Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do końca czerwca wyremontowana zostanie śluza Przerwanki

infoship
10.04.2025 20:00
0 Komentarzy

Niebawem rozpocznie się remont śluzy Przerwanki na Mazurach, która zyska nowe wrota dolne i górne – poinformował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Śluza ma zostać udostępniona jednostkom pływającym pod koniec czerwca.

Remont wrót śluzy w Przerwankach na rzece Sapinie planowany jest ze względu na przeciekanie przez nie wody, co jest spowodowane zmurszeniem drewna wrót.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego zdecydowano się na remont śluzy w Przerwankach i jakie prace obejmuje modernizacja?
  2. Jakie materiały zostaną użyte do budowy nowych wrót i dlaczego wybrano właśnie drewno modrzewia europejskiego?
  3. Dlaczego śluza w Przerwankach uznawana jest za unikalną na tle innych obiektów hydrotechnicznych w Polsce?
Śluza Przerwanki
Śluza Przerwanki

Zakres prac

„Wyłoniliśmy wykonawcę i niebawem rozpocznie się remont. Dzięki planowanym pracom modernizacyjnym śluza zyska nowe wrota dolne i górne. Z pewnością zwiększy to bezpieczeństwo i komfort korzystania z infrastruktury” – przekazała PAP rzeczniczka białostockiej RZGW Joanna Szerenos-Pawilcz.

Poinformowała również, że śluza zostanie udostępniona jednostkom pływającym pod koniec czerwca, kiedy planowane jest zakończenie remontu obiektu.

Nowe wrota mają być wykonane z drewna modrzewia europejskiego, z zachowaniem poprzednich parametrów technicznych. Ten gatunek drzewa jest odporny na wilgoć, wytrzymały i twardy.

W miarę możliwości wykonawca ma wykorzystać dotychczasowe okucia. Elementy stalowe i żeliwne, m.in. mechanizmy i konstrukcja zamknięć oraz osprzęt wrót, będą po demontażu poddane regeneracji lub odtworzeniu, a tzw. elementy złączne zostaną wymienione na nowe. Zostanie też wyremontowana kładka na wrotach.

Śluza w Przerwankach w powiecie węgorzewskim ma 26 m długości i 4,5 m szerokości. Została zbudowana w 1910 roku dla regulowania poziomów wody w związku z planami budowy Kanału Mazurskiego, który miał połączyć Wielkie Jeziora Mazurskie z Bałtykiem przez Łynę i Pregołę.

Według RZGW to jedyna na Mazurach śluza o napędzie ręcznym i jednocześnie jedyna w Polsce funkcjonująca na rzece nieposiadającej statusu drogi wodnej.

Rzeka Sapina jest turystycznym szlakiem wodnym, kończącym się na jeziorze Gołdapiwo. Jest wykorzystywana – podobnie jak Krutynia – jako szlak turystyki wodnej i dostępna jest dla kajaków oraz innych małych jednostek pływających. Sapina jest uważana za jedną z najbardziej malowniczych tras spływów, a jednocześnie mało znanych wśród wodniaków odwiedzających Mazury. (PAP)

Komentarze