Wschód bez kolei
inforail
19.05.2009 15:43
0 Komentarzy
Wschód bez kolei
Dwa największe miasta wschodniej części województwa mazowieckiego –Siedlce i Ostrołękę –w prostej linii dzieli nieco ponad 100 km, ale bezpośrednia linia kolejowa, łącząca te dwa byłe ośrodki wojewódzkie, niszczeje. W związku tym podróż pociągiem z Siedlec do Ostrołęki wymaga obecnie nadłożenia drogi przez Warszawę, czyli około sześciu godzin podróży i dwóch przesiadek. Nie ma szans na reaktywację bezpośredniego połączenia kolejowego z Siedlec do Ostrołęki –podjęta została bowiem ostateczna decyzja o demontażu torów łączących te miasta.
Rozwój niezrównoważony
Decyzję o demontażu torów paradoksalnie przyspieszyło opublikowanie przez samorząd województwa mazowieckiego listy kluczowych projektów, które będą realizowane w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.
Na tę listę trafił wart 100 mln zł projekt przebudowy drogi wojewódzkiej nr 627 (Ostrołęka –Sokołów Podlaski). –Jest to pierwszy projekt drogowy w Regionalnym Programie Operacyjnym. Projekt niezmiernie ważny z uwagi na sytuację społeczną w tamtej części województwa –mówi Piotr Szprendałowicz, członek zarządu województwa mazowieckiego, odpowiedzialny za infrastrukturę.
W ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 627 jej 16-kilometrowy odcinek z Kosowa Lackiego do Małkini zostanie poprowadzony po śladzie nieczynnej linii kolejowej Siedlce –Ostrołęka. Ponadto w ramach tego projektu rozebrany zostanie obecnie nieczynny most kolejowo-drogowy na Bugu w Małkini. Na jego miejscu zostanie zbudowana nowa przeprawa, ale już tylko dla samochodów. –Linia kolejowa jest nieczynna i nie przewiduje się przywrócenia tam funkcji kolejowej –mówi Monika Burdon, rzecznik prasowy Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Jak widać, Regionalny Program Operacyjny Wojewódzkiego Mazowieckiego, który promowany jest sloganem „dla rozwoju Mazowsza”i zawiera między innymi takie hasła jak „zrównoważony rozwój sektora transportu”i „zapewnienie obsługi transportowej dla ludności regionu”, de facto przypieczętował ostateczną likwidację linii kolejowej łączącej najważniejsze ośrodki na ścianie wschodniej regionu mazowieckiego: Siedlce (77 tys. mieszkańców), Sokołów Podlaski (18 tys. mieszkańców), Ostrów Mazowiecką (23 tys. mieszkańców) oraz Ostrołękę (59 tys. mieszkańców).
Zawieszenie, likwidacja, demontaż
Decyzja o likwidacji linii kolejowej, wymuszona –skądinąd oczekiwaną na wschodnim Mazowszu –modernizacją drogi wojewódzkiej nr 627 stanowi zwieńczenie trwającego od kilkunastu lat procesu upadku linii Siedlce –Ostrołęka.
W 1994 r. zlikwidowano ruch pociągów pasażerskich z Siedlec do Ostrołęki. Z początkiem 1998 r. most kolejowo-drogowy na Bugu z powodu złego stanu technicznego zamknięto dla pociągów. Wkrótce –zamiast zabrać się za remont przeprawy –rozpoczęto procedurę likwidacji linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski –Małkinia, co przerwało cały ciąg łączący Siedlce i Ostrołękę. –Proces ten odbywał się w czasie stagnacji i kryzysu Polskich Kolei Państwowych i był efektem braku środków finansowych na utrzymanie linii kolejowych –tłumaczy Andrzej Kmiecik, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Siedlcach.
W 2004 r. –10 lat po zawieszeniu przewozów pasażerskich –minister infrastruktury Marek Pol, na wniosek spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, wyraził zgodę na likwidację linii kolejowej między Sokołowem Podlaskim oraz Małkinią.
Pod koniec 2004 r. zarząd PKP S.A. przekazał odcinek linii kolejowej między Sokołowem Podlaskim i Małkinią samorządowi województwa mazowieckiego. Władze województwa, już w momencie przejmowania linii kolejowej na odcinku Małkinia –Kosów Lacki, zakładały demontaż torów i wytyczenie ich śladem nowego przebiegu drogi wojewódzkiej.
Ogryzki donikąd?
Dziś z dawnej 122-kilometrowej linii Siedlce –Ostrołęka przejezdne pozostały zaledwie krótkie „ogryzki”: 30-kilometrowy z Siedlec do Sokołowa Podlaskiego oraz 21-kilometrowy z Małkini do Ostrowi Mazowieckiej. –Odcinki te utrzymywane są przychodami z przewozów towarowych i zależą od perspektywy ich utrzymania –wyjaśnia Andrzej Kmiecik. Ruch pociągów towarowych jest jednak bardzo mały –między Siedlcami i Sokołowem oraz Małkinią i Ostrowią kursuje zaledwie po jednym pociągu na dobę.
