Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

XIX-wieczny dworzec w Trzemesznie przeszedł metamorfozę

inforail
26.12.2025 08:30
0 Komentarzy

Zakończyła się przebudowa dworca kolejowego w Trzemesznie, realizowana przez Polskie Koleje Państwowe S.A. Obiekt pochodzi z 1872 roku i znajduje się pod ochroną konserwatorską.

W ramach inwestycji odnowiono ceglaną elewację wraz z detalami architektonicznymi, a stolarka okienna i drzwiowa została odtworzona zgodnie z historycznym pierwowzorem. Prace objęły także wzmocnienie fundamentów, wymianę stropów, konstrukcji zadaszenia oraz poszycia dachowego, a także budowę szybu windowego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy historycznego dworca w Trzemesznie zostały odtworzone w ramach zakończonej przebudowy?
  2. W jaki sposób nowa aranżacja wnętrz poprawia komfort obsługi podróżnych korzystających z dworca?
  3. Jakie rozwiązania ekologiczne i dostępnościowe zastosowano podczas modernizacji dworca w Trzemesznie?

Nowoczesna przestrzeń dla podróżnych

Znaczące zmiany zaszły we wnętrzu budynku. Przestrzeń obsługi podróżnych została zaprojektowana od nowa i obejmuje poczekalnię, strefę dla rodzin z dziećmi, pomieszczenie kasy biletowej oraz toalety. Klimatyzowana poczekalnia wyposażona została w nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej, co znacząco podnosi komfort korzystania z dworca.

Lokale komercyjne i nowe funkcje budynku

Na parterze i piętrze dworca powstały trzy lokale komercyjne. Największa przestrzeń na parterze została już wynajęta – powstanie tam sala zabaw dla dzieci pod nazwą „Kolej na zabawę”. Dwa pozostałe lokale są nadal dostępne i PKP zaprasza przedsiębiorców do współpracy, oferując możliwość prowadzenia działalności w odnowionym, reprezentacyjnym obiekcie.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnościami

Jednym z kluczowych elementów inwestycji było pełne dostosowanie dworca do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano windę, oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące, które ułatwiają poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym.

XIX-wieczny dworzec w Trzemesznie
XIX-wieczny dworzec w Trzemesznie/foto: PKP SA

Ekologia i bezpieczeństwo na dworcu

Przebudowa dworca w Trzemesznie objęła również rozwiązania proekologiczne i zwiększające bezpieczeństwo. Budynek wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu oraz inteligentne systemy zarządzania. Zamontowano energooszczędne oświetlenie z automatyką sterującą, a na dachu dworca pojawiły się panele fotowoltaiczne, umożliwiające produkcję energii elektrycznej na potrzeby obiektu.

Odnowione otoczenie dworca

Rewitalizacji poddano także bezpośrednie otoczenie dworca. Powstała nowa nawierzchnia chodników, nowe schody i pochylnie, uporządkowano zieleń oraz zamontowano elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze na śmieci, oświetlenie i stojaki rowerowe, co poprawiło estetykę i funkcjonalność całego terenu.

Koszt inwestycji i realizacja projektu

Koszt przebudowy dworca w Trzemesznie wyniósł 12,1 mln zł brutto. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., za realizację prac odpowiadała firma NOVA TERM Budownictwo Sp. z o.o. z Piły, a autorem projektu było Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan sp. z o.o.

Komentarze