Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zapadły decyzje. Wyższy poziom bezpieczeństwa na kolei

inforail
13.09.2024 17:45
0 Komentarzy

Wyższy poziom bezpieczeństwa na polskich torach. Kamery w kabinach maszynistów, więcej symulatorów, zmienione procedury zarządzania ruchem kolejowym.

Takie decyzje podjęły PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Intercity w uzgodnieniu z Urzędem Transportu Kolejowego.

Spis treści:

  1. Jakie zmiany dotyczące nadzoru nad pracą maszynistów wprowadziło PKP Intercity?
  2. Jakie działania podjęto po incydencie na stacji w Trzebini w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego?
  3. Ile symulatorów do szkolenia maszynistów będzie posiadało PKP Intercity do 2025 roku?
Pociąg PKP IC
Pociąg PKP Intercity/foto: PKP IC

Nadzór nad maszynistami

PKP Intercity podjęło decyzję o zwiększeniu nadzoru nad pracą maszynistów. Oprócz istniejących kamer rejestrujących widok z zewnątrz, będzie rejestrować w trybie ciągłym pracę maszynistów w kabinie. Przewoźnik zwiększa także liczbę symulatorów do szkolenia maszynistów. Obecnie korzysta z jednego urządzenia, w 2025 roku będzie dysponował ośmioma. Zwiększony zostanie również czas i zakres obowiązkowych szkoleń, które co roku, obowiązkowo, przechodzą maszyniści.

Zmienione procedury, zwiększony nadzór nad pracą maszynistów, to reakcja na zdarzenie, do którego doszło pod koniec sierpnia na stacji w Trzebini. – Pociągi zatrzymano tam za pomocą systemu Radio-Stop. Urządzenie zostało użyte przez jednego z maszynistów po tym, gdy został poinformowany przez dyżurnego ruchu o możliwym zagrożeniu.

Ponieważ to czujność dyżurnego ruchu pozwoliła zapobiec zderzeniu PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały o wsparciu przewoźników w działaniach, które mają zapobiec podobnym sytuacjom. Zdecydowano, że gdy maszynista, w czasie doraźnie zmienionej organizacji ruchu, nie nawiąże łączności radiowej z dyżurnym ruchu, pociąg zostanie zatrzymany, do czasu omówienia jego dalszej jazdy.
O zmianach wprowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Intercity zdecydowano w czasie spotkania poświęconego bezpieczeństwu sektora kolejowego, zwołanego przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Ignacego Górę, z udziałem Piotra Malepszaka, Wiceministra Infrastruktury.

– Bezpieczeństwo ruchu kolejowego to wspólne działania kolejarzy i wiele elementów, które się na to składają, stąd m.in. decyzja o montażu kamer w kabinach pojazdów trakcyjnych spółki Intercity. To rozwiązanie jest już od wielu lat stosowane u wybranych przewoźników: KD, ŁKA czy SKM Warszawa. Praca maszynisty to niezwykle odpowiedzialne zadanie, które – oprócz znajomości przepisów, pełnej koncentracji na prowadzeniu pociągu i obserwowaniu przedpola jazdy – wymaga także wcześniejszego przygotowania się do każdej służby. Ponadto ostatnio odnotowane zdarzenia świadczą o braku odpowiedniej koncentracji przy prowadzeniu pociągu. Celem wielu różnych działań w obszarze bezpieczeństwa ruchu kolejowego jest minimalizowanie ryzyka niebezpiecznych zdarzeń – mówi Piotr Malepszak, Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Zmiany wejdą w życie w najbliższym czasie. Dyżurny ruchu, którego czujność pozwoliła na uniknięcie zagrożenia w Trzebini, otrzyma nagrodę pieniężną.

Komentarze