Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bałtyk kluczowym obszarem rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa

infoship
02.10.2025 20:00
0 Komentarzy

W budżecie na przyszły rok zarezerwowano 2,4 mld zł na inwestycje w gospodarkę morską, co oznacza wzrost o ponad 400 mln zł rok do roku.

2 października 2025 r. poinformował o tym wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podczas wspólnej konferencji prasowej z wicepremierem, ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze inwestycje w gospodarce morskiej zostaną sfinansowane z budżetu w 2026 roku?
  2. W jaki sposób budowa terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych i terminala zbożowego w Porcie Gdańsk wpłynie na bezpieczeństwo energetyczne i żywnościowe Polski?
  3. Jakie korzyści gospodarcze i strategiczne przyniosą Polsce rekordowe przeładunki w portach morskich oraz rozwój infrastruktury w Porcie Gdańsk?
Morze Bałtyckie
Morze Bałtyckie

Istotna rola portów

— Porty odgrywają coraz istotniejszą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa nie tylko gospodarczego, ale również żywnościowego i energetycznego. Dlatego rozwój infrastruktury morskiej stanowi jeden z filarów naszej polityki budżetowej. Obecnie w Porcie Gdańsk realizujemy szereg inwestycji, które to bezpieczeństwo wzmacniają. To tutaj budowany jest terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. Z tego terminalu już niebawem wyruszą statki, które będą dostarczać wielkie elementy na budowę farmy wiatrowej PGE na Bałtyku. Inwestycja zostanie zakończona w drugiej połowie przyszłego roku, a Polska powiększy się o ponad 20 ha lądu — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

— Ale to nie wszystko. Na Zatoce Gdańskiej budowany jest pływający gazoport, typu FSRU. Powstaje dzięki zaangażowaniu spółki Gaz-System. W Porcie Gdańsk rozpoczął się również proces budowy terminala zbożowego. Pozwoli on zwiększyć zdolności przeładunkowe o blisko 1 mln ton do końca przyszłego roku. Następne fazy będą realizowane do 2027 i 2028 r. Jest to niezwykle istotne, bowiem terminal będzie w stu procentach należał do skarbu państwa. Inwestycję realizuje spółka należąca do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk — dodał wiceminister A. Marchewka.

Port Gdańsk z rekordami przeładunków

W 2024 r. polskie porty morskie odnotowały rekordowy wynik przeładunków kontenerów, który przekroczył 3,27 mln TEU, co oznacza wzrost o ponad 9 proc. względem roku poprzedniego. Otwarcie terminala T3 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk sprawi, że w najbliższych latach wolumen przeładunków będzie nadal dynamicznie rosnąć. Równolegle realizowane inwestycje, w tym rozbudowa terminali przeładunkowych oraz rozwój infrastruktury energetycznej, mają dodatkowo wzmocnić pozycję Gdańska jako strategicznego węzła logistycznego i filaru bezpieczeństwa w regionie Morza Bałtyckiego.

Komentarze