Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wrocław otrzyma nowy węzeł kolejowy, kolej dużych prędkości oraz lepsze połączenia aglomeracyjne

inforail
17.11.2025 18:30
0 Komentarzy

Podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a Centralnym Portem Komunikacyjnym otwiera nowy rozdział w rozwoju kolei na Dolnym Śląsku.

To strategiczny krok, który – jak zapowiadają obie strony – zmieni sposób podróżowania w regionie, poprawi funkcjonowanie wrocławskiego węzła kolejowego oraz wprowadzi pociągi dużych prędkości do Wrocławia Głównego.

Rozkład jazdy:

  1. Jak wprowadzenie kolei dużych prędkości do Wrocławia Głównego wpłynie na czas i komfort podróży mieszkańców Dolnego Śląska?
  2. Które z planowanych inwestycji w ramach przebudowy wrocławskiego węzła kolejowego są kluczowe dla odciążenia stacji Wrocław Główny?
  3. W jaki sposób modernizacja obwodnicy towarowej i budowa nowych przystanków poprawią funkcjonowanie kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu?

Kolej dużych prędkości pojedzie do Wrocławia Głównego

Najważniejszym elementem współpracy jest doprowadzenie kolei dużych prędkości (KDP) do Wrocławia Głównego do 2035 roku. Składy szybkiej kolei wjadą do miasta od strony Jelcza-Laskowic i Brochowa, zatrzymując się przy najdłuższych peronach stacji, co zapewni wygodne przesiadki na pociągi regionalne i międzywojewódzkie.

Projekt KDP w połączeniu z istniejącą infrastrukturą PLK ma kluczowe znaczenie nie tylko dla szybkich połączeń dalekobieżnych, ale także dla dalszego rozwoju kolei aglomeracyjnej i regionalnej, a nawet transportu towarowego.

– Budowa nowoczesnych węzłów kolejowych, takich jak Wrocław, to fundament sukcesu KDP. To inwestycje, które zmieniają codzienne podróże mieszkańców i pozycję Dolnego Śląska na kolejowej mapie Europy – podkreśla Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Kluczowe inwestycje – od nowych wiaduktów po nowe przystanki

PKP PLK zapowiada kolejne porozumienie – tym razem z Miastem Wrocław – dotyczące wyniesienia na wiadukt odcinka linii Wrocław – Sobótka – Świdnica nad ul. Buforową. Dzięki temu powstanie skrzyżowanie bezkolizyjne i możliwa będzie budowa tramwaju na Jagodno, bez przecięcia torów kolejowych.

Miasto i PLK planują także budowę nowego przystanku Wrocław Maślice, który poprawi dostęp mieszkańców dużego osiedla do kolei i umożliwi dogodnie łączenie podróży z komunikacją tramwajową.

– Dzisiejsze porozumienie to realny krok w stronę lepszej kolei aglomeracyjnej i budowy KDP, które połączą nasz region z resztą kraju w czasie, na jaki mieszkańcy czekali. Przechodzimy do czynów – mówi Michał Jaros, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Porozumienie PKP PLK i CPK
Porozumienie PKP PLK i CPK

Modernizacja węzła kolejowego – większa przepustowość i nowe możliwości

Wrocławski węzeł kolejowy funkcjonuje dziś na granicy przepustowości. W 2024 roku stacja Wrocław Główny obsłużyła rekordowe 29 mln pasażerów. Dlatego PKP PLK wraz z CPK planują szereg działań, które zwiększą przepustowość, poprawią punktualność i umożliwią wprowadzenie nowych połączeń:

  • przetarg na przebudowę odcinka linii nr 143 Psie Pole – Sołtysowice (większa przepustowość w stronę Oleśnicy i Trzebnicy),
  • modernizacja towarowej obwodnicy Wrocławia i przekształcenie jej w obwodnicę aglomeracyjną z nowymi przystankami,
  • odbudowa stacji Wrocław Świebodzki – od 2029 r. w ramach programu Kolej+ mają stąd kursować pociągi m.in. do Środy Śląskiej, Wołowa czy Kątów Wrocławskich,
  • budowa nowej linii CPK nr 86 przez Bierutów, która pozwoli odseparować ruch towarowy od pasażerskiego.

Stacja Wrocław Świebodzki ma pełnić kluczową rolę w trakcie przebudowy całego węzła.

Wyzwania i przyszły kształt wrocławskiej kolei

Inwestycje wpisują się w przygotowania do wprowadzenia cyklicznego, stabilnego rozkładu jazdy, z pełną integracją kolei z komunikacją miejską. Ważnym założeniem jest uporządkowanie ruchu dzięki prowadzeniu pociągów w sposób kierunkowy i bezkolizyjny.

– To inwestycja, która pozwoli odciążyć Wrocław Główny i da pasażerom nowe możliwości podróżowania – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP PLK.

Z kolei Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK, przypomina, że szybka linia Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław ma być gotowa do końca 2035 roku, a celem jest skrócenie przejazdu między stolicą a Wrocławiem do mniej niż 100 minut.

Nowa era dla dolnośląskiej kolei

Synergia projektów PKP PLK i CPK sprawi, że Wrocławianie zyskają węzeł nowej generacji – bezkolizyjny, uporządkowany i elastyczny. Ma on zapewnić:

  • wygodniejsze podróże aglomeracyjne,
  • lepsze połączenia regionalne,
  • szybką kolej do Warszawy i Łodzi,
  • sprawniejszy transport towarowy,
  • oraz rozwój nowych stacji i przystanków.

Wrocław przygotowuje się do największej przebudowy kolejowej od dekad, która zmieni sposób podróżowania po mieście i całym Dolnym Śląsku.

Komentarze