Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zakończenie remontu trasy Kraków ? Katowice w czerwcu 2019 r.

inforail
18.01.2016 07:06
0 Komentarzy

– Zakończenie modernizacji linii Kraków – Katowice planowanejest obecnie w czerwcu 2019 r. – poinformował PAP zarządca kolejowejinfrastruktury, spółka PKP PLK. Już w sierpniu br. należy spodziewać sięzamknięć torów na odcinku Krzeszowice – Kraków Główny Towarowy.

Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły pierwszy iprowadzą trzy kolejne przetargi mające prowadzić do dokończenia trwającej odlat – z problemami – modernizacji tej trasy.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013modernizacja trasy Katowice – Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyćw czerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na trzy odcinki: Kraków -Krzeszowice, Krzeszowice – Trzebinia oraz Trzebinia – Sosnowiec Jęzor. Nawszystkich powstały problemy i opóźnienia.

W 2014 r., gdy wiadomo już było, że nie uda się zrealizowaćrobót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, PKP PLK zaczęłyaktualizować harmonogram i scenariusz prac, a fundusze poprzenoszono na innezadania. Zasadniczą część modernizacji linii Kraków – Katowice przewidzianowówczas do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Na odcinkach Sosnowiec Jęzor – Trzebinia oraz Trzebinia -Krzeszowice zawarto porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy doopracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjamiadministracyjnymi i realizacją robót modernizacyjnych na odcinku SosnowiecJęzor – Jaworzno Szczakowa.

W marcu 2015 r. w dwustopniowym przetargu ograniczonymwybrano nowego wykonawcę dla odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki. Zanajkorzystniejszą PKP PLK uznały ofertę konsorcjum: Vias y Construcciones,Dragados i Electren (wcześniej roboty stanęły tam wobec upadłościPrzedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury – lidera konsorcjum, które byłopierwotnie odpowiedzialne za projektowanie i budowę linii).

W czerwcu ub. roku zakończyły się prace między SosnowcemJęzorem a Jaworznem Szczakową, polegające na kompleksowej modernizacji liniikolejowej (wymiana torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym i kompleksowaprzebudowa sieci trakcyjnej). Przebudowano tam ok. 12,3 km torów.

We wrześniu 2015 r. zarządca kolejowej infrastrukturyogłosił dwustopniowe przetargi ograniczone na odcinek Trzebinia – JaworznoSzczakowa (w pierwszym etapie wpłynęło 11 wniosków o dopuszczenie do drugiegoetapu) oraz na odcinek Trzebinia – Krzeszowice (wpłynęło 12 wniosków).Harmonogramy tych przetargów przewidują ich rozstrzygnięcie pod koniec 2016 r.

W trakcie postępowania przetargowego jest również odcinekKraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy. Do złożenia ofert w drugim etapie PLKzaprosiły już 9 firm.

Jak poinformował PAP Jacek Karniewski z zespołu prasowegoPLK, w I kwartale br. na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki rozpoczną sięprace, niewymagające zamknięć torowych. W sierpniu 2016 r. planowane sąnatomiast roboty, wiążące się z koniecznością zamknięć na odcinku Krzeszowice -Kraków Główny Towarowy.

Rozpoczęcie prac remontowo-budowlanych na odcinkuJaworzno Szczakowa – Krzeszowice planujemy na początku 2017 r. Zakończenie pracmodernizacyjnych na odcinku Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowyplanujemy w czerwcu 2019 r.” – przekazał przedstawiciel PKP PLK.

Według wcześniejszych planów modernizacja całego tegofragmentu linii kolejowej E30 miała się zacząć w 2010 r., a jej zakończenieplanowano na lata 2014-15. Choć pierwotnie zakładano objęcie unijnym projektemdłuższego odcinka linii od granicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd woficjalnej nazwie wcześniejszego unijnego projektu odcinek Zabrze – Kraków),wskutek kalkulacji finansowych skrócono go do odcinka Sosnowiec Jęzor – Kraków.

W zamian dla odcinka Gliwice – Sosnowiec Jęzor przygotowanomniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotniemogły jeździć tam pociągi (zwykle 100 km/h). Te tzw. rewitalizacje odcinkówGliwice – Katowice oraz Mysłowice – Sosnowiec Jęzor PLK przeprowadziły już bezwiększych przeszkód.

Finansowanie modernizacji linii Katowice – Kraków ze środkówna lata 2014-2020 ma zapewnić unijny instrument finansowy „ŁączącEuropę”.


Komentarze