Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zgodnie z zapowiedziami. Mamy przetarg na budowę kolejnej stacji na CMK

inforail
08.04.2025 10:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie przetargowe na projekt i realizację budowy nowej stacji kolejowej w Białej Rawskiej.

To kolejny etap rozbudowy Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), który ma na celu poprawę dostępności kolei w regionie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy infrastruktury zostaną wybudowane w ramach budowy stacji Biała Rawska?
  2. Jakie warunki muszą spełniać wykonawcy ubiegający się o realizację zamówienia?
  3. Dlaczego inwestycja w Białej Rawskiej jest ważna dla funkcjonowania Centralnej Magistrali Kolejowej?
Przystanek Biała Rawska
Przystanek Biała Rawska/foto: PKP PLK

Inwestycja o strategicznym znaczeniu

Projekt nosi nazwę „Budowa stacji Biała Rawska na linii kolejowej nr 4 w ramach projektu Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Zakres inwestycji obejmuje zaprojektowanie oraz kompleksowe wykonanie robót na odcinku od km 38,100 do km 41,500.

Powstaną m.in.:

  • nowe perony oraz obiekty obsługi pasażerów (drogi, chodniki, parkingi, poczekalnie),
  • dwa nowe tory główne dodatkowe wraz z siecią trakcyjną,
  • nowe rozjazdy oraz podziemne przejście dla pieszych,
  • adaptacja istniejącego wiaduktu drogowego przy drodze wojewódzkiej nr 725, by umożliwić przeprowadzenie pod nim czterech torów kolejowych,
  • modernizacja i przebudowa infrastruktury drogowej po obu stronach linii kolejowej.

Projekt techniczny ma również uwzględniać przyszłą rozbudowę układu torowego o dwa kolejne tory (nr 5 i 6), minimalizując konieczność dodatkowych prac w przyszłości.

Zakres prac i wymagania

Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego. Zamówienie obejmuje zarówno przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej (wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych zgód i pozwoleń), jak i wykonanie robót budowlanych, instalacyjnych i wykończeniowych. W zakres prac wchodzą:

  • budowa nawierzchni i podtorza,
  • system odwodnienia,
  • instalacje elektroenergetyczne (trakcyjne i nietrakcyjne),
  • urządzenia sterowania ruchem kolejowym,
  • instalacje teletechniczne i telekomunikacyjne (m.in. CSDIP, SSC, SMW),
  • ścieżki rowerowe i chodniki,
  • ocena zgodności poszczególnych podsystemów infrastruktury.

Wymagania wobec wykonawców

Oferty mogą składać podmioty krajowe i zagraniczne, które:

  • posiadają odpowiednie doświadczenie i referencje w realizacji inwestycji kolejowych o porównywalnej skali,
  • dysponują wykwalifikowaną kadrą – m.in. kierownikiem budowy, kierownikami robót mostowych i SRK oraz głównym projektantem,
  • mają dostęp do specjalistycznego sprzętu (np. maszyn do podbijania torów, profilowania tłucznia, żurawi samojezdnych),
  • spełniają wymagania finansowe (minimum 32 mln PLN rocznego przychodu netto oraz 8 mln PLN zdolności kredytowej).

Terminy i dokumentacja

Termin składania ofert upływa 16 maja 2025 r. o godz. 10:00. Otwarcie ofert nastąpi tego samego dnia o godz. 11:00 za pośrednictwem platformy: https://platformazakupowa.plk-sa.pl.

Zamówienie będzie realizowane przez 33 miesiące od daty podpisania umowy. Wartość wadium ustalono na 442 000 zł. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.

Znaczenie dla regionu i sieci krajowej

Budowa stacji Biała Rawska to istotne wzmocnienie infrastruktury Centralnej Magistrali Kolejowej, która stanowi kluczowy korytarz transportowy między Warszawą a Górnym Śląskiem. Nowa stacja zwiększy dostępność transportu kolejowego w regionie łódzkim oraz umożliwi rozwój połączeń pasażerskich i towarowych w przyszłości.

Komentarze