Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Y-grekiem dojedziemy do Berlina i Pragi?

inforail
30.01.2025 08:30
0 Komentarzy

Chcemy połączyć stolice państw europejskich koleją dużych prędkości – powiedział dziennikarzom w europarlamencie w Brukseli minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Dodał, że koszty tego projektu są „ogromne”, ale w nowych ramach finansowych Komisja Europejska planuje znaleźć na to pieniądze.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne cele projektu kolei dużych prędkości łączącej stolice państw europejskich?
  2. Jakie są szacunkowe koszty realizacji tego projektu i w jaki sposób Komisja Europejska planuje je sfinansować?
  3. Jakie działania Polska podejmuje w ramach swojej prezydencji, aby przyspieszyć realizację projektu połączeń kolejowych dużych prędkości w Europie?
Dariusz Klimczak
Minister Dariusz Klimczak

Ogromne koszty inwestycji

Klimczak na posiedzeniu komisji transportu Parlamentu Europejskiego przedstawiał priorytety polskiej prezydencji w obszarze infrastruktury.

„Transport dzisiaj nie miał barw politycznych (…). Z zadowoleniem przyjąłem kwestie związane z koleją dużych prędkości. O tym temacie nie mówi się tylko dzisiaj w Polsce, ale to jest jeden z priorytetów, który został nadany przez przewodniczącą Komisji Europejskiej (Ursulę von der Leyen) nowemu komisarzowi (ds. transportu Apostolosowi Cicikostasowi – PAP). Chcemy połączyć stolice państw europejskich koleją dużych prędkości. I to jest dla mnie bardzo duży powód do satysfakcji, ponieważ niedawno wyszedłem z propozycją do moich odpowiedników z Niemiec, z Czech, żebyśmy także kontynuowali polskiego +Y+ właśnie do Berlina i do stolicy Czech” – powiedział minister.

Dopytywany o koszty takich inwestycji odpowiedział, że są ogromne. „Samo dokończenie sieci bazowej TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa – PAP) i uzupełniającej to jest ponad 840 miliardów euro. W tej kwocie nie zawierają się koszty związane z połączeniem kolejami dużych prędkości wszystkich stolic europejskich” – wyjaśnił Klimczak.

Dodał, że nie można zapominać, że jest to nowy pomysł. „Przyjmuję go za dobrą monetę, bo jeżeli jesteśmy w stanie sfinansować dokończenie sieci TEN-T i mówimy jednocześnie o nowych pomysłach związanych z połączeniem kolejami dużych prędkości stolic europejskich, to znaczy, że w nowych ramach finansowych Komisja planuje znaleźć te pieniądze. Uważam, że rolą polskiej prezydencji jest dopytywanie i naciskanie, aby ten temat pojawił się w formie konkretów na Radzie do spraw Ogólnych, która tym tematem się zajmuje” – powiedział minister.

TEN-T jest kluczowym unijnym instrumentem finansowym planowania i rozwoju infrastruktury transportowej w całej UE. Sieć obejmuje linie kolejowe, śródlądowe drogi wodne, szlaki żeglugi morskiej na krótkich dystansach oraz drogi łączące węzły miejskie, porty morskie i śródlądowe, lotniska i terminale.

Komentarze