Y-grekiem dojedziemy do Berlina i Pragi?
Chcemy połączyć stolice państw europejskich koleją dużych prędkości – powiedział dziennikarzom w europarlamencie w Brukseli minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Dodał, że koszty tego projektu są „ogromne”, ale w nowych ramach finansowych Komisja Europejska planuje znaleźć na to pieniądze.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne cele projektu kolei dużych prędkości łączącej stolice państw europejskich?
- Jakie są szacunkowe koszty realizacji tego projektu i w jaki sposób Komisja Europejska planuje je sfinansować?
- Jakie działania Polska podejmuje w ramach swojej prezydencji, aby przyspieszyć realizację projektu połączeń kolejowych dużych prędkości w Europie?
Ogromne koszty inwestycji
Klimczak na posiedzeniu komisji transportu Parlamentu Europejskiego przedstawiał priorytety polskiej prezydencji w obszarze infrastruktury.
„Transport dzisiaj nie miał barw politycznych (…). Z zadowoleniem przyjąłem kwestie związane z koleją dużych prędkości. O tym temacie nie mówi się tylko dzisiaj w Polsce, ale to jest jeden z priorytetów, który został nadany przez przewodniczącą Komisji Europejskiej (Ursulę von der Leyen) nowemu komisarzowi (ds. transportu Apostolosowi Cicikostasowi – PAP). Chcemy połączyć stolice państw europejskich koleją dużych prędkości. I to jest dla mnie bardzo duży powód do satysfakcji, ponieważ niedawno wyszedłem z propozycją do moich odpowiedników z Niemiec, z Czech, żebyśmy także kontynuowali polskiego +Y+ właśnie do Berlina i do stolicy Czech” – powiedział minister.
Dopytywany o koszty takich inwestycji odpowiedział, że są ogromne. „Samo dokończenie sieci bazowej TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa – PAP) i uzupełniającej to jest ponad 840 miliardów euro. W tej kwocie nie zawierają się koszty związane z połączeniem kolejami dużych prędkości wszystkich stolic europejskich” – wyjaśnił Klimczak.
Dodał, że nie można zapominać, że jest to nowy pomysł. „Przyjmuję go za dobrą monetę, bo jeżeli jesteśmy w stanie sfinansować dokończenie sieci TEN-T i mówimy jednocześnie o nowych pomysłach związanych z połączeniem kolejami dużych prędkości stolic europejskich, to znaczy, że w nowych ramach finansowych Komisja planuje znaleźć te pieniądze. Uważam, że rolą polskiej prezydencji jest dopytywanie i naciskanie, aby ten temat pojawił się w formie konkretów na Radzie do spraw Ogólnych, która tym tematem się zajmuje” – powiedział minister.
TEN-T jest kluczowym unijnym instrumentem finansowym planowania i rozwoju infrastruktury transportowej w całej UE. Sieć obejmuje linie kolejowe, śródlądowe drogi wodne, szlaki żeglugi morskiej na krótkich dystansach oraz drogi łączące węzły miejskie, porty morskie i śródlądowe, lotniska i terminale.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze