Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zakończyła się przebudowa dworca w Złotnikach Kujawskich

inforail
17.02.2025 15:30
0 Komentarzy

Podniesienie komfortu obsługi podróżnych, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – to priorytety przebudowy dworca w Złotnikach Kujawskich.

Z nowego dworca skorzystali już pasażerowie powracający z ferii zimowych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami zostały wprowadzone w zmodernizowanym dworcu w Złotnikach Kujawskich?
  2. Jakie rozwiązania ekologiczne zastosowano w ramach modernizacji dworca, aby zwiększyć jego energooszczędność?
  3. W jaki sposób przebudowa dworca wpłynęła na komfort i bezpieczeństwo podróżnych korzystających z tej stacji?

Dworzec z XIX wieku

Pochodzący jeszcze  z XIX w. dworzec Złotniki Kujawskie znajduje się w woj. kujawsko-pomorskim na linii nr 131 z Inowrocławia do Bydgoszczy. Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja w Złotnikach Kujawskich obsługiwała średnio 500 pasażerów na dobę i zatrzymywały się na niej 22 pociągi dziennie – to wzrost o średnio 200 pasażerów na dobę w porównaniu z rokiem 2022. Dzięki inwestycji Polskich Kolei Państwowych, dofinasowanej ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, powstała komfortowa przestrzeń dla coraz większej liczby pasażerów, a budynek odzyskał dawny blask.  

Dworzec został zbudowany w 1872 r. przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej – wówczas jedną z najpotężniejszych środkowoeuropejskich spółek kolejowych, która uruchomiła również pierwsze na obecnych ziemiach polskich historyczne połączenie z Wrocławia do Oławy w 1842 r. Budowa linii z Poznania przez Inowrocław do Bydgoszczy i Torunia miała zapewnić m.in. komunikację kolejową Wielkopolski z Królestwem Polskim. Oszczędna, ale praktyczna architektura dworca jest typowa dla Kolei Górnośląskiej. W 1891 r. dworzec został powiększony w tym samym stylu do obecnych rozmiarów. W 20-leciu międzywojennym historyczny odcinek Inowrocław – Bydgoszcz stał się częścią tzw. Magistrali Węglowej Śląsk – Gdynia.

W wyniku przebudowy i modernizacji budynek dworca zyskał nową elewację, która została uzgodniona z Kujawsko-Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Na wzór historycznej odtworzona została stolarka okienna i drzwiowa. Pasażerowie oczekują na pociąg w klimatyzowanej i ogrzewanej poczekalni, a w przestrzeni dworca pojawiły się również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. Istotnym elementem inwestycji jest dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące, które ułatwiają przemieszczanie się osób niewidomych i niedowidzących.

Nowe rozwiązania techniczne

Dzięki zastosowaniu wielu rozwiązań technicznych w tym: pomp ciepła, rekuperacji, odzysku wody deszczowej jak i systemów inteligentnego zarządzania budynkiem, dworzec w Złotnikach Kujawskich stał się niskoemisyjny i energooszczędny. Z myślą o bezpieczeństwie podróżnych, w budynku zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu. Metamorfozę przeszło także najbliższe otoczenie dworca, . Ułożona została nowa nawierzchnia chodników i parkingu, a także uporządkowana zieleń oraz wykonane nowe nasadzenia. Przed wejściem do budynku w projekcie wytyczono strefę postoju chwilowego (kiss&ride), miejsca postojowe dla taksówek oraz dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Nieco bliżej ulicy zlokalizowany jest  parking na 14 samochodów. Przy dworcu zamontowano także stojaki rowerowe wraz z samoobsługową stacją naprawczą dla rowerów.

Koszt przebudowy dworca w Złotnikach Kujawskich to 14 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., roboty budowlane dokończyła firma KAMARO Sp. z o.o. Sp. k., a projekt przebudowy przygotowała pracownia Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o.

Komentarze