Mimo, jak widać, niepewnej sytuacji na pozostałościach linii Siedlce –Ostrołęka, od czasu do czasu pojawiają się nawet szanse na zwiększenie ruchu na jej wciąż istniejących odcinkach. –Wraz ze wzrostem przewozów towarowych związanych z budową nowego bloku energetycznego Elektrowni Ostrołęka, przewiduje się udrożnienie szlaku Ostrów Mazowiecka –Ostrołęka –zapowiada Andrzej Kmiecik. Ze strony władz Sokołowa Podlaskiego pojawiła się natomiast koncepcja uruchomienia autobusów szynowych na odcinku Siedlce –Sokołów Podlaski. Jak na razie temat ten nie został jednak podjęty przez samorząd województwa mazowieckiego, który odpowiada za połączenia kolejowe w regionie.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
PKP Intercity wrzuca do puli bilety za złotówkę. Ale tylko dla wybranych
Pasażerza darmo
15.09.2025
ŁKA zmienia trasę linii ŁA3. Lepsze skomunikowania
Pasażerza darmo
14.09.2025
Pomorskie wprowadza zmiany w ZKA do Kościerzyny. Po wnioskach pasażerów
Pasażerza darmo
31.08.2025
Rowery pociągami WKD pojadą za darmo. Ale tylko poza godzinami szczytu
Pasażerza darmo
26.08.2025
Koniec wakacji z ŁKA. Gdzie warto zajrzeć?
Pasażerza darmo
23.08.2025
Pociągiem zamiast metrem. W Pradze
Pasażerza darmo
17.08.2025
Pociągami czterech przewoźników na dożynki woj. łódzkiego
Pasażerza darmo
16.08.2025
Zmiany w komunikacji kolejowej na południu Słowacji
Pasażerza darmo
15.08.2025
Do Bolesławca na Święto Ceramiki. Pociągiem powrót gratis
Pasażerza darmo
11.08.2025
Wspólne kasy biletowe Kolei Śląskich i PKP Intercity. W Zabrzu
Pasażerza darmo
05.08.2025
Polregio z promocją na start połączeń do Ciechocinka
Pasażerza darmo
04.08.2025
Więcej z Działu Prawo
Ewakuacja pasażerów pociągu PKP Intercity. Po alarmie bombowym
Prawoza darmo
08.08.2025
PKP SA ze stratą ponad 312 mln zł
05.08.2025
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmniejszają stratę finansową
Prawoza darmo
01.07.2025
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
Więcej z Działu Przewoźnicy
Biletów na pociągi WKD w biletomatach już nie kupimy
Przewoźnicyza darmo
17.09.2025
Pociągami Kolei Śląskich za złotówkę w Europejski Dzień bez Samochodu
Przewoźnicyza darmo
17.09.2025
650 maszynistów w Kolejach Mazowieckich. To 21% załogi
Przewoźnicyza darmo
16.09.2025
Czesi wjeżdżają na polskie tory. PKP Intercity obniża ceny biletów
Przewoźnicyza darmo
15.09.2025
Koleje Dolnośląskie 84 z 88 pociągów kupiły za unijną kasę
Przewoźnicyza darmo
14.09.2025
POLREGIO inwestuje w energię odnawialną
Przewoźnicyza darmo
09.09.2025
EU07 jak nowe. W Koltar
08.09.2025
PKP Intercity z kolejnymi symulatorami dla maszynistów
Przewoźnicyza darmo
05.09.2025
Więcej z Działu Producenci
Stadler dostarczył setną lokomotywę EURODUAL dla European Loc Pool
Producenciza darmo
04.09.2025
Nowe pociągi dla Arrivy. Od Skody
15.07.2025
Stadler i ÖBB zaprezentowali nowy piętrowy pociąg dalekobieżny KISS
Producenciza darmo
25.06.2025
Więcej z Działu Infrastruktura
Większa przepustowość stacji Warszawa Centralna. Pomoże trapez
Infrastrukturaza darmo
15.09.2025
Rusza modernizacja dworca PKP w Otwocku
Infrastrukturaza darmo
13.09.2025
Trwa przebudowa zaplecza technicznego PKP Intercity w Przemyślu
Infrastrukturaza darmo
09.09.2025
Pociągi wrócą tu po 30 latach. Dwie ważne inwestycje kolejowe
Infrastrukturaza darmo
05.09.2025
Zostawił samochód na torach i … poszedł. O krok od tragedii
Infrastrukturaza darmo
25.08.2025
Ruszyła budowa przystanku kolejowego Radom Południowy
Infrastrukturaza darmo
21.08.2025
Komentarze