Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiceminister Piotr Malepszak zapowiada priorytet na efektywność i poprawę parametrów sieci kolejowej

inforail
08.12.2025 12:30
0 Komentarzy

Podczas spotkania prasowego, dotyczącego wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy 14 grudnia, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak przedstawił kompleksową wizję kierunków rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.

Jego wystąpienie skupiło się przede wszystkim na efektywności, poprawie parametrów sieci oraz konsekwencjach, jakie działania infrastrukturalne mają dla pasażerów i przewoźników. Malepszak podkreślił, że wszystkie podejmowane inwestycje muszą bezpośrednio przekładać się na realną poprawę jakości podróży i operacyjności całej sieci.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania infrastrukturalne, według wiceministra Piotra Malepszaka, mają największy wpływ na poprawę przepustowości i parametrów sieci kolejowej w najbliższych latach?
  2. W jaki sposób nowe podejście do utrzymania i inwestycji ma przełożyć się na skrócenie czasów przejazdu oraz poprawę jakości usług dla pasażerów i przewoźników?
  3. Dlaczego likwidacja lokalnych ograniczeń prędkości, takich jak te na stacji Inowrocław, jest kluczowa dla efektywności całego systemu kolejowego?
Stacja Inowrocław
Stacja Inowrocław/foto: PKP PLK

Infrastruktura ma służyć pasażerom i przewoźnikom

Wiceminister zaznaczył na wstępie, że fundamentem obecnej polityki kolejowej jest myślenie o infrastrukturze z punktu widzenia użytkownika – zarówno przewoźnika, jak i pasażera. Środki finansowe, które trafiają do PKP PLK, mają generować widoczne efekty: krótszy czas przejazdu, wyższą prędkość handlową oraz większą przewidywalność jazdy. Wskazał przy tym, że środki utrzymaniowe rosną i w przyszłym roku będą jeszcze większe, a celem jest wyraźne przełożenie tych nakładów na stan torów i przepustowość linii.

Lepszy rozkład jazdy jako odzwierciedlenie stanu infrastruktury

Malepszak zwrócił uwagę, że finalny rozkład jazdy – to, co widzą przewoźnicy i pasażerowie – jest „sumą wszystkich elementów PLK”. Poprawione parametry infrastruktury muszą znajdować odzwierciedlenie w rozkładzie jazdy, a ten ma wyrażać faktyczne możliwości sieci. W tym roku prezentowane są wyraźne efekty zmian, w tym skrócenia czasów przejazdu, zwiększenia prędkości i poprawy przepustowości.

Największe wyzwanie: przepustowość sieci kolejowej

Choć wiceminister wskazał, że sieć kolejowa działa lepiej niż w poprzednich latach, to właśnie przepustowość staje się coraz istotniejszym ograniczeniem. Mimo inwestycji modernizacyjnych na głównych liniach nadal istnieją tzw. „wąskie gardła”, które ograniczają liczbę możliwych do uruchomienia pociągów. Zapowiedziano, że lata 2026–2027 będą skoncentrowane na pracach usuwających te problemy: odbudowie stacji, modernizacji mijanek oraz skracaniu długich jednotorowych szlaków, które obecnie mają 30–40 km długości.

Celem jest umożliwienie prowadzenia ruchu regionalnego na poziomie 7–8 par pociągów na dobę, co w wielu miejscach wciąż jest niemożliwe z powodu ograniczeń infrastrukturalnych.

Poprawa prędkości i parametrów kluczowych linii

Wiceminister odniósł się również do działań pod kątem przewoźników pasażerskich – w tym PKP Intercity, które wdraża duży program taborowy. Rozwój parametrów linii ma umożliwiać skracanie czasu przejazdu nawet o jedną godzinę na długich relacjach. Priorytetem są także parametry istotne dla kolei towarowej, takie jak naciski osiowe oraz prędkości szlakowe.

Według przedstawionych przewidywań, w 2025 roku średnia prędkość pociągów towarowych ma wzrosnąć do około 37–38 km/h – co będzie dużą zmianą w porównaniu z poprzednimi latami.

Efektywność jako główny kierunek działań

W całym wystąpieniu Malepszaka przewija się jedno pojęcie – efektywność. Dotyczy to:

  • sposobu wykorzystywania środków utrzymaniowych,
  • planowania inwestycji,
  • eksploatacji zasobów infrastrukturalnych,
  • eliminowania ograniczeń wpływających na operacje manewrowe i pasażerskie.

Wiceminister zaznaczył, że celem nie jest jedynie budowanie dużych projektów, ale także likwidowanie „oczywistości”, które w praktyce mają ogromny wpływ na płynność ruchu. Wskazał przykład stacji Inowrocław – jeszcze niedawno miała aż 50 ograniczeń prędkości. Wkrótce ograniczeń będzie zero, a to oznacza nie tyle wzrost maksymalnych prędkości, ile likwidację spowolnień do 10–20 km/h, które znacząco wydłużały zarówno operacje pociągowe, jak i manewrowe.

Infrastruktura jako narzędzie realnej zmiany

Podsumowując, wizja przedstawiona przez Piotra Malepszaka zakłada stopniowe, ale konsekwentne odblokowywanie potencjału polskiej sieci kolejowej poprzez mądre inwestycje, skuteczne utrzymanie i mocny nacisk na efektywność. Nowy rozkład jazdy w grudniu ma być pierwszym odzwierciedleniem tej pracy – i zapowiedzią dalszych zmian, które w kolejnych latach mają przełożyć się na szybsze, bardziej punktualne i bardziej przewidywalne podróże.

Komentarze