Warszawa: Grupa PKP wyda 8 mld EUR na modernizację
Nowe, czyste pociągi, schludne dworce, miła obsługa. Grupa PKP szykuje się do walki o pasażera. Czasu zostało niewiele, bo pojawia się coraz więcej przewoźników gotowych do konkurencji. Pierwsze jaskółki zmian pojawiły się kilka lat temu. Spółki grupy wprawdzie z mozołem, ale poprawiają wyniki. PKP Intercity (IC) ze strat wybiły się na przyzwoite zyski. PKP Przewozy Regionalne (PR) zmniejszyły straty o 400 mln zł, a zapowiadane przez rząd oddłużenie daje im dobre perspektywy na przyszłość.
Liberalizacja rynku przewozów towarowych, choć dyskusyjna, daje klientom możliwość wyboru przewoźnika. Z przewozami pasażerskimi jest gorzej, ale i tu konkurencja daje o sobie znać.
– Szanujemy konkurencję i starannie obserwujemy jej działania. Na miarę naszych możliwości finansowych staramy się stawiać jej czoła. Konsultujemy e-mailowo z pasażerami projekty rozkładów jazdy, umieszczając je w internecie. Staramy się dbać o takie skomunikowanie pociągów, by ułatwić przesiadki. W wielu miastach wprowadzamy cykliczny rozkład jazdy – pociągi odjeżdżają w określonych kierunkach o stałych porach, np. zawsze kwadrans po pełnej godzinie. Przeznaczamy też coraz większe fundusze na utrzymanie czystości w pociągach. Nasze składy są sprzątane na stacjach początkowych, końcowych i podczas jazdy. Unowocześniamy punkty informacyjne. Pracownicy, mający bezpośredni kontakt z pasażerami, a więc drużyny pokładowe, kasjerzy i informatorzy, przechodzą szkolenia z obsługi klienta. W programie tych szkoleń są także lekcje języków obcych – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP PR. Grupa inwestuje głównie w linie kolejowe, tabor i dworce. Wydatki na te cele pochłoną większość pieniędzy. PKP PR wydały w tym roku na modernizację taboru ponad 140 mln zł. Nakłady inwestycyjne PKP IC opiewają na podobną kwotę. To nie koniec.
– Plan na 2007 r. przewiduje inwestycje na 208 mln zł. Część będzie przeznaczona na modernizację posiadanego przez spółkę taboru, a część na zakupy. Na początku czerwca został rozstrzygnięty przetarg na modernizację 238 wagonów. PKP IC także w czerwcu ogłosiły przetarg na zakup 10 nowych lokomotyw. Dla postępowania przetargowego przewidziano tryb dialogu konkurencyjnego. Wyłoniony producent będzie także świadczył usługę utrzymania lokomotyw przez 15 lat – wyjaśnia w dzienniku Adrianna Chibowska z PKP Intercity. Cała grupa modernizuje się, aby poprawić obsługę pasażerów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze