Z Głubczyc będzie można pojechać pociągiem
Mieszkańcy dojadą koleją z Głubczyc do Raciborza i Opola. Umowa na dokumentację projektową już podpisana! Wykonawca zaprojektuje ponad 50 km linii, po której pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
Będzie też 13 nowych lub odbudowanych przystanków i stacji. Zadanie o wartości ponad 15 mln zł realizowane jest z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych lub zmodernizowanych przystanków i stacji powstanie w ramach rewitalizacji linii kolejowej Racibórz – Racławice Śląskie?
- Jak długo potrwa podróż koleją z Głubczyc do Opola oraz z Głubczyc do Raciborza po zakończeniu inwestycji?
- W ramach jakiego programu realizowany jest projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 177 i 294 oraz jaka jest jego całkowita wartość?
Umowa podpisana
Po ponad dwóch dekadach ciszy na torach pociągi mają wrócić do Głubczyc. Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rewitalizacji linii kolejowych na odcinku Racibórz–Racławice Śląskie (nr 177 i 294). To pierwszy krok w stronę przywrócenia połączeń pasażerskich w jedynym powiecie województwa opolskiego bez dostępu do kolei.
54 kilometry torów, 13 przystanków i stacji, prędkość do 120 km/h i poprawa bezpieczeństwa na wybranych przejazdach kolejowo–drogowych to główne założenia inwestycji, dla której dokumentację projektową przygotuje wykonawca w ramach zadania „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294. Racibórz – Racławice Śląskie”. Dzięki przedsięwzięciu mieszkańcy Racławic Śląskich, Głubczyc Las, Głubczyc, Ściborzyc Małych, Gadzowic, Bernacic, Baborowa, Tłustomostów, Pietrowic Wielkich, Cyprzanowa, Samborowic, Wojnowic i Raciborza Studziennej zyskają dostęp do połączeń kolejowych.
Nowe i zmodernizowane perony zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością i wyposażone w wiaty, ławki oraz energooszczędne oświetlenie. Ich wysokość będzie dostosowana do wygodnego wsiadania i wysiadania z pociągu.
– Opracowanie dokumentacji projektowej to kluczowy etap przygotowań do rewitalizacji infrastruktury kolejowej na południu województwa opolskiego i w części województwa śląskiego. Projekt zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego z parametrami umożliwiającymi podróż z prędkością do 120 km/h. To przykład efektywnego wykorzystania środków z programu Kolej+, który umożliwia odbudowę dostępu do kolei w regionach dotąd pozbawionych tej formy transportu – mówi Janusz Pasierb, Dyrektor Regionu Śląskiego CRI w Polskich Liniach Kolejowych S.A.
– Przywrócenie linii kolejowej Racibórz-Racławice Śląskie to nie tylko nasz cel, ale sprawa ważna dla samorządów lokalnych całego południa regionu, dlatego to projekt partnerski. Cieszymy się, że umowa na dokumentację jest już podpisana, pamiętajmy jednak, że to dopiero pierwszy etap tego projektu. Przed nami etap o wiele trudniejszy, czyli wykonawczy – podkreśla Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa opolskiego.
Z rozwiązania skorzystają mieszkańcy czterech gmin. Umożliwi im to codzienne podróże do pracy, szkół czy lekarza. Przejazd z Głubczyc do Opola potrwa około 130 minut, a do Raciborza 36 minut.
Wartość opracowania dokumentacji przekracza 15 mln zł. Projekt realizowany jest w ramach rządowego programu Kolej+, którego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu transportowemu i zwiększenie dostępności do najbardziej ekologicznego środka komunikacji zbiorowej. Całkowity budżet programu wynosi 13 mld zł, z czego 11,2 mld pochodzi z budżetu państwa, a ok. 2 mld zł dokładają samorządy. Więcej o programie Kolej Plus na stronie https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus.
Komentarze