ZSSK ogłasza przetarg na modernizację 33 pociągów regionalnych 813/913
Słowackie Koleje Państwowe (Železničná spoločnosť Slovensko, ZSSK) ogłosiły przetarg na modernizację 33 spalinowych zespołów trakcyjnych serii 813.0/913.0, które znane są podróżnym pod potoczną nazwą „Bagieta”.
To kolejny krok w realizacji strategii narodowego przewoźnika, której celem jest podnoszenie jakości usług, odnowa taboru oraz zapewnienie godnej, bardziej ekologicznej i niezawodnej komunikacji publicznej.
Rozkład jazdy:
- Jakie dokładnie udogodnienia w zmodernizowanych „Bagietach” będą miały największy wpływ na komfort pasażerów?
- Czy modernizacja tych pociągów oznacza również poprawę ich parametrów technicznych, np. prędkości czy bezpieczeństwa?
- Jakie inne regiony Słowacji mogą w przyszłości liczyć na podobne inwestycje w tabor regionalny?
Zakres modernizacji
Modernizacja pociągów regionalnych obejmie przede wszystkim regiony: Bańskobystrzycki, Nitrzański i Żyliński. Zmodernizowane pociągi będą kursować m.in. na trasach: Prievidza – Topoľčany, Trenčín – Chynorany, Nové Zámky – Zlaté Moravce, Štúrovo – Levice – Nové Zámky, Kraľovany – Trstená, Vrútky – Prievidza, Zvolen – Horná Štubňa oraz Zvolen – Banská Štiavnica. Po pełnym wdrożeniu zmodernizowanych jednostek szacuje się, że w nowym standardzie podróżować będzie ponad 2 miliony osób rocznie.
Każda zmodernizowana „Bagieta” zostanie wyposażona w klimatyzację, zamknięty system toalet, wygodne siedzenia, półki na bagaż, miejsce na rowery oraz zmodernizowane wnętrze, które dorówna nowoczesnym pociągom. Pojemność jednego składu to około 115 miejsc siedzących. Szacunkowy koszt modernizacji jednej jednostki wynosi od 900 do 950 tysięcy euro netto. Całkowita inwestycja sięgnie około 30 milionów euro (netto). ZSSK planuje w pierwszej kolejności sfinansować projekt z funduszy Unii Europejskiej, jeśli będzie to możliwe w ramach przygotowywanych naborów. W razie potrzeby przewoźnik rozważa także wykorzystanie własnych środków.
Zarząd ZSSK zdecydował się na racjonalne rozwiązanie, w którym sprawdzony technicznie typ pojazdu otrzyma „drugie życie”. Modernizacja „Bagiet” pozwoli podnieść komfort podróży w krótszym czasie, podczas gdy zupełnie nowe jednostki, które ZSSK zamawia obecnie, zostaną dostarczone na Słowację w późniejszym terminie i będą obsługiwać inne trasy. Zmodernizowane „Bagiety” będą funkcjonować równolegle z nowymi, ekologicznymi składami, wspólnie przyczyniając się do poprawy dostępności komunikacji publicznej w różnych regionach. W porównaniu z zakupem nowych pociągów, których cena jest wielokrotnie wyższa, a dostawa może potrwać kilka lat, jest to ekonomiczne i praktyczne rozwiązanie, które przyniesie efekty już w 2026 roku.
Bez wyłączeń, z naciskiem na płynność ruchu
Modernizacja będzie realizowana stopniowo, bez konieczności wprowadzania ogólnych wyłączeń w ruchu. ZSSK zapewni zastępcze składy, aby zminimalizować wpływ prac na pasażerów. Zmodernizowane pojazdy będą obsługiwać trasy, na których infrastruktura nie jest jeszcze przygotowana do wdrożenia systemu ETCS.
Kluczowy element strategii – cztery filary
Modernizacja „Bagiet” jest bezpośrednim przejawem strategii ZSSK, opartej na czterech filarach:
Stabilny i atrakcyjny pracodawca – konserwację i serwis techniczny zmodernizowanych jednostek będą zapewniać pracownicy ZSSK. Przewoźnik inwestuje w zaplecze techniczne i rozwój kompetencji zespołów.
Nowoczesne pociągi – choć chodzi o modernizację starszych pojazdów, efekt końcowy ma odpowiadać oczekiwaniom współczesnych pasażerów.
Wysokiej jakości usługi – nowoczesne wnętrze, klimatyzacja, czyste i zamknięte toalety, przestrzeń dla rowerów – to konkretne udogodnienia, które poprawią codzienny komfort podróży.
Stabilność finansowa i siła ekonomiczna – projekt jest zaplanowany realistycznie, zrównoważenie i przyniesie widoczne korzyści przy rozsądnych kosztach.
Zaufani pracownicy kluczem do sukcesu
Samą modernizację zrealizują wybrani wykonawcy, natomiast pracownicy ZSSK biorą i będą brać udział w przygotowywaniu specyfikacji technicznych, koordynacji przebiegu projektu oraz późniejszym serwisie zmodernizowanych jednostek. Dzięki ich specjalistycznej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu ZSSK może nie tylko właściwie przygotować projekt, ale także zapewnić jego długoterminowe utrzymanie i niezawodną eksploatację. Bez kompetencji kadry ZSSK taki projekt nie mógłby funkcjonować z powodzeniem.
Dzięki temu projektowi ZSSK udowadnia, że również w komunikacji regionalnej można zapewnić nowoczesne i komfortowe podróże, dbając jednocześnie o efektywne gospodarowanie środkami. Zmodernizowane „Bagiety” staną się dowodem na to, że słowacka kolej ma potencjał, by co roku dostarczać lepsze usługi milionom pasażerów — bez konieczności czekania na idealne warunki.
Komentarze