Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

WKD podpisała umowę na rewitalizację nawierzchni torów między Podkową Leśną a Warszawą

inforail
12.08.2025 11:45
0 Komentarzy

Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) realizuje kolejny krok w kierunku unowocześnienia swojej infrastruktury i podniesienia standardów podróży.

11 sierpnia 2025 roku w siedzibie spółki podpisano umowę na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu rewitalizacji nawierzchni drogi kolejowej na odcinku pomiędzy Podkową Leśną a Warszawą. Inwestycja jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach komponentu „Zielona, inteligentna mobilność”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy infrastruktury zostaną wymienione w ramach rewitalizacji linii kolejowej nr 47 WKD?
  2. W jaki sposób inwestycja jest finansowana i jaka jest jej całkowita wartość?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów przyniesie modernizacja odcinka pomiędzy Podkową Leśną a Warszawą?
Pociąg WKD
Pociąg WKD/foto: WKD

Partnerzy i przedmiot umowy

Podpisana umowa została zawarta z konsorcjum firm Mitor Sp. z o.o. Sp.k. oraz Hydropol Sp. z o.o. Zadanie obejmuje kompleksowy remont nawierzchni torowej na linii kolejowej nr 47, w tym wymianę dotychczasowych szyn na fabrycznie nowe typu 49 E1 (S49) wraz ze zgrzaniem ich w tor bezstykowy.

Prace zostaną przeprowadzone na dwutorowym odcinku od przystanku osobowego Warszawa Raków przez stację Komorów aż do stacji Podkowa Leśna Główna. Łączna długość objętych modernizacją torów to blisko 19 km toru podwójnego.

W ramach projektu zaplanowano także wymianę 15 rozjazdów kolejowych: 6 sztuk na stacji Warszawa Śródmieście WKD, 5 sztuk w Komorowie i 4 sztuki w Podkowie Leśnej Głównej. Nowe elementy infrastruktury mają zapewnić wyższy poziom niezawodności i bezpieczeństwa ruchu pociągów.

Finansowanie i przygotowania do realizacji

Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi 41,82 mln zł brutto. Z tej kwoty 25 mln zł stanowią wydatki kwalifikowalne, które w całości zostaną zrefundowane z KPO. Wartość robót budowlanych objętych podpisaną umową wynosi 41,67 mln zł brutto.

Wniosek o dofinansowanie został złożony 30 kwietnia 2024 r., a pozytywna decyzja Ministerstwa Infrastruktury, wydana za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wpłynęła 12 listopada 2024 r. Umowa o przyznanie wsparcia finansowego pomiędzy CUPT a WKD została podpisana 31 marca 2025 r.

Realizacja przedsięwzięcia będzie przebiegała etapami, obejmującymi roboty na poszczególnych odcinkach i stacjach linii. Zgodnie z zapisami umowy wszystkie prace muszą zostać zakończone do 31 maja 2026 r. Szczegółowy harmonogram robót zostanie ustalony pomiędzy stronami w najbliższych tygodniach.

Cele inwestycji

Głównym celem przedsięwzięcia jest zwiększenie bezpieczeństwa i jakości usług przewozowych WKD w aglomeracji warszawskiej. Modernizacja torów pozwoli utrzymać maksymalną prędkość eksploatacyjną 80 km/h – zgodną z parametrami linii – oraz zlikwidować istniejące ograniczenia prędkości.

Poprawa stanu nawierzchni torowej, wraz z zastosowaniem trwałych i nowoczesnych elementów infrastruktury, przełoży się na większy komfort podróży, zmniejszenie ryzyka awarii oraz zapewnienie stabilnych warunków eksploatacji przez kolejne dekady.

Warto podkreślić, że obecne prace dotyczą torów ułożonych w latach 1988–1989. Inwestycja stanowi kontynuację działań prowadzonych w latach 2015–2017, kiedy to przeprowadzono kompleksową naprawę torów na najbardziej obciążonych odcinkach WKD o łącznej długości blisko 50 km toru pojedynczego, obejmującą m.in. wymianę podtorza, podkładów drewnianych na strunobetonowe i przytwierdzeń szyn.

Kontekst strategiczny

Rewitalizacja linii nr 47 wpisuje się w cele komponentu E2.1.1 „Linie kolejowe” KPO, którego zadaniem jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej i zwiększenie jej niezawodności. Działania te mają służyć usprawnieniu przewozów pasażerskich, w tym w szczególności połączeń aglomeracyjnych, takich jak te realizowane przez WKD pomiędzy Warszawą a Grodziskiem Mazowieckim.

Inwestycja jest zgodna ze Strategią Rozwoju Województwa Mazowieckiego i wpisuje się w unijną politykę zrównoważonego transportu. Obejmuje działania proekologiczne – racjonalne wykorzystanie zasobów naturalnych, ograniczenie presji na środowisko i stosowanie materiałów odpornych na zmiany klimatu. Projekt będzie realizowany zgodnie z zasadą „do no significant harm” (DNSH), co oznacza, że nie będzie powodował znaczącej szkody środowisku.

Długofalowe efekty

Zastosowane technologie i materiały gwarantują żywotność zmodernizowanej infrastruktury na poziomie około 40 lat. W perspektywie długoterminowej projekt pozwoli uniknąć kosztownych napraw i ograniczyć ryzyko poważnych awarii, jednocześnie zapewniając pasażerom wysoki standard podróży.

Inwestycja przyczyni się także do zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozach osobowych, co jest jednym z kluczowych elementów realizacji polityki klimatycznej i gospodarki niskoemisyjnej. Parametry odnowionej infrastruktury będą dostosowane do wyzwań wynikających ze zmian klimatu oraz wymogów unijnych w zakresie ochrony środowiska.

Znaczenie dla pasażerów

Dzięki modernizacji linii nr 47 pasażerowie zyskają pewniejsze i bardziej komfortowe połączenia na trasie pomiędzy Warszawą a Podkową Leśną i dalej do Grodziska Mazowieckiego. Poprawa stanu technicznego torów przełoży się na punktualność kursowania pociągów oraz ograniczy konieczność wprowadzania tymczasowych ograniczeń prędkości.

WKD podkreśla, że projekt jest ważnym elementem planu utrzymania infrastruktury w optymalnym stanie technicznym i kolejnym krokiem w rozwoju kolei aglomeracyjnej w regionie.

Komentarze