Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

FPT Industrial współtworzy hybrydową przyszłość Wenecji. Nowoczesny napęd dla miejskich vaporetto

infoship
20.06.2025 20:00
0 Komentarzy

FPT Industrial, marka należąca do Grupy Iveco, specjalizująca się w projektowaniu, produkcji i sprzedaży układów napędowych o niskim wpływie na środowisko, odgrywa kluczową rolę – we współpracy z autoryzowanym dystrybutorem Bimotor oraz firmą VULKAN Italia – w przełomowym projekcie modernizacji napędu vaporetto „MotoBattello 3”.

To pierwszy wenecki tramwaj wodny operatora Actv, który przechodzi hybrydową konwersję. Pojazd zostanie zaprezentowany podczas Targów Weneckich 2025, a następnie przejdzie testy operacyjne na miejskich trasach.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polega modernizacja napędu vaporetto MotoBattello 3 i jakie technologie zostały w niej zastosowane?
  2. Jakie korzyści środowiskowe przynosi nowy system hybrydowy zainstalowany na MotoBattello 3?
  3. Jaką rolę odgrywa FPT Industrial i jego partnerzy w projekcie przekształcania transportu wodnego w Wenecji?
Hybrydowy silnik
Hybrydowy silnik

Hybrydowa rewolucja MotoBattello 3

Projekt ten jest nie tylko konkretnym przykładem konwersji w transporcie wodnym, ale również krokiem w stronę zrównoważonej żeglugi, która łączy nowoczesne technologie z potrzebą ograniczenia wpływu na środowisko naturalne. System napędowy powstał dzięki połączeniu hybrydowego układu opracowanego przez zespół VULKAN Hybrid and Electric Solutions oraz silników FPT Industrial – to pionierski retrofit, który wyznacza kierunek dla przyszłości transportu wodnego poprzez modernizację istniejącej floty i znaczącą redukcję emisji.

Zmodernizowany MotoBattello 3 z serii 80 Canal Grande przeszedł kompleksową przebudowę układu napędowego. Oryginalny silnik diesla został zastąpiony szeregowym systemem hybrydowym, w skład którego wchodzi:

  • Silnik pomocniczy FPT Industrial N67 450 N o zmiennej prędkości obrotowej
  • Generator o zmiennej prędkości
  • Zintegrowany zestaw baterii z ośmioma modułami LFP
  • Silnik elektryczny 147 kW, który odpowiada za napęd i zasilanie systemów pokładowych

Silnik N67 spełnia normę emisji spalin Stage V bez konieczności instalowania systemu oczyszczania spalin (ATS).

Potwierdzona redukcja emisji

Jak potwierdzają testy stanowiskowe przeprowadzone przez VULKAN Italia i zatwierdzone przez inżynierów Actv, nowy napęd hybrydowy zapewnia:

  • redukcję emisji CO o 32%
  • redukcję NOx o 26%
  • redukcję PM (cząstek stałych) o 31%
  • redukcję HC (węglowodorów niespalonych) o 7%

Łączna redukcja emisji wynosi aż 28%. To pokazuje skalę pozytywnego wpływu projektu na jakość powietrza w Wenecji – mieście, które szczególnie odczuwa skutki zanieczyszczenia środowiska.

MotoBattello 3 stanowi projekt pilotażowy w ramach programu modernizacji floty lagunowej Actv i otwiera nowy rozdział żeglugi miejskiej w jednym z najbardziej ikonicznych miast świata.

Silniki NEF – fundament morski FPT Industrial

Rodzina silników NEF to największa linia produktowa FPT Industrial w sektorze morskim – obejmuje jednostki o mocach od 74 do 419 kW (wersje mechaniczne) i od 63 do 390 kW (wersje elektroniczne), przeznaczone do zastosowań rekreacyjnych i profesjonalnych. Silniki są montowane w zakładzie Industrial & Marine w Turynie z zachowaniem indywidualnego podejścia, dostosowanego do konkretnych aplikacji.

Model N67, zastosowany w MotoBattello 3, wyróżnia się:

  • niezawodnością w pracy ciągłej
  • niskimi wymaganiami serwisowymi – wymiana oleju i filtrów co 600 godzin
  • rozbudowaną diagnostyką
  • wsparciem zespołu obsługi klienta FPT Industrial przez cały okres eksploatacji

Kompleksowe wsparcie techniczne w Margherze

Za utrzymanie silnika N67 odpowiedzialny będzie zakład Bimotor w Margherze – autoryzowany dystrybutor FPT Industrial wyspecjalizowany wyłącznie w zastosowaniach morskich. Obiekt ten oferuje pełną obsługę – od sprzedaży i magazynowania części, przez warsztat naprawczy, aż po regenerację wymienników ciepła i chłodnic. To solidny partner dla każdego, kto poszukuje najwyższej jakości w sektorze żeglugi.

Dane techniczne silnika N67 – wersja 125 kW dla MotoBattello 3

  • Układ cylindrów: 6 w rzędzie
  • Doładowanie: TCA (turbosprężarka z chłodzeniem powietrza)
  • Pojemność skokowa: 6,7 litra
  • Układ wtrysku: Common Rail
  • Moc maksymalna: 170 KM przy 2300 obr./min
  • Masa suchego silnika: 600 kg

Nowa wizja transportu miejskiego w Wenecji właśnie się realizuje. Dzięki współpracy FPT Industrial, Bimotor, VULKAN Italia i Actv, hybrydowy vaporetto MotoBattello 3 wyznacza nowy standard dla zrównoważonej mobilności wodnej – bardziej cichej, czystszej i technologicznie zaawansowanej.

Komentarze