Wschód bez kolei
inforail
19.05.2009 15:43
0 Komentarzy

Wschód bez kolei
Dwa największe miasta wschodniej części województwa mazowieckiego –Siedlce i Ostrołękę –w prostej linii dzieli nieco ponad 100 km, ale bezpośrednia linia kolejowa, łącząca te dwa byłe ośrodki wojewódzkie, niszczeje. W związku tym podróż pociągiem z Siedlec do Ostrołęki wymaga obecnie nadłożenia drogi przez Warszawę, czyli około sześciu godzin podróży i dwóch przesiadek. Nie ma szans na reaktywację bezpośredniego połączenia kolejowego z Siedlec do Ostrołęki –podjęta została bowiem ostateczna decyzja o demontażu torów łączących te miasta.
Rozwój niezrównoważony
Decyzję o demontażu torów paradoksalnie przyspieszyło opublikowanie przez samorząd województwa mazowieckiego listy kluczowych projektów, które będą realizowane w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.
Na tę listę trafił wart 100 mln zł projekt przebudowy drogi wojewódzkiej nr 627 (Ostrołęka –Sokołów Podlaski). –Jest to pierwszy projekt drogowy w Regionalnym Programie Operacyjnym. Projekt niezmiernie ważny z uwagi na sytuację społeczną w tamtej części województwa –mówi Piotr Szprendałowicz, członek zarządu województwa mazowieckiego, odpowiedzialny za infrastrukturę.
W ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 627 jej 16-kilometrowy odcinek z Kosowa Lackiego do Małkini zostanie poprowadzony po śladzie nieczynnej linii kolejowej Siedlce –Ostrołęka. Ponadto w ramach tego projektu rozebrany zostanie obecnie nieczynny most kolejowo-drogowy na Bugu w Małkini. Na jego miejscu zostanie zbudowana nowa przeprawa, ale już tylko dla samochodów. –Linia kolejowa jest nieczynna i nie przewiduje się przywrócenia tam funkcji kolejowej –mówi Monika Burdon, rzecznik prasowy Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Jak widać, Regionalny Program Operacyjny Wojewódzkiego Mazowieckiego, który promowany jest sloganem „dla rozwoju Mazowsza”i zawiera między innymi takie hasła jak „zrównoważony rozwój sektora transportu”i „zapewnienie obsługi transportowej dla ludności regionu”, de facto przypieczętował ostateczną likwidację linii kolejowej łączącej najważniejsze ośrodki na ścianie wschodniej regionu mazowieckiego: Siedlce (77 tys. mieszkańców), Sokołów Podlaski (18 tys. mieszkańców), Ostrów Mazowiecką (23 tys. mieszkańców) oraz Ostrołękę (59 tys. mieszkańców).
Zawieszenie, likwidacja, demontaż
Decyzja o likwidacji linii kolejowej, wymuszona –skądinąd oczekiwaną na wschodnim Mazowszu –modernizacją drogi wojewódzkiej nr 627 stanowi zwieńczenie trwającego od kilkunastu lat procesu upadku linii Siedlce –Ostrołęka.
W 1994 r. zlikwidowano ruch pociągów pasażerskich z Siedlec do Ostrołęki. Z początkiem 1998 r. most kolejowo-drogowy na Bugu z powodu złego stanu technicznego zamknięto dla pociągów. Wkrótce –zamiast zabrać się za remont przeprawy –rozpoczęto procedurę likwidacji linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski –Małkinia, co przerwało cały ciąg łączący Siedlce i Ostrołękę. –Proces ten odbywał się w czasie stagnacji i kryzysu Polskich Kolei Państwowych i był efektem braku środków finansowych na utrzymanie linii kolejowych –tłumaczy Andrzej Kmiecik, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Siedlcach.
W 2004 r. –10 lat po zawieszeniu przewozów pasażerskich –minister infrastruktury Marek Pol, na wniosek spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, wyraził zgodę na likwidację linii kolejowej między Sokołowem Podlaskim oraz Małkinią.
Pod koniec 2004 r. zarząd PKP S.A. przekazał odcinek linii kolejowej między Sokołowem Podlaskim i Małkinią samorządowi województwa mazowieckiego. Władze województwa, już w momencie przejmowania linii kolejowej na odcinku Małkinia –Kosów Lacki, zakładały demontaż torów i wytyczenie ich śladem nowego przebiegu drogi wojewódzkiej.
Ogryzki donikąd?
Dziś z dawnej 122-kilometrowej linii Siedlce –Ostrołęka przejezdne pozostały zaledwie krótkie „ogryzki”: 30-kilometrowy z Siedlec do Sokołowa Podlaskiego oraz 21-kilometrowy z Małkini do Ostrowi Mazowieckiej. –Odcinki te utrzymywane są przychodami z przewozów towarowych i zależą od perspektywy ich utrzymania –wyjaśnia Andrzej Kmiecik. Ruch pociągów towarowych jest jednak bardzo mały –między Siedlcami i Sokołowem oraz Małkinią i Ostrowią kursuje zaledwie po jednym pociągu na dobę.
Mimo, jak widać, niepewnej sytuacji na pozostałościach linii Siedlce –Ostrołęka, od czasu do czasu pojawiają się nawet szanse na zwiększenie ruchu na jej wciąż istniejących odcinkach. –Wraz ze wzrostem przewozów towarowych związanych z budową nowego bloku energetycznego Elektrowni Ostrołęka, przewiduje się udrożnienie szlaku Ostrów Mazowiecka –Ostrołęka –zapowiada Andrzej Kmiecik. Ze strony władz Sokołowa Podlaskiego pojawiła się natomiast koncepcja uruchomienia autobusów szynowych na odcinku Siedlce –Sokołów Podlaski. Jak na razie temat ten nie został jednak podjęty przez samorząd województwa mazowieckiego, który odpowiada za połączenia kolejowe w regionie.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
FPS wygrywa kolejny przetarg z Plusami
18.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Czy IC Sobieski wróci do Gdyni? Już wiemy
Pasażerza darmo
13.02.2025
PKP Intercity z wyszukiwarką zagubionego bagażu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Kobiety na kolejowych szlakach Mazowsza
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Maszynistki w drodze do Kolei Śląskich
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Gdańska kolejowa wieża ciśnień będzie zabytkiem
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Kończy się remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Kiedy otwarcie?
Infrastrukturaza darmo
26.02.2025
PKP PLK zlecają warte kilkaset milionów zł prace utrzymaniowe
Infrastrukturaza darmo
24.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny otwarty dla podróżnych. Dwa dni po
Infrastrukturaza darmo
21.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny nie został dziś otwarty. Poszło o decyzję
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
PKP PLK: Wzrosła efektywność utrzymania sieci kolejowej
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
Komentarze