Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jantar Unity na Bałtyku. Pierwszy prom Polsca przechodzi próby morskie

infoship
15.09.2025 20:00
0 Komentarzy

15 września 2025 r. z Gdańskiej Stoczni Remontowej na Bałtyk wyszedł Jantar Unity, pierwszy z serii promów typu Ro-Pax budowanych dla polskich armatorów.

Jednostka rozpoczęła program prób morskich, które potrwają około dwóch tygodni. Zgodnie z harmonogramem, statek ma zostać przekazany armatorowi na początku 2026 r.

Rozkład rejsu:

  1. Jakie znaczenie dla polskich armatorów i konkurencyjności na Bałtyku ma wejście do eksploatacji promu Jantar Unity?
  2. Jakie innowacyjne rozwiązania techniczne zastosowano w nowej jednostce typu Ro-Pax i jakie korzyści one przynoszą?
  3. Jak przebiega program prób morskich promu Jantar Unity i jakie parametry są podczas niego weryfikowane?
Jantar Unity
Jantar Unity

Umowa z 2021 roku

Kontrakt na budowę promów został podpisany w listopadzie 2021 r., a produkcja rozpoczęła się rok później. Każdy z promów Ro-Pax powstaje w technologii scalania bloków – kadłub składa się z sześciu głównych bloków i siedmiu bloków nadbudówki, łącznie zbudowanych z 265 sekcji. Największy megablok, mieszczący siłownię, ważył 3351 ton.

Jantar Unity jest pierwszą jednostką, która będzie eksploatowana w barwach nowej spółki POLSCA Baltic Ferries, powołanej w maju 2025 r. przez polskich armatorów – EuroAfricę, Polską Żeglugę Morską (marka Unity Line) i Polską Żeglugę Bałtycką (Polferries). Celem spółki jest wzmocnienie konkurencyjności polskich przewoźników wobec operatorów niemieckich i skandynawskich.

Podczas testów sprawdzane są m.in. osiągi napędu przy pełnym obciążeniu, manewrowość, prędkość, systemy bezpieczeństwa, a także poziomy hałasu i wibracji. Równolegle przygotowywane są procedury SRTP (Safe Return To Port), czyli bezpiecznego powrotu do portu.

Jak podkreśla kierownictwo stoczni, największym wyzwaniem jest kalibracja urządzeń dostarczonych przez różnych producentów. Choć projekty dostarczają szczegółowych parametrów, ich zgodna współpraca w praktyce wymaga dodatkowych testów i dostosowania oprogramowania sterującego.

Jantar Unity
Jantar Unity

Parametry techniczne

Budowane promy będą jednymi z najnowocześniejszych jednostek tego typu na Bałtyku. Każdy z nich będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości, linię ładunkową o długości 4100 m i prędkość maksymalną 19 węzłów. Statek pomieści do 400 pasażerów i 50 członków załogi.

Napęd zapewniają cztery silniki LNG z systemem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast tradycyjnych śrub zastosowano pędniki azymutalne na rufie oraz sterylne strumieniowe na dziobie, co ma poprawić manewrowanie w portach.

Jantar Unity
Jantar Unity

W gdyńskiej stoczni powstają już dwa następne promy – ich przekazanie zaplanowano odpowiednio na 2027 i 2028 rok. Umowa przewiduje także opcję budowy czwartego statku. Jantar Unity jest pierwszym promem z nowym oznakowaniem POLSCA Baltic Ferries – logo z jasnozielonym napisem „pol” i niebieskim „sca” umieszczono na białym kadłubie jednostki.

Komentarze