Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa Centralna bez zatrzymań pociągów. Objazd przez Gdańską i Śródmieście

inforail
18.10.2025 08:30
0 Komentarzy

Od 8 do 16 listopada pociągi nie będą zatrzymywać się na stacji Warszawa Centralna. To planowane zamknięcie związane jest z rozpoczęciem budowy tzw. trapezu rozjazdowego – układu czterech nowych rozjazdów, który ma znacząco poprawić przepustowość i elastyczność prowadzenia ruchu kolejowego w centrum stolicy.

Jak informują Polskie Linie Kolejowe S.A., nowy trapez rozjazdowy umożliwi szybsze i sprawniejsze prowadzenie ruchu pociągów, a w przyszłości ułatwi zarządzanie ruchem w okresie modernizacji sąsiedniej stacji Warszawa Wschodnia, gdzie planowane jest czasowe zamknięcie torów. Dzięki temu rozwiązaniu zwiększy się liczba dostępnych torów i możliwość realizacji manewrów, co przełoży się na lepszą efektywność obsługi ruchu dalekobieżnego i regionalnego.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace będą prowadzone na stacji Warszawa Centralna w listopadzie i jaki jest ich główny cel?
  2. W jaki sposób PKP Polskie Linie Kolejowe planują utrzymać ruch pociągów w czasie zamknięcia stacji?
  3. Jakie korzyści dla pasażerów i systemu kolejowego przyniesie budowa trapezu rozjazdowego w centrum Warszawy?

Cel inwestycji – większa przepustowość i bezpieczeństwo

W ramach prac wymienione zostaną również wyeksploatowane rozjazdy na przystanku Warszawa Włochy, a cały system zostanie wyposażony w nowoczesne urządzenia SRK (Sterowanie Ruchem Kolejowym), które zapewnią bezpieczne i precyzyjne prowadzenie ruchu pociągów.

Wykonawca i finansowanie

Umowę na realizację inwestycji PLK podpisały z firmą Zakłady Automatyki KOMBUD S.A.. Wartość kontraktu wynosi około 6,5 mln zł netto, a prace sfinansowane zostaną z budżetu państwa.

Inwestycja stanowi część większego programu modernizacji warszawskiego węzła kolejowego, którego celem jest przygotowanie infrastruktury do obsługi coraz większej liczby pasażerów i rosnącego ruchu międzyregionalnego.

Objazdy Warszawy Centralnej
Objazdy Warszawy Centralnej

Zmiany w organizacji ruchu

W okresie prac pociągi nie będą się zatrzymywać na stacji Warszawa Centralna, jednak ruch kolejowy w stolicy zostanie utrzymany. Wprowadzono tymczasową organizację połączeń, obejmującą przekierowanie składów na inne stacje.

Wybrane pociągi dalekobieżne PKP Intercity z i do Białegostoku, Lublina, Poznania, Bydgoszczy, Gdyni i Olsztyna zostaną skierowane przez Warszawę Gdańską i Warszawę Śródmieście.

Pociągi z kierunku zachodniego zakończą bieg na stacji Warszawa Główna – dotyczy to m.in. składów Polregio, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Szybkiej Kolei Miejskiej (S3) oraz połączeń z Warszawy Lotniska Chopina, Żyrardowa, Skierniewic i Płocka.

Z kolei pociągi przyjeżdżające od wschodu będą kończyć trasę na stacji Warszawa Wschodnia. Obejmie to m.in. pociągi Kolei Mazowieckich z kierunków Modlina, Siedlec i Łukowa, SKM linii S3 z Legionowa oraz wybrane połączenia PKP Intercity z Gdyni i Terespola.

Dworzec działa bez zmian

Mimo braku obsługi pociągów, sam budynek dworca Warszawa Centralna pozostanie otwarty. Sklepy, restauracje i punkty usługowe będą funkcjonować normalnie, podobnie jak komunikacja miejska i ciągi piesze w jego obrębie.

Modernizacja dla przyszłości

PLK podkreśla, że budowa trapezu rozjazdowego to krok w kierunku zwiększenia przepustowości warszawskiego węzła kolejowego i przygotowania Centralnej do obsługi większej liczby pociągów. Po zakończeniu prac stacja ma być gotowa na intensywniejszy ruch, zapewniając jednocześnie wyższy poziom bezpieczeństwa i niezawodności przewozów.

Nowe rozwiązania infrastrukturalne mają także ułatwić organizację ruchu w czasie przyszłych modernizacji i inwestycji kolejowych prowadzonych w aglomeracji warszawskiej.

Komentarze