Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wybrano wykonawcę modernizacji „eSeŁki”. Linia Skierniewice – Łuków coraz bliżej przebudowy

inforail
21.11.2025 19:30
0 Komentarzy

Modernizacja jednej z kluczowych linii kolejowych w centralnej Polsce – połączenia Skierniewice – Łuków, popularnie nazywanego „eSeŁką” – wchodzi w decydującą fazę.

Spośród dziewięciu złożonych ofert na realizację inwestycji wybrano najkorzystniejszą. Zadanie wykona firma Trakcja S.A. w partnerstwie z Sarinż Sp. z o.o. Szacowana wartość całej modernizacji to około 1,4 mld zł, a projekt będzie ubiegał się o unijne współfinansowanie z instrumentu „FEnIKS”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie korzyści dla pasażerów i przewozów towarowych przyniesie modernizacja linii kolejowej Skierniewice – Czachówek?
  2. Dlaczego oferta firmy Trakcja S.A. została uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu przetargowym?
  3. Jakie odcinki obejmuje modernizacja „eSeŁki” i jakie jest łączne finansowanie inwestycji?
Linia kolejowa Skierniewice - Łuków
Linia kolejowa Skierniewice – Łuków/foto: PKP PLK

Najkorzystniejsza oferta wybrana w postępowaniu przetargowym

W przetargu na modernizację odcinka Skierniewice – Czachówek złożono dziewięć ofert. Zgodnie z przyjętymi kryteriami oceny – w których decydujące znaczenie miała całkowita cena brutto – wybrano propozycję firmy Trakcja S.A. wraz z partnerem Sarinż Sp. z o.o. Oferta opiewa na 1 475 927 522,19 zł brutto.
Po uprawomocnieniu się wyboru oraz zakończeniu formalnych kontroli planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą.

Znaczenie linii Skierniewice – Łuków i podział prac na trzy etapy

Linia kolejowa Skierniewice – Łuków pełni ważną funkcję w krajowym systemie transportowym. Jest istotnym korytarzem towarowym omijającym Warszawę, stanowiąc tym samym kluczową obwodnicę dla ruchu towarowego w centralnej Polsce.
Planowana przebudowa 63-kilometrowego odcinka między Skierniewicami a Czachówkiem została podzielona na trzy części:

Skierniewice – Mszczonów
Mszczonów – Tarczyn
Tarczyn – Czachówek

Podział inwestycji na etapy umożliwia sprawną realizację prac i lepsze zarządzanie tak dużym przedsięwzięciem.

Efekty modernizacji: szybsze pociągi i lepsza obsługa podróżnych

Po zakończeniu modernizacji odcinka Skierniewice – Czachówek pociągi – zarówno pasażerskie, jak i towarowe – będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Prace przyniosą jednak korzyści nie tylko w zakresie przepustowości i tempa przewozów, ale także komfortu podróżnych.

Na stacjach Puszcza Mariańska, Mszczonów i Tarczyn, a także na przystankach Długokąty, Grabce, Grzegorzewice, Jeżewice, Gąski i Prażmów, zaplanowano:

zmodernizowane, wyższe perony,
infrastrukturę dostosowaną do potrzeb osób o ograniczonej mobilności,
nowe wiaty i ławki,
nowoczesne systemy informacji pasażerskiej.

Inwestycja przełoży się na poprawę bezpieczeństwa, wygody oraz jakości infrastruktury obsługującej codzienny ruch pasażerski.

Kolejne etapy modernizacji i unijne wsparcie

Przypomnijmy: w styczniu 2025 roku Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację linii nr 12 na odcinku Skierniewice – Czachówek. To jednak nie jedyny etap tej szeroko zakrojonej modernizacji.
Już pod koniec 2024 roku ruszył przetarg na przebudowę odcinka Czachówek – Pilawa, obejmujący również modernizację mostu kolejowego w Górze Kalwarii. Jego wartość szacowana jest na około 1,3 mld zł.

Łącznie inwestycje związane z modernizacją „eSeŁki” osiągają wartość około 2,7 mld zł. Ich realizacja jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej, pochodzącemu z instrumentów „Łącząc Europę” (CEF) oraz „FEnIKS”.

Nowa jakość na strategicznym kolejowym szlaku

Modernizacja linii Skierniewice – Łuków to krok w stronę usprawnienia transportu w centralnej Polsce, zwiększenia przepustowości, poprawy warunków przewozów towarowych oraz komfortu pasażerów. Realizacja prac na odcinku Skierniewice – Czachówek jest jednym z najważniejszych etapów tej inwestycji i otwiera drogę do pełnej przebudowy całego korytarza.

Komentarze