Wagony Z1 po modernizacji tylko na połączeniach krajowych. Dlaczego?
PKP Intercity kontynuuje odbiory zmodernizowanych wagonów typu Z1, które po latach przerwy ponownie będą obsługiwać pasażerów na trasach krajowych.
Jak poinformował członek zarządu spółki Adam Wawrzyniak, przewoźnik odebrał już 11 wagonów, a kolejne odbiory zaplanowano na najbliższe tygodnie.
Rozkład jazdy:
- Ile zmodernizowanych wagonów Z1 PKP Intercity odebrało dotychczas i kiedy planowane są kolejne odbiory?
- Dlaczego nowe wagony Z1 będą wykorzystywane wyłącznie w ruchu krajowym?
- Jak długo obowiązuje okres trwałości projektu dla wagonów Z1 finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy?
Komfort i nowe możliwości dla pasażerów
– Z tego kontraktu odebraliśmy 11 wagonów. Kolejne przed nami. Proces certyfikacji prowadzony przez Cegielskiego nieco się wydłużył, ale mimo to jesteśmy przed terminami kontraktowymi – powiedział Wawrzyniak.
Modernizowane wagony to nowoczesne jednostki zdolne do jazdy z prędkością do 200 km/h. Jak podkreślił przedstawiciel spółki, przez wiele lat były one wyłączone z eksploatacji, jednak po gruntownej modernizacji ponownie staną się jednym z filarów taboru krajowego PKP Intercity.
Zmodernizowane wagony Z1 to jedne z najlepiej wyposażonych jednostek w parku taborowym PKP Intercity. Spółka planuje wykorzystać je przy realizacji nowego rozkładu jazdy, by zapewnić pasażerom jeszcze wyższy standard podróży.
– To wagony na 200 km/h, które przez wiele lat były nieużytkowane. Dziś wracają na tory. To jedne z najlepszych wagonów PKP Intercity i będziemy na nich budować ofertę w nowym rozkładzie – zaznaczył Adam Wawrzyniak.
Wagony przeznaczone do ruchu krajowego
Nowe jednostki są obecnie przeznaczone wyłącznie do obsługi tras krajowych, co wynika z zasad dofinansowania w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
– Te wagony są dedykowane do tras krajowych i zaplanowane tylko do ruchu krajowego. Taki jest wymóg dofinansowania KPO i musimy się tego trzymać – wyjaśnił członek zarządu PKP Intercity.
Po zakończeniu okresu trwałości projektu, który – jak przypomniał Wawrzyniak – wynosi pięć lat, spółka będzie mogła elastyczniej wykorzystywać wagony także w ruchu międzynarodowym.
– Proszę zauważyć, że Pendolino, które miało najdłuższy okres trwałości projektu, bo aż 10 lat, wyszło już z tego okresu. Dzięki temu uruchamiamy teraz trasy, których nie było wcześniej w umowie o dofinansowanie. Tak samo będzie z innym taborem – dodał.
Inwestycje w nowoczesny tabor
Modernizacja wagonów Z1 to część szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego PKP Intercity, realizowanego z wykorzystaniem środków krajowych i unijnych. Celem programu jest zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróży oraz unowocześnienie floty przewoźnika.
Odbierane obecnie wagony mają pełnić kluczową rolę w obsłudze najpopularniejszych krajowych tras kolejowych, zapewniając pasażerom wysoki standard podróży oraz lepsze wykorzystanie infrastruktury kolejowej dostosowanej do prędkości 200 km/h.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok













Komentarze