma zaprojektować i zbudować nowoczesną pogłębiarkę dla utrzymania toru podejściowego do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście–Szczecin.

Wartość kontraktu wynosi blisko 280 milionów złotych.

Rozkład jazdy:

  1. Kto został wybrany wykonawcą nowej pogłębiarki dla Urzędu Morskiego w Szczecinie i jaka jest wartość kontraktu?
  2. Jakie parametry techniczne i możliwości będzie posiadała nowa pogłębiarka?
  3. Jakie znaczenie ma ta inwestycja dla rozwoju infrastruktury portowej i żeglugowej w regionie Pomorza Zachodniego?
Partner Stocznia
Partner Stocznia

Wybór wykonawcy i przebieg przetargu

O wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym na „Zakup pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście – Szczecin” poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Szczecinie, Ewa Wieczorek.

Najtańszą i najwyżej ocenioną ofertę złożyła Partner Stocznia z Polic, która zaproponowała realizację projektu za 279,21 mln zł. Drugą ofertę, opiewającą na ponad 347 mln zł, przedstawiła Remontowa Shipbuilding SA z Gdańska.

Zgodnie z Prawem zamówień publicznych, umowa z wybranym wykonawcą może zostać podpisana po upływie 10 dni od ogłoszenia wyników – pod warunkiem, że żaden z uczestników nie złoży odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Termin ewentualnego odwołania upływa 12 listopada.

Przy ocenie ofert uwzględniono dwa kryteria: cenę (waga 60) oraz długość okresu gwarancji i rękojmi (waga 40).

Nowa jednostka – parametry i przeznaczenie

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, zapowiedział, że umowa z wykonawcą może zostać podpisana jeszcze w listopadzie. Na zaprojektowanie i budowę jednostki przewidziano 36 miesięcy.

Nowa pogłębiarka będzie dużą jednostką o długości około 80 metrów i pojemności ładowni wynoszącej co najmniej 3 tysiące metrów sześciennych. Ma to być nowoczesna, nasiębierna pogłębiarka ssąco-refulująca, przystosowana do ładowania urobku do ładowni samowyładowczej za pomocą wleczonej rury ssącej.

Jednostka będzie mogła opróżniać ładownię trzema sposobami: przez klapy denne, przez dyszę typu „rainbow” lub za pomocą połączenia z nabrzeżem. Jej maksymalna długość wyniesie 84,5 metra, szerokość 20 metrów, a zanurzenie nie przekroczy 5,5 metra. Głębokość pogłębiania określono w zakresie od 5 do 25 metrów.

Napęd stanowić będą dwa silniki wysokoprężne, a na dziobie znajdzie się ster strumieniowy z napędem elektrycznym. Dodatkowo statek zostanie wyposażony w hydrograficzną łódź roboczą i autonomiczny pojazd nawodny do pomiarów głębokości.

Znaczenie dla regionu i gospodarki morskiej

Nowa jednostka będzie wykorzystywana do utrzymania głębokowodnych torów żeglugowych, w tym planowanego nowego, wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia o długości 70 km, szerokości 500 m i głębokości 17 m. Pogłębiarka będzie mogła również prowadzić prace przy mniejszych portach – w Kołobrzegu, Darłowie czy Dziwnowie – oraz wykonywać prace refulacyjne, czyli sztuczne zasilanie brzegu i poszerzanie plaż.

Partner Stocznia z Polic zrealizuje projekt w konsorcjum ze Stocznią Szczecińską „Wulkan” i holenderską stocznią „Neptun”. Właśnie w stoczni „Wulkan” powstaje obecnie inna jednostka dla Urzędu Morskiego – 29-metrowy stawiacz pław, którego budowę rozpoczęto w październiku.

Inwestycja w ramach programu rządowego

Przetarg na budowę pogłębiarki stanowi część rządowego programu „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023–2029”. Finansowanie projektu zapewnia budżet państwa.

Urząd Morski w Szczecinie dysponuje obecnie kilkoma jednostkami obsługującymi tory wodne, stawiającymi i konserwującymi oznakowanie nawigacyjne, a także realizującymi zadania ratownicze i przeciwpożarowe. Największym z obecnie użytkowanych statków jest „Planeta I”, stacjonująca w Świnoujściu.

Komentarze