Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

WKD zakończyła renowację historycznego pociągu EN94

inforail
15.05.2025 15:30
0 Komentarzy

Warszawska Kolej Dojazdowa poinformowała w mediach społecznościowych, że zakończyła się pierwsza w Polsce renowacja elektrycznego zespołu trakcyjnego, któremu odtworzono także wnętrze zbliżone do fabrycznych.

Chodzi o pociąg z serii EN94-34, który w ramach prac renowacyjnych przeprowadzonych przez pracowników warsztatu, został przywrócony do wyglądu zbliżonego do stanu fabrycznego z 1972 r.

Rozkład jazdy:

  1. Na czym polegała renowacja elektrycznego zespołu trakcyjnego EN94-34 przeprowadzona przez Warszawską Kolej Dojazdową?
  2. Jakie trudności napotkano podczas odtwarzania wnętrza pociągu do stanu fabrycznego z 1972 roku?
  3. Kto wspierał inicjatywę renowacji pociągu EN94-34 i jakie elementy przekazano na potrzeby tego projektu?

Historyczny wygląd

Przewoźnik przekazał, że była to ciężka praca, gdyż było bardzo mało zdjęć dokumentujących wygląd wnętrza pociągu, a także był problem ze znalezieniem niektórych elementów.

„Oprócz malowania fabrycznego przywrócono wiele elementów niewystępujących w późniejszych latach eksploatacji. Najważniejsze zmiany to otwierane okna, drzwi harmonijkowe czy miękkie siedzenia z dermy. Oprócz tego przywrócono wiele detali jak tabliczki znamionowe czy informacyjne, a także wiele szablonów informacyjnych na pociągu” – przekazała WKD.

Przywrócono także oryginalny wyglądu kabin maszynisty. Wiązało to się z ich zmniejszeniem poprzez przesunięcie ścian oraz przywrócenie dużych okien i dwóch siedzeń w przestrzeni pasażerskiej bezpośrednio za kabiną maszynisty.

Dodatkowo Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD we współpracy z warsztatem podjęło się odtworzenia pulpitów maszynisty według wyglądu fabrycznego z Pafawagu.

Inicjatywę wsparły m.in. Koleje Mazowieckie, które przekazały okna z przeznaczonego do złomowania pociągu, Polregio, które podarowało rączki do awaryjnego otwierania drzwi i miłośnicy kolei z PKP Cargo, którzy przekazali listwy ozdobne zdemontowane z odstawionych lokomotyw serii ET22 i ET41.

„Warto dodać, iż jest to pierwsza w Polsce renowacja elektrycznego zespołu trakcyjnego, któremu odtworzono także wnętrze zbliżone do fabrycznego” – podkreślił przewoźnik.

Odrestaurowany pociąg będzie można obejrzeć w Izbie Tradycji EKD/WKD m.in 17 maja w Noc Muzeów w godzinach 17.00-23.00.

Pociągi serii EN94 wyprodukował Pafawag we Wrocławiu w latach 1968–1972 w liczbie 40 sztuk z przeznaczeniem dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Każdy z wagonów składał się z kabiny maszynisty i z bezprzedziałowej części pasażerskiej.

Pociągi tej serii zakończyły pracę w WKD 27 maja 2016 r. Tego dnia o godz. 18.34 do Grodziska Mazowieckiego jako pociąg numer 141 przyjechał skład EN94-25+40, a o godz. 19.30 do bazy WKD z Komorowa dotarł skład rezerwowy 23+26.

O godz. 20.04 w Grodzisku Mazowieckim bieg ukończył pociąg numer 149 z Warszawy prowadzony jednostkami EN94-17+34. Był to ostatni kurs obsłużony zespołami serii EN94. (PAP)

Komentarze