Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Finnlines inwestuje w trasę Finlandia–Niemcy. Zamówienie na trzy nowatorskie promy typu ro-pax

infoship
11.04.2025 20:00
0 Komentarzy

Grupa Grimaldi, do której należy Finnlines, podpisała zamówienie na dziewięć nowoczesnych promów typu ro-pax. Sześć jednostek zostanie skierowanych do eksploatacji na Morzu Śródziemnym pod markami Grimaldi Lines i Minoan Lines, natomiast trzy będą obsługiwały połączenia na Morzu Bałtyckim, zarządzane przez Finnlines.

Kluczowe cechy nowych statków to ograniczony wpływ na środowisko i zwiększony komfort podróży.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie znaczenie dla ochrony środowiska ma zastosowanie metanolu jako paliwa w nowej generacji promów ro-pax?
  2. Czy komfort i udogodnienia na pokładzie mogą wpłynąć na większe zainteresowanie podróżami promowymi na trasach bałtyckich i śródziemnomorskich?
  3. W jaki sposób inwestycje Finnlines i Grupy Grimaldi w nowoczesne jednostki wpłyną na konkurencyjność transportu morskiego w Europie?
Prom Finnlines
Prom Finnlines

Odnowa floty

W ramach programu rozbudowy i odnowy floty Grupa Grimaldi zleciła budowę dziewięciu jednostek ro-pax stoczni China Merchants Jinling Shipyard (Weihai), należącej do China Merchants Group. Umowa dotycząca tych przełomowych jednostek, o łącznej wartości 1,3 miliarda dolarów, została podpisana dziś rano w Hongkongu.

Nowe statki zostały zaprojektowane z myślą o podniesieniu jakości transportu morskiego zarówno dla ładunków tocznych, jak i pasażerów na trasach śródziemnomorskich i bałtyckich. Wszystkie dziewięć jednostek będzie wyposażonych w silniki zdolne do pracy na metanolu, co czyni je gotowymi do realizacji celu „Net Zero Emission”. Połączą dużą zdolność transportową z innowacyjnym designem i komfortem na pokładzie – wszystko to w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Cztery z nowych statków będą pływać pod banderą włoską w barwach Grimaldi Lines, natomiast dwa, pod banderą grecką, będą obsługiwane przez grecką spółkę zależną Minoan Lines. Te sześć siostrzanych jednostek należy do nowej klasy „Next Generation Med” i będzie kursować na trasach w rejonie Morza Śródziemnego. Trzy pozostałe trafią do Finnlines, będą pływać pod banderą fińską i zainaugurują nową klasę „Hansa Superstar” – będącą ewolucją nowoczesnej serii „Superstar” – z przeznaczeniem do obsługi tras na Bałtyku.

Wszystkie dziewięć statków zostanie dostarczonych w latach 2028–2030 i będzie wyposażonych w przełomowe technologie proekologiczne. Dzięki zoptymalizowanym kształtom kadłuba i śrub napędowych, energooszczędnym systemom zarządzania energią na pokładzie (zarówno podczas rejsu, jak i postoju w porcie), gotowości do zasilania z lądu oraz zastosowaniu silikonowych powłok kadłuba, emisja CO₂ na jednostkę ładunku zostanie zredukowana o ponad 50% w porównaniu do obecnie eksploatowanych statków na tych samych trasach.

Nowe promy śródziemnomorskie o długości 229 metrów będą miały ładowność 3 300 metrów linii ładunkowej dla frachtu tocznego oraz ponad 300 miejsc postojowych dla samochodów. Będą mogły przewozić do 2 500 pasażerów, oferując ponad 300 kabin (na łącznie ponad 1 200 osób) oraz około 700 miejsc siedzących w fotelach rozkładanych.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji liczne udogodnienia, w tym trzy bary, strefę zakupową, salę konferencyjną, dwa bary samoobsługowe, panoramiczną restaurację à la carte, salon zewnętrzno-wewnętrzny z imponującym słonecznym pokładem z dwoma basenami oraz dyskotekowy bar na dachu. Wystrój wnętrz będzie starannie zaprojektowany – osobno dla jednostek Grimaldi Lines i Minoan Lines – z dostosowaniem do gustów i oczekiwań różnych grup docelowych.

Jakie statki?

Nowa generacja statków będzie również przełomowa pod względem efektywności energetycznej – sześć jednostek klasy „Next Generation Med” będzie pierwszymi promami na Morzu Śródziemnym przystosowanymi do zasilania metanolem.

Z kolei trzy nowe jednostki przeznaczone dla Bałtyku będą miały długość 240 metrów, ładowność 5 100 metrów linii ładunkowej dla ładunków tocznych oraz dodatkowe 90 miejsc dla samochodów osobowych. Na pokładzie znajdzie się 320 kabin, mogących pomieścić do 1 100 pasażerów. Nowy projekt bazuje na statkach klasy Superstar – Finnsirius i Finncanopus – lecz został dostosowany specjalnie do potrzeb trasy Finlandia–Niemcy. Statki lepiej sprawdzą się na dłuższych rejsach, oferując nowe kategorie kabin oraz opcje gastronomiczne dopasowane do różnych preferencji pasażerów, z naciskiem na komfort i wysoką jakość doświadczenia na pokładzie.

Na statkach znajdą się m.in. pięć barów i restauracji, rozbudowana strefa spa z szeroką gamą zabiegów (w tym z tradycyjną fińską sauną), sklepy oraz dwa place zabaw dla dzieci w różnych grupach wiekowych. Jednym z wyróżniających się elementów będzie główny bar na dziobie pokładu 12, oferujący spektakularne widoki na Morze Bałtyckie podczas rejsu.

– China Merchants Industry Group i Grupa Grimaldi zawsze kierowały się koncepcją „innowacyjność i jakość na pierwszym miejscu”, dokonując przełomów w technologii ekologicznej i inteligentnej żeglugi, wspólnie wyznaczając nowy standard dla promów typu ro-pax. Jako lider w produkcji zaawansowanego sprzętu w Chinach, China Merchants Industry Group i stocznia CMI Weihai zapewnią najwyższej klasy zespół badawczo-rozwojowy, zoptymalizowany system produkcyjny oraz kompleksowe usługi w całym cyklu życia statku, co pozwoli na dostarczenie projektu na najwyższym poziomie jakości i wzmocnienie pozycji Grimaldi na rynku europejskim i globalnym – powiedział Wu Sichuan, przewodniczący China Merchants Industry.

– Dzięki zamówieniu tych dziewięciu wyjątkowych jednostek ro-pax kontynuujemy i wzmacniamy naszą długotrwałą, owocną współpracę z China Merchants Group – doskonałym partnerem w budowie zaawansowanych technologicznie statków – powiedział Emanuele Grimaldi, dyrektor zarządzający Grupy Grimaldi i przewodniczący rady dyrektorów Finnlines. – Nowe klasy Next Generation Med i Hansa Superstar są efektem dogłębnej analizy potrzeb naszych klientów oraz wymagań współczesnego rynku żeglugowego, który jak nigdy dotąd potrzebuje jakości, efektywności i zrównoważonego rozwoju. Szczególnie imponująca redukcja emisji CO₂ oraz zastosowanie metanolu jako paliwa alternatywnego przybliża naszą Grupę do globalnego celu zerowej emisji netto, umacniając naszą pozycję lidera w transporcie morskim w regionie Morza Śródziemnego i Bałtyku.

Komentarze